کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تأثیرات حذف EPS بر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

04 فوریه 2018
کد خبر : 975856



علی اسلامی‌بیدگلی، رییس هیأت‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): درخصوص حذف پیش‌بینی سود از صورت‌های مالی بنگاه‌ها، سازمان بورس در واحد مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، بررسی‌های لازم را برای حذف پیش‌بینی سود انجام داده و درحال حاضر مطالعات تطبیقی و میدانی دقیقی برای اتخاذ و ابلاغ این دستورالعمل وجود دارد.

 در شرایط فعلی که قرار است پیش بینی سود شرکت ها منتشر نشود، بنگاه ها باید موظف باشند داده های قابل تحلیل به سهامداران ارائه کنند .

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از بورس آنلاین، علی اسلامی‌بیدگلی، رییس هیأت‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، در خصوص حذف پیش بینی سود از صورت های مالی بنگاه ها گفت: سازمان بورس در واحد مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی،  بررسی های لازم را برای حذف پیش بینی سود انجام داده و در حال حاضر مطالعات تطبیقی و میدانی دقیقی برای اتخاذ و ابلاغ این دستورالعمل وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کلیات این موضوع اقدام موثری برای بازار سرمایه است، گفت: بازار سرمایه ایران با بازارهای سرمایه بین المللی تفاوت هایی دارد که توجه به آنها برای افزایش اثربخشی و کارایی این دستورالعمل لازم است.

وی به یکی از این تفاوت ها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از بازارهای مالی دنیا سودهای تقسیمی شرکت ها در مقاطع سه ماهه است و شرکت ها در دوره های سه ماهه موظف هستند سودهای علی الحساب به سهامداران پرداخت کنند و در این شرایط ضرورتی به اعلام پیش بینی سود وجود ندارد.

اسلامی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه ما سالی یکبار مجمع عمومی برگزار و سود پرداخت می شود، ادامه داد: در چنین شرایطی سرمایه گذاران باید اطلاعات بلند مدت داشته باشند و با حذف پیش بینی سود داده های جانبی بیشتری در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد.

وی افزود: سازمان بورس برای افشای داده های جانبی بیشتر شرکت ها را موظف به افشای گزارش های تولید و فروش برای همه شرکت ها کرد. این موضوع تا حدودی کمبود فاصله گزارش های دوره ای را پوشش می دهد.

01

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در بازارهای دنیا به دلیل الزام شرکت ها به پاسخ گویی، مردم ابزارهای بیشتری برای دریافت اطلاعات در اختیار دارند اما در ایران تنها مرجع سنجش و انتشار گزارشها سامانه کدال است. در شرایط فعلی که قرار است پیش بینی سود شرکت ها منتشر نشود، باید بنگاه ها موظف باشند داده های قابل تحلیل به سهامداران ارائه کنند .

اسلامی با تاکید بر اینکه افراد غیر حرفه ای قابلیت پردازش داده های خام را ندارند، گفت: به طور کلی حذفEPS قدمی برای کاهش موانع است و با این نگاه اقدام شایسته ای برای کم کردن موانع در بازار سرمایه برداشته شده که باعث تسهیل معاملات می شود.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح یا حذف حجم مبنا و دامنه نوسان در بازار سرمایه گفت: وجود این دو متغیر در بازار سرمایه ایران دلایل متعددی دارد که یکی از آنها پیشگیری از ایجاد هیجان های کاذب و دامن زدن به شایعات است که البته با حذف پیش بینی سود اصلاح حجم مبنا و دامنه نوسان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بزرگترین علت اعمال دامنه نوسان و حجم مبنا را کوچک بودن عمق بازار و نبود بازارگردان های واقعی دانست و گفت: برای حذف این دو متغیر باید همزمان در راستای تعمیق بازار سرمایه نیز اقداماتی انجام شود. همچنین بازارگردان های حرفه ای وارد بازار شوند تا از نوسان های غیر واقعی جلوگیری شود.

این کارشناس بازار سرمایه توسعه ابزار های مشتقه را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار دانست و گفت: ابزار مشتقه یکی از پیش نیازهای لازم برای افزایش اثر بخشی اجباری نبودن افشای اطلاعات بودجه ای است.

به گفته علی اسلامی زمانی که ابزارهای مشتقه رونق بگیرد نهادهای حرفه ای تری شکل خواهد گرفت که قابلیت تحلیل و پرازش اطلاعات بیشتری دارند. زمانی که بازار دچار هیجان های غیر منطقی شده و با سرعت صعودی یا نزولی می شود این ابزار ها می توانند با مدیریت صحیح، هیجان های بازار را کاهش بدهند. این موضوع از دیگر ضرورت های حذف پیش بینی سود است.