کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تغییر در زیر ساختارهای بورسی باید تدریجی باشد

17 آگوست 2016
کد خبر : 971649



به طور قطع افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنای شرکت های بزرگ در بورس، به تحرک و افزایش معاملات سهام این شرکت ها منجر می شود و سرعت داد و ستد در بازار سرمایه را افزایش خواهد داد. این امر، به افزایش معاملات بورسی و به دنبال آن افزایش شاخص نقدشوندگی سهام شرکت های بزرگ منجر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، جواد حبیبی ثمر، معامله گر ارشد کارگزاری مهرآفرین با بیان مطلب فوق گفت: وجود حجم مبنا به خصوص برای شرکت های بزرگ به مانعی برای تغییر قیمت و معاملات تبدیل شده و با کاهش حجم مبنا، متعادل شدن قیمت سهام شرکت های بزرگ راحت تر و سریع تر انجام می شود.

وی با بیان اینکه این اتفاق، به پویایی بازار سرمایه منتهی می شود و قیمت سهام شرکت های بزرگ سریعتر به نقطه تعادل خواهد رسید، افزود: بدین ترتیب سهامداران کمتر در انتظار کاهش یا افرایش قیمت سهام خواهند ماند و در نتیجه با انگیزه بیشتری به بازار سرمایه وارد خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت افزایش دامنه نوسان، راه حل کنترل نوسانات بیش از حد بازار سرمایه را توقف موقت نماد دانست و اظهار داشت: در بورس‌های پیشرفته، ناظر بازار از ابزار توقف موقت (برای جلوگیری از واکنش بیش از اندازه بازار به اطلاعات یا شایعات) به جای دامنه نوسان استفاده می‌کند؛ در واقع در حالت نوسان شدید قیمتی ترجیح داده می‌شود که با توقف نماد برای چند دقیقه بازار را متوجه تغییرات کند.

حبیبی ثمر تصریح کرد: اکثر اوقات پدیده صف برای شرکت‌های کوچک اتفاق می‌افتد که بررسی ها نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از این صف ها به دنبال انتشار و افشای شایعات در بازار ایجاد می شوند که با اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی توسط ناشران، این مساله قابل حل است. از طرفی تشکیل پی در پی صف‌های خرید و فروش با توجه به قفل شدن روند معاملات، عملا باعث افزایش بی منطق ریسک سیستماتیک بازار می شود.  

وی توضیح داد: یکی از معایب وجود دامنه نوسان، امکان ادامه تشکیل صف خرید یا فروش در سهم و به تاخیر در رسیدن سهم به قیمت واقعی خود است و یا حتی می تواند باعث واکنش بیش از اندازه به صفوف تشکیل شده باشد.

این معامله گر بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از اقدامات مثبتی که طی سال های گذشته انجام شده است بحث “گره” معاملاتی است که کمی از آثار زیان بار محدودیت دامنه نوسان را کاسته است. از طرفی حذف یا افزایش دامنه نوسان مستلزم ایجاد شرایط و زیر ساخت هایی است که کارایی بازار یکی از این زیر ساخت ها محسوب می شود.

به گفته حبیبی ثمر، ایران کمترین دامنه نوسان را در بورس‌های دنیا دارد و این در شرایطی است که بورس کشور ژاپن با ۱۰ درصد تا ۶۰ درصد نوسان، یکی از کشور های با دامنه نوسان بالا محسوب می شود.

وی درباره شرایط حذف دامنه نوسان خاطر نشان کرد: حذف دامنه نوسان منوط به شرایطی چون اجرای استانداردهای حسابداری و حسابرسی متناسب با فعالیت، ایجاد مقررات اطلاع‌رسانی و نظارت دقیق، فعالیت شرکت های رتبه بندی قابل اتکا، فرهنگ سازی در حوزه عمومی بازار سرمایه، تنوع در ایجاد ابزار های نوین مالی و بدنبال آن کاهش ریسک توسط ناشران اوراق بهادار، همچون بورس های پیشرفته دنیا است.

حبیبی ثمره خاطرنشان کرد: تجربیات گذشته نشان داده که افزایش مرحله به مرحله دامنه نوسان نتایج بسیار خوبی در ارتباط با رشد نقدشوندگی و افزایش منطقی حجم معاملات داشته است. بنابراین سازمان بورس در این رابطه باید بسیار محتاطانه عمل و با در نظر گرفتن همه جوانب به کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان روزانه اقدام کند.

وی با یادآوری افزایش یک درصدی دامنه نوسان سهم های بورسی و نقش این تصمیم در افزایش حجم معاملات و همچنین افزایش ارزش بازار سرمایه در بهمن ماه ۹۴ گفت: هیچ کارشناسی منکر این موضوع نیست که با حذف محدودیت های فوق، حجم و ارزش معاملات افزایش پیدا می کند و به دنبال این رویکرد نقدشوندگی و پویایی در بازار سرمایه شکل می گیرد.

وی ادامه داد: اما این اتفاق مثبت باید به گونه ای باشد که با توجه به عمق کم بازار سرمایه، سهامدارنی که دسترسی کمتری به اطلاعات دارند کمتر مورد ضرر و زیان قرار بگیرند تا اعتمادی که به سختی بدست آمده به راحتی از دست نرود. بنابراین رفع این محدودیت ها باید به صورت مرحله به مرحله و با در نظر گرفتن تمامی ریسک های موجود باشد.

حبیبی ثمره در بخش پایانی گفتگو با “سنا” درباره تاثیر این اقدامات در جذب سرمایه گذار خارجی اظهار داشت: قطعاً یکی از برنامه های مدیران سازمان بورس جذب سرمایه گذران خارجی است و برای عملی کردن این مهم ایجاد اعتماد و اطمینان بخشیدن به سرمایه گذاران خارجی بسیار پر رنگ است. حرکت بسوی ایجاد شفافیت در بازار و حذف محدودیت هایی که در بازار های پیشرفته کمتر دیده می شود می تواند عامل بسیار مهمی در انتخاب مقصد سرمایه گذاران باشد. وضعیت معاملات و نیز قوانین بورس ما دائماً توسط سرمایه گذاران خارجی رصد می شود و افزایش دامنه نوسان بورس از مطالبات جدی سهامداران است.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از مشکلات موجود محدودیت های بین المللی ناشی از تحریم ها است که باید به طور رسمی از بین برود و چنانچه در نهایت برجام به نقطه اجرای کامل برسد، سرمایه گذار خارجی با مشکلی مواجه نخواهد شد.