کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گواهی سپرده ارزی قابل معامله

03 فوریه 2019
کد خبر : 979159



کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران جهت برون رفت از مشکلات نرخ ارز «گواهی سپرده ارزی» را طراحی کرده و آن را در جلسات متعددی با حضور مدیران و کارشناسان بنگاه‌های اقتصادی و سیستم پولی و مالی کشور ارائه داده است.

در شرایط فعلی که قیمت نرخ ارز در ابهام قرار دارد و به‌خصوص وضعیت نرخ آن برای یک سال آینده در ابهام است، عده‌ای حاضرند که با هدف حفظ ارزش پس‌انداز‌های خود، حتی در صورت سقوط قیمت دلار در سال آینده و قبول ریسک و نگهداری آن، بخشی از وجوه خود را به‌صورت ارز نگهداری کنند. در حال حاضر به‌جزء مراجعه به بازار غیر‌رسمی و خرید و نگهداری ارز به صورت فیزیکی، راه دیگری پیش‌پایشان قرار ندارد. لذا این ابزار مالی به‌خوبی می‌تواند نیاز این دسته از متقاضیان ارز را پاسخ دهد.
کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌عنوان نهاد صنفی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری کشور با توجه به درک اهمیت این موضوع، مدتی است که باهدف شفاف‌سازی قیمت ارز، در حال پژوهش و طراحی ” گواهی سپرده ارزی قابل معامله” به‌عنوان راهی جهت ایجاد شفافیت نرخ ارز در کشور است. این طرح حاصل تلاش و هم‌اندیشی بیش از ۱۰۰۰ نفر ساعت از فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه و بازار پول بوده است.
به باور اکثر کارشناسان و اساتید مطرح دانشگاه در حوزه اقتصاد این گواهی می‌تواند در صورت اجرایی و فراگیر شدن علاوه بر جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های هیجانی و لحظه‌ای، نویدبخش ثبات و آرامش در بازار ارز باشد.