کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بیست و یکمین نشست صبحانه کاری

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، بیست و یکمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران امروز سه شنبه ششم آبان ماه با حضور جمعی از مدیران و دست اندرکاران بازار سرمایه و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر بهروز خدارحمی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، ضمن تسلیت در گذشت آقای محمدرضا عقیلی از همکاران کارگزاری بانک ملی، به ایراد سخنرانی درباره آثار اخبار مستند و غیر مستند بر بازار سرمایه پرداختند.

ایشان در ادامه اتفاق مثبت آگاهی حوزه مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و بخش های دولتی در رابطه با آثار اخبار و صحبت های تک تک این افراد بر بازار سرمایه ابراز خرسندی نمودند و در ادامه از سخنرانان درخواست کردند به بررسی تأثیر بسیار زیاد شایعات و اخبار بدون پایه و اساس بر بازار سرمایه، آن هم در شرایطی که چشم انداز اغلب متغیرهای سیاسی و اقتصادی کشور مثبت می باشند، به بحث و چاره اندیشی بپردازند.

در ادامه آقای دکتر عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران و رییس هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، از تلاش های سازمان بورس و شرکت های سرمایه گذاری به همراه کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، در راستای شفاف سازی و کاهش ریسک سیستماتیک در بازار تقدیر و تشکر کردند.

وی در ادامه از حضار و کانون برای مشارکت در کارگروههای برنامه ریزی بودجه در سال ۹۴ دعوت کردند و خبر از تصمیم گرفته شده د ر این کارگروه مبنی بر تأمین مالی ۱۵۰ هزار میلیاردی بازار سرمایه در پایان برنامه ۵ ساله ششم دادند. این عدد در حال حاضر در حدود ۸۰ هزار میلیارد برای تامین مالی میباشد. هدف اصلی دستیابی به شاخص هایی است که بتوانند ارزش بازار سرمایه را با تولید ناخالص ملی به برابری برسانند. این امر مستلزم کاهش نرخ بهره و افزایش P/E و فعالیت بیشتر شرکتهایی که در بورس نیستند، دربازار سرمایه میباشد. تعداد کدهای بورسی حاضر را با توجه به وجود سهام عدالت می توان افزایش داد و میزان مشارکت مردم در بازار و سرعت گردش را به طبع آن بالا برد. ایشان در پایان تنها توقع موجود در حال حاضر را کاهش امکان ورود ریسک سیستماتیک به بازار دانستند.

سپس آقای دکتر غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر اشاره به روزهای سخت بازار سرمایه پس از رشد خوب سال گذشته داشتند و اظهار کردند این مشکل در بازارهای دیگر مانند بازار پول نیز وجود دارد. ایشان نقش مهم شرکتهای حقوقی و عدم ایفا خوب این نقش را از عوامل موثر بر تأثیر شایعات در بازار دانستند و گفتند: بازاری که با شایعه بالا و پایین شود قابل اعتماد برای سرمایه گذاری و تأمین منابع نمی باشد. در حال حاضر متأسفانه تحلیل ها بسیار کم مطرح می شوند و تنها شایعات پخش می شوند. شرکتهای بزرگ به واسطه ارتباط خوبی که با دولت دارند و دسترسی به اطلاعات باید تحلیل های درست تر و بهتر ارائه دهند که گاهی این اتفاق نمی افتد و خود این شرکتها نیز تحت تأثیر شایعات قرار می گیرند.

ایشان در پایان خواستار تعامل بیشتر بازار سرمایه با دولت شدند و گفتند: دولت باید بازار سهام را به عنوان یک بازار تأمین کننده منابع برای رشد اقتصادی در نظر بگیرد. و بازار سرمایه باید جایگاه خود را بهبود و تحکیم بخشد.

در ادامه دکتر خدارحمی خلاصه ای از فرمایشات آقای عسگری مارانی و سلیمانی را بیان کردند و گفتند: بازار سرمایه تشنه اطلاعات برای تحلیل می باشد و اگر متخصصین بازار سرمایه و ارکان تأثیر گذار بر آن اخبار مستند منتشر نکنند طبیعتا مشارکت کنندگان در بازار سرمایه به سمت شایعات خواهند رفت.

در ادامه جلسه نشست دکتر رحمانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیکی گستر، سخنانی در رابطه با نیاز به نهادهایی برای اعتبار دادن به بازار اطلاعات – برای ارائه اخبار مستند ایراد- کردند. ایشان در ادامه با اشاره به ابهام زیاد موجود در فضای کشور، گفتند: ارتباطات با دولت باید از طریق انجمن ها افزایش یابد و در حال حاضر ابهامات زیادی در سیاستگذاری ها وجود دارد که در نتیجه آن فضا برای شایعات فراهم میشود. در حال حاضردر رابطه با رتبه بندی سیستماتیک عدم پیش بینی از وضعیت آینده کشور توسط دولت و قانونگذار یکی از دلایل بالا رفتن یک کشور در سطح بین الملل می باشد. در واقع هم اکنون کشور با بحران اعتباری روبرو میباشد و این بحران نقدینگی که بر همه بازارها موثر است، باید بررسی شود. دولت می بایست سیاستهای سرمایه گذاری را به صورت شفاف بیان کند تا جلوی شایعات گرفته شود. با توجه به اعلام عدم دریافت وام دولت از بانک مرکزی، بایستی ضمن تعامل با دولت به صورتی عمل شود که همه هزینه ها به شرکتها تحمیل نشوند. در پایان اضافه کردند: در رابطه با نرخ بهره در صورت وجود بحران اعتباری، نرخ بهره پایین نخواهد آمد.

در ادامه بیست و یکمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه ،دکتر هشی عضو جامعه حسابداران رسمی اصحاب رسانه را به راستی آزمایی اخبار منتشره خود و دقت بیشتر دعوت کردندهمچنین خواستار حضور مقامات دولتی در جلسات صبحانه کاری بازار سرمایه شدند تا بحثهای انجام شده، شنونده بهتری داشته باشند و در نتیجه اثر گذاری بیشتری داشته باشند.

پس از آن دکتر خدارحمی نیز به موضوع لزوم وجود انسجام بیشتر مباحث مطرح شده در جلسات و به طبع آن حضور مسئولین در جلسات آینده اشاره داشتند.

در ادامه دکتر عنایت مدیرعامل کارگزاری پارسیان، صحبتهایی با تمرکز بر نحوه خرید و فروش سهام در بازار مطرح نمودند. ایشان مشکل سالهای اخیر را استفاده بیش از حد از تحلیل تکنیکال و شایعات برای خرید و فروش سهام دانستند. و اشاره کردند: ما هدف اصلی بورس که سرمایه گذاری بلند مدت می باشد را فراموش کرده ایم و همه به د نبال سرمایه گذاری کوتاه مدت می باشند.

حتی شرکتهای حقوقی و بزرگ سرمایه گذاری نیز با وجود حضور کارشناسان زبده گاهی دنباله رو در صف های خرید و فروش می شوند. همه میدانید فلسفه وجودی بورس استفاه از سرمایه خرد مردم در جهت پیشبرد اهداف کلان اقتصادی مخصوصا کار آفرینان و صنعتگران میباشد.

ایشان گفتند : دوستان میدانند که در تجزیه تحلیل بنیادی سه مرحله : اقتصاد کلان ، صنعت و شرکت وجود دارد که ما متاسفانه دو حرحله اول را کاملا کنار گذاشته ایم. p/e در بازار سرمایه ودر کشورما بسیار پایین است. بالاترین p/e در دوسا ل اخیر۵/۹ بوده در حالی که در اکثر کشور های دنیا این عدد دورقمی است .این نشانه این است که افق سرمایه گذاری ما بسیار کوتاه مدت است. ایشان در ادامه خواستار توجه بیشتر شرکتهای سرمایه گذاری به تحلیلهای بنیادین شدند و افزودند: متاسفانه در بازار مسائل و مشکلات دیگری نیز وجود دارد : ۱ – بحث افزایش سرمایه، که اگر به نحوه مناسب در سالهایی که رونق در بازار داشتیم استفاده شده بود هم اکنون شرکت هامنابع مالی خوبی جذب کرده بودند که متاسفانه این فرصت از دست رفت. ۲-در بورس نیویورک ۴۰ درصد سهام مربوط به سهام خزانه است . واین به این معنی است شرکت ها وقتی رونق دارند خودشان اقدام میکنند و نیاز مالی شان را تامین میکنند.ولی درکشور ما تامین مالی از طریق بورس که یکی از اهداف اصلی به وجود آمدن بورس است، نادیده گرفته شده است و واقعا چقدر از بورس برا ی تامین مالی کمک گرفته می شود؟

تامین مالی واقعی باید به جای سرمایه گذار ی در طلا و مسکن و …،به نحوی باشد موجب رونق اقتصادی و توسعه سرمایه کشور بشود.

پس از پایان صحبتهای آقای عنایت آقای مالمیر در ادامه به اشتباهات مرتکب شده از طرف شرکتهای حقوقی به هنگام رونق بازار اشاره کردند و بیان داشتند: خیلی از شرکت های حقوقی در صف خرید قرار می گرفتند و احساس میشد از خرید کردن جا مانده اند و فقط دنبال خرید سهام بودند و بواسطه همین منابع که ورود پیدا میکرد ، صف های خرید تشکیل و متقاضیان با عدم عرضه سهام روبه رو می شدند .

در ادامه معاون ناشران و اعضاء بورس اوراق بهادار تهران عدم عمق بازار را ناشی از پایین بودن سهام شناور مطرح کردند و ادامه دادند: هم اکنون در بازا رسرمایه میزان سهام شناورشرکتها ۱ درصد و ۲ درصد است که این رقم بسیار ناچیز می باشد و حداقل باید به طور متوسط باید بین ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد بازار سهام شناور داشته باشیم، در پایان اضافه کردند : تا زمانی که اقتصاد واقعی رونق نداشته باشد حتما نمی شود دنبال بازار سرمایه توام با رشد بود و نمی شود از این بازار انتظار داشت. البته با توجه شاخص ها و خروج از رکود و توجه به عملکرد ۶ ماهه شرکت ها می توان با کمتر استفاده کردن از تحلیل های تکنیکال، پیش بینی بهتری در مورد وضعیت بازار سرمایه داشته باشیم.

سپس آقای دکتر جمالیان معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پارس آریان در مورد اخبار تاثیر گذار بر بازار سرمایه سخنانی مطرح کردند، و در همین رابطه بیان کردند : در حوزه پردازش اطلاعات مالی کارهایی در سازمان صورت گرفته است وهنوز جای کار دارد، اما در حوزه اخبار همین فعالیت هم صورت نگرفته است، برای مثال اینکه مشخص شود یک مسئول مالی وقتی تمایل به مصاحبه دارد چه داده های مالی را میتواند منتشر کند. و پیشنهاد دادند قبل اینکه سازمان کاری انجام دهد ، کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به عنوان یک نهاد صنفی به این حوزه ورود پیدا کند و با سازماندهی کمک به انتشار اخبار بهتر نماید. چیزی که در کانون باید روی آن کار شود سوالات قابل قبول و استانداردی است که باید در نهاد ناظر باشند و دراین حوزه ها مطرح شوند .

بعد از ایشان آقای دکتر سعید اسلامی بیدگلی نایب رییس شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، دلیل وجود شایعات را به خاطر عملکرد نادرست نهادهای اطلاع رسانی دانستند. و افزودند : لزوم انتشار خبر از نهاد درست بر هیچ کس پوشیده نیست . شایعات در همه حوزه های سیاسی یا ا اقتصادی به این دلیل است که گاهاً نهادهای مربوطه نتوانستند به درستی عمل کنند. در پایان اضافه کردند : در مورد ابزارهای مالی نیز این نکته را باید مدنظر داشت که نباید این ابزارها برای شرایط خاصی قابل استفاده باشند و باید قابلیت استفاده در همه شرایط را داشته باشند.

آقای طحانی مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در ادامه این نشست محترم فرمودند : وضعیت خبرنگاری خاکستری و رو به سفیدی می باشد و اشکال اخبار در بازار سرمایه ما انتشار غیر رسمی آن می باشد. اما در مجموع اوضاع رو به بهبود است. وجود عدم شفافیت در همه بازارها امری معمول است اما در بازار سرمایه یکی از مشکلات موجود یکدل نبودن فعالین بازار است.

در پایان این جلسه آقای آشتیانی به عنوان نماینده ای از اصحاب رسانه در دفاع از خبرگزاری ها و خبرنگاران اشاره داشتند اینکه بخواهیم هجمه ای به اصحاب رسانه وارد کنیم عمل صحیحی نیست. باید نقش رسانه ها در رابطه با آشنایی مردم با بورس در نظر گرفته شود. اغلب مصاحبه ها با ابهام ها و فشارهای محیطی به شکلی متفاوت پخش می شوند. در نهایت رسانه ها و بازار باید به هم کمک کنند تا با همدلی مسیر بهتری را در کنار هم طی نمایند.