کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


کاهش نقدینگی با انتشار اوراق و تقویت نرخ سود

17 جولای 2018
کد خبر : 977345



نادرحسن پور، کارشناس ارشد اقتصادی و مشاور مدیرعامل بانک ایران زمین: ایران یکی از کشورهای معدود با تورم بالای ۴۰ درصد است و کنترل، ثبات و کاهش نرخ تورم باید از اولویت های بانک مرکزی باشد؛ کاهش نرخ تورم نیز از طریق کنترل حجم نقدینگی صورت می گیرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از اخبار پولی مالی، حسن پور پیرامون شیوه های کنترل نقدینگی گفت: از جمله راه حل ها یکی انتشار اوراق مشارکت یا قرضه است و دیگری با بالابردن سود بانکی است تا بدین وسیله مردم ترغیب شوند تا پول های خود را در اختیار دولت و یا بانک ها قرار دهند .
حسن پور توضیح داد: رشد نقدینگی در کشور از عوامل اصلی ایجاد تورم است که باید آن را کنترل و مهار کرد؛ بنابراین به نظر می رسد که در حال حاضر برای برون رفت از رشد نقدینگی در جامعه انتشار اوراق مشارکت و بالا بردن سود سپرده ها می تواند یک راه حل درمانی محسوب شود.
وی تاکید کرد: با پیاده سازی این دو طرح مردم ترغیب می شوند تا پول های خود را در اختیار بانک ها و دولت ها قرار دهند. بنابراین جذب پول حاصل از این عمل می تواند با سیاست گذاری مناسب نقدینگی را بصورت متعادل هدایت کرده و مسیر ورود آن به تولید را هموار کند. بدین ترتیب می توان نسبت به مفید بودن نقدینگی امیدوار بود.

مشاور مدیرعامل بانک ایران زمین افزود: اگر نقدینگی از طریق اوراق مشارکت جمع آوری و به سمت تولید هدایت شود، می توان آن را به صورت بهینه در اقتصاد کشور به گردش درآورد و از آن جایی که اوراق مشارکت را نمی توان بلوکه کرد، پس بهترین روش برای مهار نقدینگی است.
این کارشناس ارشد اقتصادی در مصاحبه با اخبار پولی مالی با اشاره به این موضوع که سرمایه ای که از طریق اوراق مشارکت به دست می آید را بایستی صرف پروژه ها کرد، اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای معدود با تورم بالای ۴۰ درصد است و کنترل، ثبات و کاهش نرخ تورم باید از اولویت های بانک مرکزی باشد؛ کاهش نرخ تورم نیز از طریق کنترل حجم نقدینگی صورت می گیرد.
به گفته پور حسن یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش نقدینگی در کشور شد، نرخ سود بانکی است که با افزایش آن شاید بتوان منابع از دست رفته و خارج شده از بانک ها را به آنها برگرداند.
وی از راه های دیگر کاهش و کنترل نقدینگی در اقتصاد به ایجاد ثبات اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: توجه به تولید و حذف سیستم های دلالی از دیگر مواردی است که باید برای رفع مشکلات ناشی از نقدینگی کنترل نشده، در نظر گرفت.
مشاور مدیرعامل بانک ایران زمین با طرح این موضوع که نرخ واقعی سود سپرده گذاری در بانک ها با توجه به نرخ تورم، پایین است و مردم به همین خاطر حاضر به سپرده گذاری در بانک ها نیستند. تصریح کرد: بایستی نرخ بهینه ای را برای نرخ سود در نظر گرفت که هم به نفع سپرده گذار و هم به نفع دریافت کننده تسهیلات بانکی باشد و علاوه بر اینها در همه جای دنیا دولت به تولیدکنندگان و بخش های مولد یارانه پرداخت می کند.
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی کمک به بخش تولید در شرایطی که ما با تحریم ها مواجه هستیم، می تواند موانع پیش روی تولید را کم کند. همچنین توجه به صادرات و تشویق تولیدکنندگان به صادرات محصولات و تولیدات نیز موجب تقویت صادرات و ارز آوری شود.
وی خاطر نشان کرد: در غیر این صورت اگر به جای تولید، مصرف و مصرف کننده را مرکز حیات اقتصادی تعریف شوند، نقدینگی از مسیر خود منحرف شده و اقتصاد در وضعیتی قرار می گیرد که خود مصرف کننده ضرر خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که این راه کارهایی که اشاره شد، نتواند نقدینگی را کنترل کند، همچنان شاهد افزایش نرخ دلار و طلا و مسکن خواهیم بود. زیرا عرضه و تقاضا نسبت مساوی نخواهند داشت و مردم برای اینکه ابزاری برای نقد شوندگی در کوتاه مدت در اختیار داشته باشند به سراغ دلار، طلا و … خواهند رفت و در این میان عده ای سوء استفاده کننده به پول های کلان خواهند رسید.