کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


انتقال منابع نقد از بازار سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله دغدغه‌های مهم متولیان بازار سرمایه کشور

21 ژوئن 2017
کد خبر : 973581



محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): انتقال منابع نقد بازار سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کمک به رفع مشکلات شرکت‌های بزرگ و سهامداران عمده، همواره از جمله دغدغه‌های مهم متولیان بازار سرمایه کشور بوده است. به‌طوری‌که زمان‌بر بودن فرآیند تهیه ابزارهای جدید و تصویب دستورالعمل‌های مرتبط با اجرای آنها در برخی موارد منجر به آن شده تا برخی سهامداران عمده با وجود آگاهی نسبت به آینده ارزنده سهام، مجبور به فروش دارایی خود به منظور تأمین نیازهای فعلی شوند.

به گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به نقل از عصر مالی، محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان در گفت و گو با عصرمالی با ذکر مطلب فوق ادامه داد:فروش سهام با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در بازار سهام از جمله ابزارهای موجود مورد استفاده از سوی سهامداران عمده مالی است که با توجه به مزایای قابل توجه خود نقش پررنگی در رفع مشکلاتی از این دست داشته است.

Image result for ‫محمودرضا خواجه نصیری‬‎

وی افزود: استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی در این چارچوب برای اولین بار توسط تأمین سرمایه آرمان در بازار سهام اجرایی شد. به این ترتیب که در ابتدا مقرر شد تا این روش تامین مالی به منظور تعهد پذیره نویسی افزایش سرمایه “سمگا” در اسفند ۹۴ مورد استفاده شود که نبود دستورالعمل مرتبط در فرابورس مانع از انجام این کار شد.

وی افزود: پس از آن تأمین سرمایه آرمان در آذر ماه ۹۵ با استفاده از این روش، نسبت به تامین مالی از طریق انتشار این اوراق بر روی سهام پتروشیمی جم متعلق به شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین به مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان اقدام کرد و پس از تسویه این اوراق در سررسید سه ماهه؛ با توجه به نیاز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اجرای طرح تامین مالی این شرکت به مبلغ ۲۱۱ میلیارد تومان به مدت شش ماه را به عهده گرفت.

به گفته خواجه نصیری آخرین مورد این نوع تامین مالی نیز مربوط به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بوده که از طریق انتشار اوراق تبعی بر روی سهام فولاد خراسان صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کوتاه بودن فرآیند انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و همچنین کوتاه بودن فرآیند تامین مالی، این مهم توسط سایر شرکت ها نیز مورد استقبال واقع شده به طوریکه در ۷ ماه گذشته از زمان آغاز این روش تامین مالی، بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال از این دست اوراق در بازار سرمایه با هدف تأمین مالی‌های کوتاه و میان مدت منتشر شده است.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تصریح کرد: این روش به عنوان ابزاری مناسب در جهت تامین مالی شرکت ها علاوه بر حل مشکلات ثبت حسابداری، مدیریت NAV صندوق های سرمایه گذاری را به عهده دارد و می تواند شرایط تامین نقدینگی کوتاه مدت برای شرکتهایی با دارایی های سهام بالا که به لحاظ شرایط اقتصادی با مشکل نقدینگی مواجه هستند را مهیا کند.

وی افزود: تامین نقدینگی و امکان ادامه پروژه های سود آور برای شرکت ها، جلوگیری از فروش سهام‌های ارزنده توسط سهام‌دار عمده ؛ ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و همچنین حفظ حقوق و منافع سهامداران عمده و خرد از جمله مزایای با اهمیت این روش تامین مالی است که در کنار زمان کوتاه فرآیند اجرایی آن، این روش را به یکی از روش های مطلوب تبدیل کرده که می تواند در جرگه بهترین مقاصد سرمایه گذاری در بازار فعلی باشد.