کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بازدهی صندوق‌های جسورانه

07 آوریل 2019
کد خبر : 979412



دکتر سعید اسلامی بیدگلی؛ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در مصابه با هفته‌نامه اطلاعات بورس، در خصوص بازدهی صندوق‌های‌جسورانه و میزان جذب سرمایه آن‌ها گفت: موفقیت‌ یا عدم‌موفقیت صندوق‌های‌جسورانه باید براساس بازدهی سال‌های آینده آن‌ها بررسی شود. به نظر می‌رسد جذب یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های جسورانه که توسط مدیرعامل شرکت فرابورس ایران مطرح شد با نگاه بلندمدت بوده و این رقم برای صنعت نوپا و در حال رشدی که در مراحل اولیه جذب منابع مالی است، قطعاً عدد بزرگی است.

این مقام مسئول با اشاره به این که سازوکار vcها به‌گونه‌ای است که فرآیند ارزیابی طرح‌های استارتاپی زمان‌بر است، اظهار داشت: در حال حاضر این تشکیلات در چند نهاد مالی محدود وجود دارد زیرا ارزیابی طرح‌های استارتاپی با پیچیدگی‌های متفاوتی نسبت به طرح‌های عادی مواجه است. بر همین اساس راه‌اندازی این نهاد و طراحی مناسب سازوکارها می‌تواند سرعت جذب نقدینگی و انتخاب طرح‌ها را افزایش دهد.
وی با اشاره به این موضوع که مجموعه‌های استارتاپی در کشور آشنایی کافی با سازوکارهای بازار سرمایه را ندارند، افزود: تصور مجموعه‌های استارتاپی این بود که با معرفی استارتاپ‌شان می‌توانند از نهادهای مالی سرمایه جذب کنند چرا که نهادهای مالی نسبت به فضای بیرون از بازار سرمایه شفاف‌تر و دقیق هستند.

اسلامی بیدگلی بیان کرد: مساله مهم بعدی این است که در حوزه استارتاپ‌ها یکسری نهاد حاکمیتی با سرمایه‌های بی‌رویه ورود پیدا کرده‌اند و استارتاپ‌ها نیز ترجیح دادند سراغ این نهادها بروند، چرا که سخت‌گیری‌های بازار سرمایه را نداشته و لزومی به شفافیت زیاد و دخالت‌های مدیریتی ندارند. نهادهای حاکمیتی هم چندان به کارآمدی هزینه‌ها فکر نمی‌کنند و تنها خواهان حضور در این میدان هستند و این امر موجب برهم خوردن سازوکار ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها شده است.

اسلامی با بیان این که منظور از نهادهای حاکمیتی همان نهادهای دولتی و حاکمیتی و وابسته به آن است که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد، افزود: اگر همین ۷۰ میلیاردتومان موجود در صندوق‌ها را بتوانیم درست سرمایه‌گذاری کنیم و خروجی آن چند پروژه موفق باشد، احتمالاً سایرنهادهای مالی هم برای ورود به حوزه استارتاپی مشتاق خواهند شد.
وی گفت: به نظر می‌رسد قراردادهای استارتاپی در کشور به اندازه کافی که در دنیا معمول است با پیچیدگی همراه نیست.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اظهار داشت که تشخیص مدیران بازار سرمایه تشخیص صحیحی بوده که بخشی از پول‌های بازار سرمایه وارد این حوزه شود و حتما نباید در این حوزه خروجی یک استارتاپ یک اسنپ یا تپسی یا گوگل باشد یا قرار نیست ارزش آن استارتاپ به چند صد میلیون دلار بالغ شود.
وی در پایان گفت: در حال حاضر دانش استارتاپ در چندین نهاد مالی در حال شکل گیری است و استارتاپ‌ها نسبت به سال‌های گذشته با بیزینس مدل‌های بهتری پای میز مذاکره می‌روند.