کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سخنرانی دکتر سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، در بیست و هشتمین نشست صبحانه کاری با محوریت «تأثیر سیاست‌های مالیاتی بر بازار سرمایه»

17 جولای 2017
کد خبر : 973764



به گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، دکتر سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در بیست و هشتمین نشست صبحانه کاری ضمن عرض سلام و خیر مقدم حضور همه میهمانان گرامی به‌ویژه جناب آقای دکتر سید کامل تقوی‌نژاد

معاون محترم وزیر اقتصاد و ریاست سازمان امور مالیاتی و معاونین و مدیران این سازمان و همچنین مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و همه فعالان بازارسرمایه کشور در نشست صبحانه کاری “تأثیر سیاست‌های مالیاتی بر بازار سرمایه ایران” نکات زیر را بیان کردند.

  1. ضایعه دردناک درگذشت دانشمند جوان، پروفسور مریم میرزاخانی همه ایرانیان دلسوز و از جمله فعالان بازارهای مالی و همکاران من در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران را اندوهگین کرد. بر خود لازم و واجب می‌دانیم که از زحمات این بانوی اندیشمند و افتخار آفرین تجلیل کنیم. اینجانب به‌نمایندگی از همه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه این ضایعه اسفناک را به خانواده ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می‌کنم. ما بیست‌وهشتمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه ایران را با ادای احترام به این ریاضی‌دان برجسته آغاز می‌کنیم. خواهشمندم جهت آرامش روح ایشان برای لحظه‌ای بایستیم و صلواتی ختم کنیم.

 

  1. همه ما از مشکلات مسلط بر اقتصاد کشور آگاهی داریم. برخی از این مشکلات سال‌هاست که گریبانگیر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستند و البته که ما، همه ما، با امید هرروزه بهبود شرایط به فعالیت می‌پردازیم و به‌خوبی آگاه هستیم که برخی از این مسائل جز در سایه همفکری و اجماع پژوهشگران، مدیران، فعالان و سیاست‌گذاران حل نخواهد شد. در این شرایط البته اندک هستند مدیران ارشدی که خود را پاسخگو می‌دانند و تلاش می‌کنند با ایجاد شبکه همفکری و گفتگو مسیر توسعه را هموارتر سازند. کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بر خود فرض می‌داند که پیش از آغاز رسمی این جلسه از جناب آقای دکتر سید کامل تقوی‌نژاد و همکاران ایشان در معاونت‌های مختلف سازمان امور مالیاتی کشور تشکر نماید که با روی باز دعوت اهالی بازارسرمایه را پذیرفتند. امیدواریم این نشست سرآغازی باشد برای ایجاد همکاری‌های گسترده‌تر بین بازارسرمایه و سازمان امور مالیاتی کشور و از بستر این همکاری‌ها راه‌کارهایی برای توسعه بازارهای مالی و رفع برخی ابهامات فراهم شود. حضور ایشان را ارج می‌نهیم و چشم‌انتظار رفتارهای این‌گونه از مدیران ارشد سیاست‌گذاری اقتصادی کشور هستیم. امیدواریم فعالان بازار هم با اندیشه‌ای گشاده و چشم‌های باز از این فرصت درجهت توسعه بازارهای مالی استفاده کنند.

 

  1. همه ما می‌دانیم که سال‌هاست هم اندیشمندان و پژوهشگران و هم مدیران ارشد و سیاست‌گذاران بر توسعه بازارسرمایه کشور تأکید دارند و هم بسیار نوشته و خوانده‌ایم از آسیب‌های بانک‌پایگی نیم‌بند اقتصاد کشور. بازارسرمایه کشور به‌عنوان یکی از ارکان لازم برای توسعه کسب‌وکار و افزایش شفافیت در اقتصاد ایران، طی سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته است و البته که راهی بسیار طولانی پیش رو دارد. از عمر قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید تنها چندسالی گذشته است و عمر این دومی حتی هنوز دو رقمی نشده است. در این شرایط هم برای توسعه و بهبود عملکرد ابزارها و نهادهایی که تاکنون راه‌اندازی شده است و هم برای ایجاد شرایطی مهیا برای راه‌اندازی ابزارها و نهادهای جدید، نیاز به همکاری و همفکری گسترده در همه امور و از جمله در امور مالیاتی است. هم فعالان بازارهای مالی و طراحان ابزارها باید الزامات مالیاتی را بشناسند و هم کارشناسان و ممیزان مالیاتی باید با ماهیت و کارکردهای این الزامات توسعه بازارهای مالی کشور آشنا باشند. از این رو شاید پیشنهاد تشکیل کارگروه مالیاتی بازارسرمایه که چندی است در میان فعالان بازار زمزمه می‌شود و همچنین حضور اعضای کمیته فنی سازمان امور مالیاتی در این کارگروه بتواند از سختی راه بهبود عملکرد و توسعه ابزارهای مالی بکاهد. امروز در نشست صبحانه کاری بازارسرمایه، تشکیل این کارگروه با همکاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار را اعلام می‌کنم و در همین‌جا از رئیس محترم سازمان امور مالیاتی می‌خواهم که از مدیران ارشد این سازمان هم در این کارگروه حضور یابند. بی‌تردید حاصل این همکاری می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

 

در آخر این‌که کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به روال چندین جلسه گذشته خود، نتایج این نشست و گفتگو را در قالب بیانیه یا نامه‌ای به مدیران و سیاست‌گذاران اعلام خواهد کرد.