کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


کاهش نرخ بازده بدون ریسک و تأثیر مثبت آن بر بازار سهام

22 دسامبر 2018
کد خبر : 978877



ولی نادی‌قمی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه نوین (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): در حال حاضر فرصت‌های بالقوه بسیاری در حوزه بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت‌های خصوصی و دولتی فراهم شده است تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند و پروژه‌هایشان را تأمین مالی کنند.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، نادی‌قمی گفت: اخیراً یک ابزار مالی جدید با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه بخش خصوصی به بازار سرمایه اضافه شده و  شرکت های خصوصی و حتی دولتی می توانند از منابع این صندوق  کسب و کار خود را توسعه دهند تا به توسعه اشتغال و رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه برآورد می شود گزارش عملکرد فصل سوم شرکت ها نسبت به دو فصل و مدت مشابه سال قبل بهتر باشد، افزود: در کنار این عامل، کاهش نرخ بازده بدون ریسک (نرخ سود سپرده‌ها) که از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، نیز  به تدریج اثر مثبت خود را بر روی بازار سهام خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فرصت های بالقوه در حوزه های مختلف به ویژه حمل و نقل اظهار داشت: پیش نیاز توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی کشور توسعه سیستم حمل و نقل است و اگر به عنوان یک کشور تولید کننده بخواهیم تولیدات خود را به بازارهای جهانی صادر کنیم، باید سیستم حمل و نقل خود را توسعه دهیم.

نادی قمی تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی، سرمایه گذاری برای آینده کشور است و اگر می خواهیم ایرانی آباد و سربلند داشته باشیم، لازم است سرمایه گذاری ها در این حوزه تقویت شود.

وی با بیان اینکه توسعه سیستم حمل و نقل، پیش نیاز توسعه پایدار کشور است، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم به عنوان یک کشور تولید کننده با بازارهای جهانی ارتباط داشته باشیم و کالاهای خود را عرضه کنیم باید یک سیستم حمل و نقل کارآمد و بهره ور داشته باشیم؛ این گونه خواهیم توانست  کالاهای تولید داخل را با صرفه بالا در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سیستم حمل و نقل مناسب و  قدرت کشور در ترانزیت کالا و خدمات، بسیار در قدرت لجستیکی کشور اهمیت دارد.

نادی قمی با بیان اینکه قدرت لجستیکی کشور یعنی توانی که کشور برای تولید کالا و خدمات دارد ، گفت: رونق اقتصادی کشور در صورتی پایدار خواهد بود که ما یک سیستم حمل و نقل کارآمد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در موقعیت ترانزیتی ویژه ای قرار دارد و کریدور ریلی  شرق به غرب آن  کارایی بالایی دارد توضیح داد: ایران و ترکیه می توانند کشورهای شرق آسیا را به اروپا وصل کنند تا جاده ابریشم مجدد احیا شود.

به اعتقاد نادی قمی با توجه به موقعیت خاص ایران در خاورمیانه، توسعه سیستم حمل و نقل، یک درآمدزایی پایدار برای کشور  ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وسعت کشور کمک می کند تا بتوانیم با استفاده از سیستم حمل و نقل کالاها را به صورت کارآمد و به صرفه به دست مشتریان برسانیم گفت: با توجه به قدیمی بودن ناوگان ریلی کشور ، توسعه و فراگیر شدن آن نیازمند سرمایه گذاری های جدید است.

نادی قمی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد کالاهایی که ما تولید می کنیم عمدتا از طریق جاده ها به دست مصرف کننده می رسد این در حالی است که در کشورهای دیگر ۹۵ درصد کالاها از طریق سیستم حمل و نقل ریلی جابه جا می شود.

وی با بیان اینکه نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه ریلی داریم، گفت: برآوردها نشان می دهد نیاز به سرمایه گذاری حوزه ریلی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار  است؛ ضمن اینکه محوریت این سرمایه گذاری باید با بخش خصوصی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به اینکه ‌در حال حاضر شرکت های زیادی در حوزه ریلی فعال هستند افزود: شرکت های خصوصی با بازار سرمایه کشور ارتباط مناسبی برقرار کرده اند و اوراق بدهی یا سهامشان در بازار سرمایه عرضه شده و مورد معامله قرار گرفته و از این طریق تامین مالی کرده اند.