کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


جلسه معارفه شرکت تأمین‌سرمایه امید(امید)

25 اکتبر 2017
کد خبر : 974834



در روز یک‌شنبه ۳۰ مهرماه سال ۱۳۹۶، در هتل اسپیناس پالاس شهر تهران، با حضور جمعی از فعالین بازار سرمایه و مدیران شرکت تأمین‌سرمایه امید، معارفه اولین شرکت تأمین‌سرمایه در بورس با نماد “امید” برگزار گردید.

به‌گزارش واحد تحقیق و پژوهش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران؛ در این جلسه مدیرعامل شرکت تأمین‌سرمایه امید جناب حبیب‌رضا حدادی اظهار داشتند: ما عرضه‌ی ۱۰ درصد از سهام شرکت امید را برای عرضه‌اولیه در دستور کار داریم و این آمادگی را نیز سهامداران عمده دارند تا در طی روزهای بعد از عرضه‌ اولیه تا سقف ۲۰ درصد عرضه نمایند.

در ابتدای جلسه معارفه شرکت تأمین‌سرمایه امید، آقای حدادی مدیرعامل این شرکت به ‌معرفی این تأمین‌سرمایه پرداخت. به‌گفته ایشان این شرکت در سال ۲۳/۸/۹۰ به‌عنوان شرکت تأمین‌سرمایه ثبت شد. سهامداران عمده آن شامل شرکت‌های نورکوثر‌ایرانیان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و صندوق بازنشستگی بانک‌ها است.

حدادی در ادامه، با اظهار این مطلب که در پنج سال گذشته موفق شدیم تا روند سیر صعودی درآمدزایی و کسب سود خود را حفظ کنیم، گفت: هدف شرکت ما رسیدن به سطح تعادلی در سودآوری است و تمام مدیران و کارشناسان، رشد سود پایدار را هدف قرار داده‌اند. در حین انجام کار نیز فرصت‌های خاص در رسیدن به سودآوری و با شناسایی آنها ارزش افزوده شرکت را افزایش خواهند داد و به رشد سود خالص کمک خواهند کرد.

Sena-photo_2017-10-23_10-12-25

ایشان در ادامه به‌ بررسی عملکرد مالی شرکت پرداختند و خاطرنشان کرد که از سال ۹۱ تا سال جاری افزایش سرمایه‌های متعددی داشتند. به‌عنوان مثال افزایش سرمایه شرکت در سال ۹۱ و ۹۲ بر اساس آورده نقدی بوده است و این روند را ادامه خواهند داد تا شرکت به سرمایه ۷۰۰ میلیارد ریالی برسد.

هم‌چنین جمع کل درآمدهای امید تا پایان سال مالی جاری، به ۱۷۶ میلیارد تومان خواهد رسید؛ در نیمه نخست سال بیش از ۵۳ درصد از این رقم یعنی ۹۴ میلیارد تومان آن محقق شده است. درآمد کلی این شرکت ازحدود ۳۰۸ میلیارد تومان در سال ۹۱ به حدود ۱۷۶ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.

به‌گفته ایشان شرکت دو هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ کسب سود بالاتر از متوسط صنعت و رشد سالانه ۲۰ درصدی درآمدهای عملیاتی در کنار ایجاد و ارائه نوآوری‌های مالی و فرآیندهای اختصاصی که دارای یک مزیت رقابتی پایدار است.

مدیرعامل این شرکت به فرصت‌های شرکت اشاره کرد و گفت: وجود بانک سپه و دیگر شرکت‌های مالی و غیرمالی در میان سهامداران، ظهور ابزارها و نهادهای مالی نوین مانند انواع صکوک اجاره، اوراق مشارکت رهنی، اوراق مشارکت‌های خصوصی و صندوق‌های کالایی و مالی در بازار سرمایه از جمله فرصت‌های امید است. در این میان طراحی و انتشار اوراق سلف موازی، اوراق منفعت و طراحی صندوق‌های خاص از جمله اقدامات شرکت در راستای توسعه‌ بوده است.

بعد از اتمام سخنان مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید، مدیران و فعالان بازار سرمایه سؤالاتی در رابطه با وضعیت شرکت داشتند که مدیرعامل، معاونان تأمین‌مالی و سرمایه‌گذاری و دارایی‌های شرکت به پاسخگویی پرداختند.

امید

باتوجه به این‌که حدود یک سال از زمان پذیرش و درج این نماد در تابلو می‌گذرد، در مورد علت طولانی شدن زمان عرضه این شرکت سؤال کردند. آقای حدادی در پاسخ به این پرسش، فرمودند از آن‌جایی که این شرکت اولین شرکت تأمین‌سرمایه پذیرفته شده در بورس است، اساسنامه‌ای برای این شرکت‌ها برای تبدیل‌شدن از سهامی خاص به سهامی عام وجود نداشت و باید بندهای مرتبط با پذیرش شرکت‌های تأمین‌سرمایه در بورس ایجاد می‌شد. هم‌چنین از دیگر دلایل طولانی شدن عرضه سهام نماد امید، وجود رکود حاکم بر بازار بود و به‌دلیل رکود بسیاری از شرکت‌ها در سال گذشته سهام خود را در بورس عرضه نکردند.

آقای دریاگل معاون تأمین‌مالی شرکت در مورد بازارگردانی این سهم بعد از متعادل شدن قیمت توضیحاتی ارائه دادند. شرکت تأمین‌سرمایه امید صندوقی به‌نام بازارگردانی امید ایرانیان دارد که تا قبل از عرضه نماد امید در بورس، وظیفه بازارگردانی شرکت گل‌گهر را برعهده داشت. اما از این به بعد علاوه بر بازارگردانی این شرکت، وظیفه بازارگردانی شرکت تأمین‌سرمایه امید را نیز بر عهده خواهد داشت.

آقای فرخی معاون سرمایه‌گذاری و دارایی‌های شرکت گفتند: از حدود یک سال گذشته تمهیداتی برای تأمین‌مالی بین‌المللی انجام داده‌اند و برای پیگیری‌های لازم و ادامه روند، کارگروهی تشکیل شده است. هم‌چنین این شرکت تفاهم‌نامه‌هایی با دیگر کشورها چون ترکیه و فرانسه امضا کرده‌اند.

پایان