کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


پروژه در دست اجرای تاپیکو

10 ژوئن 2018
کد خبر : 976914



یکی از پروژه‌های در دست اجرای شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است. شرکت تاپیکو مالک ۴۹ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران) مالک۱/۳۳ درصد و شرکت ملی پالایش و پخش مالک ۹/۱۷ درصد این پروژه هستند.

به گزارش واحد تحقیق و پژوهش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، این پالایشگاه یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های میعانات گازی جهان با خوراک ۳۶۰ هزار بشکه در روز است که با تمرکز کامل بر تولید فرآورده‌های سبک و عدم تولید نفت کوره نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد آتی برای سبک‌سازی فرآورده‌ها شبیه آن‌چه در پالایشگاه‌های نفتی کشور در حال وقوع است را برطرف می‌سازد و کشور را در موقعیت ممتاز صادراتی با داشتن مجوز صادرات قرار می‌دهد.

پیشرفت پروژه

این طرح در سال ۸۵ در وزارت نفت با هدف خودکفایی در تولید بنزین تعریف گردید.

شرکت تاپیکو مالک ۴۹ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران) مالک۱/۳۳ درصد و شرکت ملی پالایش و پخش مالک ۹/۱۷ درصد این پروژه هستند.

برآورد انجام شده از سرمایه‌گذاری ثابت طرح، ۴,۰۶۰ میلیون یورو است که از ۳,۸۹۴ میلیون یورو هزینه‌شده، ۱۳,۱۴۵ میلیارد ریال آن را تاپیکو پرداخت کرده است.

این پالایشگاه دارای ظرفیت ۸/۳۶ میلیون لیتر در روز، ۶/۱۴ میلیون لیتر گازوییل در روز، ۳۷/۳ میلیون لیتر سوخت جت در روز،۸۱/۳ میلیون لیتر گاز مایع در روز و ۲۲/۱۹ تن هیدروژن در ساعت است.

عملیات اجرایی این طرح از فروردین‌ماه سال ۸۷ آغاز شده است و درصد پیشرفت فیزیکی آن تا پایان فروردین‌ماه سال جاری ۳۴/۹۳ درصد بوده است.

مزایای طرح

تولید روزانه ۳۶/۸ میلیون لیتر بنزین یورو۴ با کیفیت روز اروپا

خودکفایی کشور در واردات بنزین

موقعیت مطلوب صادراتی به دلیل نزدیکی به بنادر جنوبی

امکان توسعه طرح‌های پایین‌دستی پتروشیمی مانند PDH

استفاده از خوراک میعانات گازی و تولید فرآورده‌های ۱۰۰ درصد سبک

اشتغال‌زایی مستقیم ۱۵۰۰ نفر

معامله گاز مایع برای نخستین‌بار در بورس انرژی

با توجه به این‌که بورس انرژی ایران در سال ۹۵، فرآورده بنزین این پالایشگاه را در تابلوی سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی پذیرش کرده است، مدیرعامل شرکت بورس انرژی بیان کرد، تاکنون ۵ فرآورده تولیدی این پالایشگاه شامل نفتای مخلوط، نفت گاز، حلال ۴۰۴، گاز مایع و بنزین در بورس انرژی ایران مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

هم‌چنین خوش‌بختانه نخستین معامله گازمایع تولیدی این پالایشگاه به حجم ۲،۰۰۰ تن در روز یک‌شنبه مورخ ۱۳ خردادماه سال جاری به قیمت ۵۸۵ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با موفقیت عرضه و مورد معامله قرار گرفت.