کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


نظرات دکتر جواد عشقی‌نژاد درخصوص عملکرد یک‌سال اخیر کانون

22 آوریل 2018
کد خبر : 976632



شرکت خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان یکی از اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در تاریخ ۱۳۸۷/۰۱/۰۷ تحت شماره ۳۲۱۱۸۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی و معنوی استان تهران، به ثبت رسیده است.

به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ نام شرکت به شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری تغییر یافت که مراتب نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی و معنوی استان تهران به ثبت رسیده است. این شرکت، پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران را در برنامه دارد.

دکتر جواد عشقی‌نژاد، از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع)، در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری معرفی شد.

مشروحی از مصاحبه ایشان در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه:

  • شما به‌عنوان یکی از اعضا، عملکرد کانون در در یک‌سال گذشته را چگونه بررسی می‌نمایید؟

عشقی‌نژاد: کانون، نهاد جوانی است با این حال اتفاقی که در دو دوره مدیریت رخ داد و مشهود است، رشد و توسعه فعالیت‌های کانون است که با سرعت قابل‌توجهی به اهداف مدنظر می‌رسد و برای رسیدن به این اهداف مسلماًبرنامه‌های زیادی وجود دارد و شخصاً پیگیر این برنامه‌ها هستم.

وی در ادامه اظهار داشت: در کل انتظار شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اعضا کانون این است که با توجه به سن کانون و سن بازار سرمایه، این فاصله روزبه‌روز کمتر شود و کانون بتواند بیش از پیش پاسخگوی نیاز اعضا باشد. همان‌گونه که در یک‌سال گذشته عملکرد و پیشرفت قابل‌توجه کانون به همه اثبات شد و با بودن آقای دکتر اسلامی‌بیدگلی نیز انتظاری از این نمی‌رفت.

  • لطفاً این توقعات و انتظارات اعضا را برای ما شرح دهید.

کارشناس بازار سرمایه: رسیدگی به توقعات اعضا روندی دارد که این روند در کانون آغاز شده است و برای تحقق کامل به زمان نیاز دارد ولی مرحله نهایی از نظر من، تجمیع خواسته‌های اعضا در موارد مختلف است که این خواسته‌ها مشخص است و از نمونه‌های آن که در الویت قرار می‌گیرد نیازهای شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مراودات با نهادهای بالاتر مثل وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و مواردی که میان شرکت‌ها مشابه است، مانند: موارد مالیاتی، موارد شهرداری، سرعت بخشیدن به مواردی که روال عادی فعالیت‌های جاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری با نهادهای تأییدکننده، آشنایی و هم‌افزایی بیشتر شرکت‌هایی که در یک جنس و یک میدان قرار دارند و این هم‌افزایی می‌تواند منجر به افزایش همکاری و مراودات آنها شود.

اگر شرکت‌ها روند رسیدگی بیشتر به خواسته‌های خود را ببینند قطعاً تمایل بیشتری برای ورود و عضویت در کانون پیدا خواهند کرد و با تمایل هرچه بیشتر اعضا، کانون می‌تواند از این طریق درآمدزایی داشته باشد.

 

  • همان‌طور که مستحضرید کانون در یک‌سال اخیر برنامه‌های بسیاری از جمله: تورهای بازدید تخصصی، نشست‌های فصلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی، جلسات صبحانه کاری و … اجرا نمود و کمیته رسیدگی به شکایات که در سال گذشته فعالیت چشم‌گیری داشت؛ نظر خود را در این خصوص بیان فرمایید.

عشقی‌نژاد: انتقال تجارب دیگران منجر به کاهش تخلفات خواهد شد و تجربیات می‌تواند از بروز تخلفات پیشگیری کند و کانون با برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند در انتقال تجربیات اعضا به یکدیگر مفید واقع شود.

 

  • درحال حاضر کانون به‌عنوان یکی از ارکان سازمان بورس و اوراق بهادار سعی دارد که این هم‌افزایی را ایجاد نماید و منجر به تعامل هرچه بیشتر اعضا شود. برای پیشبرد این هدف، شما به‌عنوان یکی از اعضا چه پیشنهاداتی دارید؟

 مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری: اولین پیشنهاد این است که به همه اعضا به‌صورت یکسان اطلاع‌رسانی شود و دیگر اینکه اعضای کانون بیشتر با یکدیگر تعامل داشته باشند. مثلاً در همین فضای نمایشگاه اعضای کانون بتوانند با یکدیگر ملاقات کنند و هم‌چنین برای بازدیدها، پیشنهاد من از خود اعضای کانون است مثل شرکت‌هایی که سرمایه‌پذیر هستند و دیگر اعضا بتوانند از وضعیت این نهادها مطلع شوند. مثلاً آشنایی با سرمایه‌گذاری غدیر یا سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری می‌تواند برای اعضا جذابیت بیشتری داشته باشد.

همچنین در کنار نشست‌های ماهیانه صبحانه کاری، کانون می‌تواند نشست‌های تعاملی بیشتری برای اعضا برگزار نماید.

 

-فرناز کاظمی-