کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گزارش گردهمایی استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های بازار سرمایه

11 نوامبر 2017
کد خبر : 975087



 کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در روز سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه سال جاری گردهمایی با عنوان معرفی استارت‌آپ‌های بازار سرمایه به نهادهای مالی برگزار کرد و درنهایت استارت‌آپ داروک به‌عنوان برترین استارت‌آپ، مدیریت سرمایه استلار به‌عنوان دومین استارت‌آپ برتر و استارت‌آپ‌های بهینه‌یابان ارزش‌آفرین و بیلیونر مشترکاً به‌عنوان سومین استارت‌آپ برتردر حوزه بازار سرمایه توسط هیأت داوران انتخاب شدند.

به‌گزارش واحد تحقیق و ‌پژوهش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران؛ در ابتدا روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران ضمن خوش‌آمد گویی و خیر مقدم به میهمانان، عنوان نمود که تقریبا ۵۰ درصد از بیزینس‌های دنیا با شکست مواجه می‌شوند و از بیزنس‌‌های موفق، فقط برخی از آن‌ها مورد نیاز مردم است.

start up (11)

 

دبیرکل کانون کارگزاران با اشاره به این‌که رتبه ایران از نظر استارتاپ‌های ثبت‌شده در دنیا پنجاهم است، عنوان کرد: اقتصاد دنیا با سرعت زیادی به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته ‌شده و اقتصاد ایران نیز باید به این سمت حرکت کند.

برخی از استارت‌آپ‌ها به ارزش بالای یک میلیارد تومان دست یافته‌اند که ۱۳ استارت‌آپ در اروپا و ۱۱ استارت‌آپ در امریکا به این جایگاه نایل شدند.

جلسه مذکور صرفاً مربوط به بازار سرمایه می‌باشد و تعدد مقررات بازار سرمایه نشان‌دهنده جوان بودن این بازار است و بسیاری از تأمین‌سرمایه‌ها برای باقی‌ ماندن در بازار نیاز به ابزارهای جدیدی دارند.

وجود استارت‌آپ‌ها و خدمات می‌توانند فرصتی ایجاد کنند که به‌جای ورود به رقابت‌های تخریبی، وارد رقابت‌های سالم کیفی بشویم که اگر رویه حمایت ارکانی هم‌چون سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تسهیل گردد، می‌توان شاهد خدمات جدیدتری بود.

بعد از اتمام سخنرانی دبیرکل کانون کارگزاران، ۱۰ استارت‌آپ برتر حاضر در جلسه به مدت ۱۰ دقیقه فعالیت‌های خود را ارائه دادند.

هیأت داوران شامل آقایان سیدروح‌اله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار؛ سیدرضا علوی، عضو هیأت‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات؛ علی اصغرزاده صادق،عضو هیأت‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه، آرش بابایی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار و نایب‌رییس هیأت‌مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و حسین نظام‌دوست، رییس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران بودند.

پس از ارائه استارت‌آپ‌ها در این گردهمآیی، درنهایت استارت‌آپ‌های بهینه‌یابان ارزش‌آفرین و بیلیونر مشترکاً به‌عنوان سومین استارت‌آپ برتر، استارت‌آپ مدیریت سرمایه استلار به‌عنوان دومین استارت‌آپ برتر و در نهایت استارت‌آپ داروک به‌عنوان برترین استارت‌آپ در حوزه بازار سرمایه توسط هیأت داوران انتخاب شدند که به شرح مختصری از هریک ازآن‌ها می‌پردازیم:

داروک؛ رتبه اول استارت‌آپ بازار سرمایه

به‌نقل از روزنامه صبح ایران ابتکار، علی شیری، مؤسس استارت‌آپ داروک که دانش آموخته رشته برق دانشگاه شریف است، دلایل راه‌اندازی الگوریتم تریدر داروک را اشتباهات اشخاص حقیقی در زمان معامله به‌دلیل ترس، هیجان، طمع، عدم‌آگاهی و تجربه برای زمان ورود و خروج بهینه و محدود بودن ابزارهای دستی افراد برای مانیتور کردن کل بازار عنوان می‌کند که برای حل این مشکلات، با صرف چهار سال کار تحقیقاتی و عملیاتی، الگوریتم تریدری بر پایه هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده ‌است که بتواند با سرعت و دقت بالا، در تایم فریم‌های مختلف هدف‌گذاری‌شده، کارایی درستی ارائه دهد.

مدیریت سرمایه استلار؛ رتبه دوم استارت‌آپ بازار سرمایه

استلار نیز مانند داروک، نوعی معامله‌گر بر پایه هوش مصنوعی است. محمدرضا جعفرزاده، مؤسس این استارت‌آپ، بازار هدف خود را بازار بدهی عنوان کرد و گفت بازار بدهی ذیل بازار سرمایه ایران، بازاری با کمیتی بسیار بالاتر از بازار سهام است. به‌همین دلیل از تابستان سال گذشته ایده ورود به این بازار را ارائه دادیم و از مهرماه نیز با حمایت شتاب‌دهنده فارابی کار خود را آغاز کردیم. اکنون نیز خدمات معاملات الگوریتمی بر پایه هوش مصنوعی در بازار بدهی را ارائه می‌دهیم و با انجام سبدگردانی‌های الگوریتمی، مدعی هستیم برآیند سود به‌دست آمده، بالاتر از برآیند سود اوراق بدهی در بازار است.

 

start up (7) start up (8) start up (9)

 

بهینه‌یابان ارزش‌آفرین و بیلیونر؛ رتبه سوم استارت‌آپ بازار سرمایه

پویا حسین چاقویی، مؤسس بیلیونر با هدف مدیریت ریسک کاربران وارد این بازار شد. چاقویی مدعی است که با استفاده از سبک جدید علمی، مدیریت ریسک در بازار سهام را کنترل می‌کنند. البته فرآیند بازارگردانی سهام نیز در ذیل فعالیت‌های این استارت‌آپ قرار دارد و درآمد خود را نیز در شراکت با کارگزاران از کارمزد دریافت می‌کنند.

امیر صالحی، مؤسس استارت‌آپ بهینه‌یابان ارزش‌آفرین است که سازوکار استارت‌آپ او در حوزه سبدگردانی با استفاده از روش‌های علمی عنوان می‌شود. به‌گفته او، در سیستم بهینه یابان، منحنی توزیع برای تمام سهام بازار تشکیل می‌شود و با درنظر گرفتن حد ریسک، پرتفوی پیشنهادی به مشتریان داده می‌شود البته پیش از ارائه پرتفوی، میزان ریسک‌پذیری مشتریان خود را اندازه‌گیری می‌کنند.