کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سرنوشت بورس اوراق بهادار با شروع تحریم‌ها چه خواهد شد؟

04 سپتامبر 2018
کد خبر : 977886



مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه: در حالی‌ سهامداران منتظر شفافیت نرخ فروش محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا هستند که مصوبات پی‌ در پی و غیرکارشناسانه دولت‌مردان در تضاد انتظارات سهامداران است. از نگاه فعالان بازار سرمایه تا زمانی که دستورالعمل نرخ فروش محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا مشخص نشود بازار همچنان سردرگم و بلاتکلیف خواهد بود و پیش‌بینی وضعیت بورس در فصل پاییز و با شروع دور جدید تحریم‌ها بسیار سخت و دشوار است.

به‌ گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از تجارت‌نیوز، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که با توجه به اینکه روند قیمت دلار در ماه‌های آینده صعودی است، بنابراین چند درصد افت حجم فروش شرکت‌های صادراتی پتروشیمی در راستای شروع دور بعدی تحریم‌ها در آبان‌ماه سال ۹۷ از طریق افزایش قیمت دلار جبران می‌شود و روند صعودی شاخص کل بورس در سه ماهه سوم امسال ادامه پیدا می‌کند. همچنین هنوز ظرفیت کافی در بورس اوراق بهادار برای هم تراز شدن قیمت سهام با قیمت دلار در بازار آزاد وجود دارد، بنابراین باید قیمت تمام سهم‌های دلاری و صادراتی تغییر قابل توجهی کنند.

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، درخصوص وضعیتبازار سرمایه در فصل پاییز امسال، گفت: دو پارامتر در رشد صعودی شاخص کل بورس دخالت دارد. پارامتر نخست افزایش نرخ دلار است که باعث افزایش سود شرکت‌های صادرات محور و به دنبال آن رشد شاخص کل بورس می‌شود و پارامتر دوم ارزش جایگزینی سهام است.

میرزایی افزود: در حال حاضر قیمت تمام اقلام کوچک و بزرگ در بازار به دلیل افزایش نرخ دلار چند برابر شده است، اما تنها بازار سهام به افزایش نرخ دلار واکنش نشان نداده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر اقتصاد فروپاشیده ونزوئلا را مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده می‌کنیم که علی رغم وجود تحریم‌ها، اغتشاشات و آشوب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی عدیده به میزان افزایش افسارگسیخته نرخ تورم، شاخص کل بورس این کشور افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به عبارت ساده‌تر بازار سهام ونزوئلا به دنبال رشد شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور رشد پیدا کرده است.

میرزایی افزود: با وجود خروج ترامپ از برجام و طرح سوال از رئیس جمهور شاخص کل بورس روند نزولی چشمگیری به خود نگرفت، زیرا عاملی که باعث حرکت بازار سهام در این چند هفته گذشته شده مستقل از این اخبار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم تحریم‌های آبان‌ ماه امسال هیچ تاثیری در روند بازار سرمایه نخواهد داشت.