فاینکس ۲۰۱۸؛ فرصتی برای توسعه بازار سرمایه در اقتصاد ملی 10 مارس 2018 کد خبر : 976324 |
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری مهرگان تأمین پارس، برگزاری یازدهمین نمایشگاه بینالمللی بورس، بانک، بیمه را فرصت مغتنمی برای توسعه بازار سرمایه در اقتصاد ملی توصیف کرد.
بهگزارش روابطعمومی کانون به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سیدمحمد هاشمینژاد گفت: معرفى توانمندى بازار سرمایه در این نمایشگاه به همراه حضور و حمایت ارکان بازارسرمایه از آن، فرصتی مناسب برای معرفى محصولات و توانمندى شرکتهاى حاضر در بورس اوراق بهادار در صنایع مختلف و در عین حال ارزیابی کاستیهای موجود است. از آنجا که شرکتهای سرمایهگذاری و هلدینگ نقش بسزایی در به کارگیری، معرفی و توسعه این ابزارها در بازار سرمایه دارند، قطعاً حضورشان در این نمایشگاه برای معرفی و شناساندن پتانسیلهای بازار بسیار تأثیرگذار و بااهمیت خواهد بود.
وی افزود : همانطور که دولت در سیاست های خود در اجرای طرح «خروج غیر تورمی از رکود» مطرح کرده، بازگشت تولید به میزان حداکثری قبلی و سپس دستیابی به رشد اقتصادی پایه و مستمر، رکن اصلی دست یابی به این مقصد است که این امر نیز با تسهیل تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق انتشار اوراق بهادار، تنوع دادن به ابزارها و نهادهای تامین مالی به منظور پوشش دادن نیازهای سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه پذیر و همچنین تقویت نقش بازار اولیه، قابل تحقق است.
هاشمی نژاد تصریح کرد: در شرایطی که بازار اولیه توسعه لازم را داشته باشد، بازار می تواند با همراهی سیستم بانکی و با کمک ابزارهای نوین بخشی از این نیاز را رفع کند که در این صورت می توان گفت بازار سرمایه نقش اصلی خود را در تامین مالی و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری، عملیاتی کرده است.
وی ادامه داد: فاینکس ۲۰۱۸ نه تنها امکان تعامل نزدیک فعالان بازار سرمایه را فراهم می کند، بلکه زمینه مراوده با فعالان اقتصادی در حوزه های دیگر، موسسات مالی و اعتباری، بانک ها، شرکت های بیمه، صاحبان پروژه های سرمایه گذاری کشور در بخش های استراتژیک و مهم را فراهم می آورد تا متولیان و فعالان مربوط بتوانند در فضایی تخصصی به تشریک مساعی و همفکری بپردازند.
هاشمی نژاد درباره فرصت های تازه سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: تنوع بخشی به مجموعه محصولات موجود در بازار سرمایه سبب شده است که نهادها و ابزارهای جدیدی چون صندوق های جسورانه، شرکت های دانش بنیان و فناوری های جدید به بازار سرمایه راه پیدا کنند تا بتوانند با پوشش ریسک و مخاطرات سرمایه گذاری، گروه های بیشتری را برای ورود به بازار سرمایه ترغیب کنند. وی تصریح کرد: انتظار می رود این بخش های جدید بتوانند به محلی برای جذب سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود.
وی ادامه داد: در عین حال باید تلاش کرد تمرکز سرمایه گذاری و انباشت سرمایه های خرد و کلان تنها در تهران صورت نگیرد و توسعه جغرافیایی بورس نیز با اتکا به پتانسیل تالارهای منطقه ای در شهرهای مختلف می تواند برنامه ریزی و هدایت شود.
هاشمی نژاد درباره اثرگذاری اطلاع رسانی و حضور رسانه های تخصصی در فاینکس۲۰۱۸ گفت: بواسطه حضور رسانه ها در این نمایشگاه موجی تازه از اطلاع رسانی ناشران و ارکان بازار سرمایه در فضای رسانه ای کشور ایجاد می شود که این امر سبب طرح دوباره اهمیت و نقش بازار سرمایه در فضای سرمایه گذاری و اشاعه بیشتر فرهنگ سرمایه گذاری در بورس بین عموم افراد جامعه خواهد شد.
وی در خصوص نحوه افزایش مخاطبان نمایشگاه گفت: تنوع در برگزاری نشست ها و رویدادهای جانبی نمایشگاه با تمرکز بر ساده سازی مفاهیم پیچیده بورس و سرمایه گذاری برای عموم افراد جامعه، باعث جذابیت هر چه بیشتر نمایشگاه برای شرکت کنندگان و مراجعان می شود. از سوی دیگر، ضروری است که غزفه داران و نمایندگان مشارکت کنندگان در نمایشگاه نیز تمامی پیتانسیل ها و جذابیت های بازار را برای مراجعان به خوبی تشریح و تبیین کنند.
هاشمی نژاد درباره نحوه بهره برداری فعالان بازار از فرصت های نمایشگاه یازدهم گفت: یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاهها، پدید آمدن فرصتهای بیبدیل به منظور دستیابی سریع، کم هزینه و سهل تر به اطلاعات مورد نیاز بخشهای تجاری و صنعتی در دستیابی سریع، کمهزینه و سهل تر به اطلاعات مورد نیاز بخشهای مختلف در خصوص یک یا چند حوزه مرتبط است.
وی افزود: هدف اصلی از شرکت در نمایشگاه داخلی و خارجی، در کوتاه مدت یا دراز مدت، افزایش فروش تولیدات یا خدمات است و برگزار کنندگان نمایشگاه علاوه بر کسب منافع و رسیدن به اهداف خود باید بستر لازم را برای موارد فوق آماده کنند. از عوامل مهم شرکت در یک نمایشگاه یا برگزاری آن، برنامه ریزی صحیح و دقیق و تعیین اهداف روشن برای مراحل مختلف برگزاری است که برای برگزار کنندگان و مشارکت کنندگان باتوجه به اهداف برگزاری متفاوت خواهد بود.
وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاهها به ویژه در سطوح منطقهای و بینالمللی از جنبههای مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم میسازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مهرگان تامین پارس، همچنین ایده برگزاری نمایشگاه مجازی را مطرح کرد و گفت: امروزه درعصر پرشتاب فناوری و در دنیایی که صحبت از اقتصاد، دانایی و صرفه جویی در هزینه و زمان است، همگام شدن با پیشرفت های دیگرکشورها، امری لازم و ضروری است. نمایشگاه های مجازی یکی از دستاوردهای نوین محققان و اندیشمندان امروزی است که سعی بر این دارند تا با حداقل هزینه وکمترین زمان رابطه ای هم زمان میان فروشنده و خریدار برقرارکنند.
وی ادامه داد: از امتیازات این گونه نمایشگاه ها می توان به کاهش هزینه و زمان در بازدید از نمایشگاهی خاص اشاره کرد. به طوری که در این حالت بازدیدکننده در محل اقامت خود می تواند از نمایشگاهی که کیلومترها دورتر ازمحل سکونت او برپا شده بازدید کرده و به تک تک غرفه ها سربزند و به صورت آنلاین باصاحبان غرفه ها گفت و گو کرده و درخواست اطلاعات و کاتالوگ کند.
هاشمی نژاد ابراز امیدواری کرد که این ایده بتواند طی سال های آینده برای نمایشگاه بورس هم اجرایی شود و در وهله اول، بورس های عضو فدراسیون جهانی بورس ها، بورس های منطقه، بورس های عضو FIAS و در وهله بعدی سایر سرمایه گذاران علاقه مند در سراسر دنیا بتوانند با مشارکت کنندگان نمایشگاه، بورس ایران، ارتباط بگیرند.
وی یادآور شد: نمایشگاه رسالت اصلاح، تقویت و بهبود معرفی کالا، محصول یا برند و همچنین سیستم توزیع و تسهیل تجـارت و رونق مبادلات را بر عهده دارد و یکی از ابزار های اساسی اجرای برنامه ها وسیاست های ارتباطی شرکت ها است.
هاشمی نژاد در خصوص نتایج مورد انتظار از برگزاری این نمایشگاه گفت: انتظار می رود این نمایشگاه بتواند به رشد بیشتر بازارهای مالی و شرکت های بورسی بواسطه جذب بیشتر سرمایه گذاران، ارائه و دریافت خدمات متنوع در حوزه تامین مالی، رایزنی صاحبان سرمایه از یک سو و صاحبان صنایع از سوی دیگر، تبادل تجربیات و تعاملات وسیع تر با شرکت کنندگان خارجی منجر شود.
وی در خصوص برنامه های شرکت سرمایه گذاری مهرگان تامین پارس(هلدینگ وابسته به سرمایه گذاری ساتا) در این نمایشگاه نیز گفت: این شرکت به همراه برخی از شرکت های بزرگ تابعه سرمایه گذاری ساتا در سالن ۳۵، به ارائه دستاوردها و خدمات خود در حوزه سرمایه گذاری، معرفی سرمایه گذاری های جدید، اهداف و برنامه های سال ۹۷، برگزاری کارگاه های و نشست های آموزشی و تحلیلی، بررسی و رایزنی با نهادها و فعالان اقتصادی در توسعه هر چه بیشتر پروژه های در دست اجرا و پروژه های آتی خود، خواهد پرداخت.
یادآور می شود، فاینکس ۲۰۱۸ از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ فروردین ۹۷ برگزار می شود، شرکت های علاقه مند به مشارکت در یازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی بورس، بانک و بیمه برای اطلاع از جزئیات این رویداد مهم می توانند به پایگاه اینترنتی نمایشگاه به نشانی http://iranfinex.ir/مراجعه یا با شماره تلفن ۴۲۹۱۷۰۰۰ داخلی ۱۳۳ و ۱۱۶ تماس بگیرند.