کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


انتشار خبر لغو تحریم‌های انگلیس علیه شرکت نفت ایران، منجر به افزایش عرضه ارز به بازار خواهد شد (اقتصاد آنلاین)

انتشار خبر لغو تحریم های انگلیسی ها علیه شرکت نفت ایران پیام مشخصی برای بازار ارز ایران داشت.

لغو تحریم ها بخصوص در حوزه نفت، منجر به افزایش عرضه ارز به بازار می شود. براساس آنچه هفته گذشته برخی رسانه های کشور منتشر کرده بودند، بخش مهمی از تحریم های اقتصادی علیه کشور پس از دیدارهای وزیرامورخارجه در نیویورک با سران کشورهای غربی، برطرف می شود. براین اساس روند قیمت گذاری ارز در کشور طی یک هفته گذشته به دلیل افزایش میزان سفرهای خارجی به مناسبات تعطیلات با مقاومت نسبی همراه بوده است. اما انتشار خبر لغو تحریم های انگلیس علیه شرکت نفت ایران، منجر به ارائه نشانه های جدید برای بازار ارز است.

بازار دلار طی پنج ماه نخست سال جاری تنها برای سرمایه گذاران یک درصد سوددهی داشته است. این میزان سوددهی نیز در پی افزایش قیمت ها در شهریور ماه رخ داده است. پیش از این رشد قیمت ها میزان بازدهی بازار ارز منفی نیم درصد برآورد می شد. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که یکسال و نیم قبل در فصل تابستان قیمت دلار ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده بود.

لغو تحریم بیمه معلم که به صورت تخصصی در حوزه حمل و نقل دریایی فعالیت می کند در کوتاه مدت منجر به کاهش هزینه مبادلات بین المللی و تجاری کشور می شود. براین اساس پیش بینی ها نشان می دهد که اقتصاد ایران طی هفته های آینده باید در انتظار کاهش نسبی قیمت ها باشد چراکه هزینه های جاری واردات کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر بازار ارز کشور با توجه به ورود به دوره ثبات فرصتی تازه برای صنایع کشور ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، بررسی ها نشان می دهد ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز روند نزولی داشته است.

در همین حال برخی صرافان بازار پیش بینی می کنند تا پایان تعطیلات عید غدیر بازار در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت کند ولی پس ازآنکه روند کاهشی قیمت دلار کلید می خورد.

اقتصاد آنلاین – کدخبر: ۸۳۹۳۰۴۹ – تاریخ چاپ: ۱۴ مهر ۱۳۹۳