کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


همه باید در چارچوب قانون به مردم پاسخگو باشند

28 آگوست 2018
کد خبر : 977809



حجت الاسلام والمسلمین ،حسن روحانی رییس جمهور همانطور که پیشتر اعلام کرده بود صبح امروز برای پاسخ به سئوال نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفت. علی مطهری، نایب رییس مجلس، محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید و جمعی از اعضای فراکسیون امید به استقبال رییس جمهوری رفتند.

به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از اقتصادآنلاین، حسن روحانی را هنگام ورود به صحن علنی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت همراهی ‌کردند.

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پنج سوال نمایندگان از رییس جمهور زمان‌بندی این پرسش و پاسخ را اعلام کرد.

گفتن است حسن روحانی رئیس جمهوری دفترچه‌ای ۴۷ صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار خبرنگاران و نمایندگان مجلس قرار داده است.   در این دفترچه روحانی به ۵ سوال نمایندگان پاسخ داده است.

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در ابتدای بررسی سوال از رییس جمهور گفت: سوال ۸۲ نماینده از رییس جمهور درباره‌ی عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش خرید ارزش پول ملی است.

رئیس جمهور: همه باید در چارچوب قانون به مردم پاسخگو باشند

هم اکنون و طبق اعلام هیات رئیسه، حسن روحانی رئیس جمهور برای پاسخ به سوالات نمایندگان پشت تریبون قرار گرفته است.

رئیس جمهور ، پاسخگو بودن مسوولان را نه نقطه ضعف، بلکه بالاترین نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد: همه مسوولان باید در چارچوب وظایف و آنچه قانون مقرر کرده است ، در مقابل مردم پاسخگو باشند.

حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان ، با تبریک و تهنیت میلاد مسعود امام هادی (ع) و اعیاد قربان و غدیر گفت: هیچکس از مردم شریف ایران ، دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند که امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است چرا که این تصور کاملا اشتباه است. مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند  و این بار مسوولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

نطق نمایندگان سوال کننده

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت طرح سوال از طرف سوال‌کنندگان ۳۰ دقیقه و مدت زمان پاسخ رییس جمهور یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند.

بعد از تشریح روند رسیدگی به طرح سوال از رئیس جمهور، از نمایندگان سوال کننده برای ایراد نطق دعوت شد.

محمد دهقان، محمد حسین فرهنگی، سید حسین نقوی حسینی و حمیدرضا فولادگر و کوروش کرم پور به ایراد نطق پرداختند.

نماینده طرقبه خطاب به رییس جمهور: چه کسی توصیه کرده بود دولت شما ارز را به واردات کالاهای لوکس و گران‌قیمت بدهد؟

همان‌موقع که آقای جهانگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد، کارشناسان گفتند این روش غلط است، سه ماه و نیم طول کشید شما این نظر را قبول کنید.

چرا لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر نمی کنند؟ اگر کسی رانتی نبرده است، چرا با این خواست مخالفت می‌شود؟

در زمانی که مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت شما صدها میلیون دلار را برای سفر اختصاص داد تا بروند آنتالیا و …

در زمان تحریک تقاضا، جلوی توزیع ارز را گرفتند، هم ارز صادرات و هم کسی می خواست ۱۰هزار دلار ارز بفروشد، به عنوان قاچاق گرفتند.

ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار است، اما دو میلیارد دلار توزیع شد.

 

فرهنگی، نماینده اسکو: رکود معضلی نیست که در دولت شما بوجود آمده باشد، از قبل بوده است، اما نبود برنامه مشخص برای آن در دولت شما، تشدید کرد.

این رکورد سنگین و بی‌سابقه درحالی است که بودجه سالانه افزایش پیدا کرده است و نقدینگی افزایش یافته است.

رد شدن نقدینگی از ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان موجب هجوم به بازار ارز و طلا شد.

تورم بانک مرکزی، زیر ۱۰ درصد است، اما شواهد می‌گوید بالای ۶۰ درصد است. رکود تورمی حاکم شده است.

رکود تورمی حتی اگر کوتاه‌مدت باشد، می تواند تاثیر طولانی داشته باشد و باید دولت دست به اصلاحات اقتصادی می‌زد، اما تحولی انجام نداد.

از سال ۹۲ دست به کدام تحول اقتصادی زده‌اید؟ در زمینه بیکاری، قاچاق و … و حتی یارانه‌ها که از آن انتقاد می‌کردید، اتفاقی نیفتاد.

معضلات را به دیگران حواله ندهید، حلقه مفقوده این سال‌ها، مدیریت بوده است.

 

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا: همه می‌دانیم معضل امروز کشور، بیکاری است.

آقای رییس جمهور خانواده‌ای را در نظر بگیرید حتی تا ۵ فرزند تحصیل کرده تا دکتری، از ۲۰ تا ۴۰ سال، شب‌ها پای سفره پدر که شاید خودش هم بیکار باشد، می‌نشینند.

۵ میلیون بیکار در این کشور. آقای رییس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید که از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید.

به مردم بگویید شورای عالی اشتغال بالاترین مرجع اشتغال در کشور، در دوره شما چندبار تشکیل شده است؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید، باید پاسخگوی مردم باشید

به مردم می‌گوییم، تحریم‌ها را له می کنیم، ما پشت سر شما هستیم آقای رییس جمهور هستیم، شما پشت سر رهبری حرکت کنیم، پشت سر شما هستیم.

از ظرفیتهای داخل کشور استفاده کنید، به نخبگان خودتان توجه کنید. وزیر صنعت شما نمایشگاهی گذاشت به اسم صنایع کوچک، ای کاش سر می‌زدید

اشتغال مصیبت کشور است، ظرفیت های اشتغال مهمتر از شغل است. این همه روی بودجه مانور ندهید. ۳۰۰ نوع شغل روی صنعت نهفته است.

آمار خودتان است؛ بیش از ۵۰ هزار منشاء شغل تعطیل شده است.

مرد کسانی هستند که روز سخت نظام پای کشور بایستند.

فولادگر، نماینده اصفهان:بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟

اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شماو وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت  اوراق مشارکت دریافت کنند؟

به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده اید؟

در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش ها نشان می‌دهد چنین نشده است.

در شرایط رکودی فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت.

کرم‌پور، نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین: عدم توانایی دولت در برخورد با قاچاق چیست؟

جناب آقای رییس جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند، اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد، به صورت عمومی به آتش کشیده شود.

گفتند مراد من فلان کولبر نیست، قاچاق‌های بزرگ را می‌گویم، پس از آن آیا در چشم من نماینده خوابی می‌ماند که برخورد با قاچاق را ببینم.

عدم توانایی دولت در برخورد با قاچاق چیست؟ خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام با آن مقابله شود. نفرمایید نمی‌شود، نمی‌گذارند.

از قدرتی می‌گویم که به کمک مردم سوریه و عراق می‌رود و فرزند نامشروع آمریکا را شکست می‌دهد، اما از برخورد با قاچاق می‌ماند.