کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


عدم کنترل دولت بر ارزش پول ملی

14 جولای 2018
کد خبر : 977297



سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران درمورد حجم بالای نقدینگی در کشور و راه‌های کنترل آن گفت: حقیقت این است که کارشناسان و فعالان اقتصادی از مدت ها پیش در مورد حجم عظیم نقدینگی هشدارهایی داده بودند و افزایش نقدینگی ریشه در بالا بودن نرخ بهره و شبکه پولی کشور دارد.

به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از اخبار پولی مالی، وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تقریبا روزی ۴ تا ۵ هزار میلیارد نقدینگی جدید تولید می شود و مفهوم آن این است که معادل چند صد هزار سکه تولید نقدینگی داریم و این حجم از نقدینگی اگر تصمیم بگیرد که از شبکه پولی کشور خارج شده و حتی به بازار مسکن که از نظر حجم بزرگترین بازار کشور محسوب می شود، برود، آن را دچار تنش جدی می کند.

اسلامی بیدگلی در ادامه افزود: بنابراین مسئله اول درباره حل مشکل حجم بالای نقدینگی، حل ریشه ی مشکلی است که به شبکه پولی کشور مربوط می شود. این در حالی است که اصلاح نظام بانکی از سه سال پیش باید شروع می  شد و نقدینگی عظیمی که وجود دارد باید جایی آرام بگیرد و ورود آن به اقتصاد واقعی می تواند هم بخشی از این هیجان را کنترل کند و به اقتصاد کمک کند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به این مطلب که بازار سرمایه هم ظرفیت کافی برای جذب این نقدینگی را ندارد و بازار بدهی هم اگر به این ترتیب پیش رود فقط به بدهی های موجود اضافه می کند، افزود: بنابراین ایجاد بازاری که دولت بتواند از طریق آن بتواند نقدینگی را جذب کند، بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: در مورد بازار سرمایه فرصت های سرمایه گذاری جدید داریم و ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه ضروری است و افزایش سرمایه ها و افزایش سهام شناور آزاد می تواند بخش هایی از این نقدینگی را جذب کند.

اسلامی بیدگلی با بیان این نکته که اقتصادایران این روزها در شرایط پیچیده ای به سر می برد، خاطر نشان کرد: اگر ریسک های داخلی و بین المللی را کنترل نکنیم، مردم تمایل پیدا می کنند که از سرمایه گذاری های خوب خود خارج شوند و به دارایی هایی هایی مانند ارز و طلا پناه ببرند که بتواند این ریسک را بپوشاند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه تصریح کرد: اقتصاد ایران در لبه تیغ قرار دارد و اشتباه عمل کردن مسئولان ممکن است اقتصاد کشور را به دوران رکودی و سقوطی مواجه شود. مسئله اقتصاد ایران گره خورده به مسائل بین الملل و هر گونه تنشی می تواند به خروج نقدینگی از شبکه پولی کشور شود و هجوم آن به بازار های مختلف

وی پیشنهاد داد: باید بودجه های غیر ضروری قطع شود و سازمان ها و ارگان هایی که نقشی در اقتصاد کشور ندارند، نباید بودجه های بالا دریافت کنند. در ۴۰ سال گذشته این نهادها از رانت ها و منافع زیادی برخوردار بودند و به نظر می رسد در شرایط کنونی این نهادها باید توقع خود را پایین آورده و برای نجات اقتصاد کشور از گرفتن بودجه های بالا خودداری کنند. ضمن این که باید برای دولت انضباط مالی جدی ایجاد شود و استفاده درست از ابزارهای پولی و مالی در دستور کار قرار گرفته و نرخ های بهره را پایی بیاورد

اسلامی بیدگلی همچنین احتمال بالا بردن سود بانکی یا انتشار اوراق مشارکت با سود بالا در این شرایط از سوی دولت را زیاد دانسته و گفت:  تاکنون مشاهده شده که دولت های روی کار آمده در ۴۰ سال گذشته معمولا تصمیمات سخت اتخاذ نمی کنند و آسان ترین راه را انتخاب می کنند و این اتفاق برای اقتصاد کشور فاجعه است.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در ادامه تاکید کرد: یا باید بپذیریم که بانک های بد را اصلاح کنیم که به نظر می رسد این کار هم از عهده ی دولتمردان بر نمی آید و یا اینکه از طریق بازارهای آزاد نقدینگی را جذب کنیم.

وی درباره کاهش ارزش پول ملی گفت: مشکلی که ما داریم این است که کاهش یا ارزش پول ملی دست دولتمردان نیست و هیچ کنترلی روی ان ندارند و این فاجعه ی جدی است و قیمت ریال با اخبار و شایعات تحت تاثیر قرار می گیرند.

اسلامی بیدگلی درباره نقش بازار سرمایه در اینشرایط خاطر نشان کرد: در واقع سال هاست که بازار سرمایه به جای اینکه به توسعه ابزار ها پرداخته و فرصت را برای جذب سرمایه ها ایجاد کند، با از دست دادن ابزار ها مواجه شده است. با وجودی که بازار سرمایه یکی از فرصت های جذب نقدینگی محسوب می شود اما این حجم از پول را به سختی می تواند، جمع کند ولی می تواند به ایجاد شفافیت و رفع فساد کمک کند.چون بازار پویاتری است و ابزار ها در آن سریع تر مورداستفاده قرار می گیرد وافراد فعال تری در آن حضور پیدا می کنند و می تواند سریعتر به اقتصاد کمک کند.