کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


هفتمین نشست صبحانه کاری

دبیر انجمن صنایع سرب و روی ایران از ورود شرکت هلدینگ خالص مازان زنجان به فرابورس خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران ،یوسف مرادلو، دبیرانجمن ملی صنایع سرب و روی ایران نیز در هفتمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه که با حضور مدیران ارشد بازار برگزار شد با اشاره به اینکه تنها ۱۸ سال از عمر صنعت سرب وروی کشور می گذرد، گفت: قبل از تولد صنعت سرب و روی تنها با ۱۰ هراز تن مصرف تنها وارد کننده بودیم ضمن آنکه ماده معدنی را با قیمت ارزان و وضعیت بسیار سخت صادر می کردیم؛ در حالی که پس از شکل گیری این صنعت هم اکنون با ۴۲۰ هزار تن ظرفیت نصب شده و ۷۰ درصد صادرات رشد فوق العاده ای در این بخش را شاهدیم.

مرادلو افزود: خانواده سرب و روی و مواد معدنی فراوری شده در شرایط عادی قابلیت ارز آوری یک میلیون و ۵۰۰ دلاری را دارد، بنابراین با تکیه بر آن میتوان ارزآوری فراوانی برای کشور داشت.

به گفته مرادلو در شرایط کنونی اقتصاد حرکت به سمت ارز آوری بیشتر و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی کشور را به سوی توسعه و استقلال سوق می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه از مجموعه شرکت توسعه معادن و روی و زیر مجموعه هایش تقریبا همگی در بازار سرمایه هستند،افزود: شرکت زنگان و زرین معدن آسیا دو شرکتی هستند که به تازگی وارد بازار سرمایه شده و از شرکت های در انتظار پذیرش شرکت خالص مازان زنجان با ظرفیت ۱۵۰هزار تن است که در حال طی مراحل ورود به بازار است.

مرادلو در انتها خواستار توجه به این صنعت شد و تاکید کرد: هرچند مابه التفاوت قیمت ارز و ریال موجب شده صنعت در حال حاضر سوددهی بیشتری داشته باشد اما باید به این نکته هم توجه داشت که ما در حال تحمل ریسک بالایی هستیم بنابراین از دولتمردان تقاضا داریم بیشتر به ما توجه کنند.

ﻣﻈﻔﺮ ﻋﻠﯿﺨﺎﻧﯽ دﺑﯿﺮ ﮐﻞ ﮐﻨﻔﺪراﺳﯿﻮن ﺻﺎدرات اﯾﺮان در هفتمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه اقتدار،موفقیت و سربلندی هر کشور به علم،تولید و صادرات وابسته است گفت: متاسفانه در سالهای اخیر در عرصه فعالیت های اقتصادی به ویژه تولیدصادرات با چالش روبه رو بوده ایم که این مساله به بهره نگرفتن ازعلوم اقتصادی و اصول علمی و قواعد برنامه ریزی در سیاست گذاری باز می گردد.

وی با بیان اینکه نبود حزب در کشوربه این مساله دامن زده است افزود: با تشکیل احزاب تمام تفکرات فرد محور شده و برنامه ریزی بر مبنای آن صورت می گیرد .

علیخانی با بیان اینکه تدوین و اجرای برنامه ها درکنار چالش ها برآیند فضای کسب و کار امروزی را پدیدآورده است تصریح کرد: در حال حاضر تولید د رکشور با چالش های زیادی روبه رو ست که مهمترین آن کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است .

وی افزود:مشکلات کارگری،تامین اجتماعی ،عدم بهره وری ،قیمت تمام شده و همچنین قیمت گذاری دستوری از دیگر مواردی است که تولید را با چالش روبه رو کرده است.

دﺑﯿﺮ ﮐﻞ ﮐﻨﻔﺪراﺳﯿﻮن ﺻﺎدرات اﯾﺮان با بیان اینکه در طرح ملی هدفمند کردن یارانه ها همزمان با بحث واقعی شدن قیمتها مقرر شده بود تا ۳۰ درصد از عواید حاصل از این طرح به تولید اختصاص یابد گفت: با توجه به عملیاتی نشدن این مساله و صادرنشدن مجوز برای واقعی کردن قیمت از سوی تولید کنندگان، امکان رقابت در بازارهای داخلی و بین المللی از تولید کنندگان گرفته شده است.

وی تصریح کرد:امروزه به دلیل بروز مشکلاتی همچون تحریم و خودتحریمی ها تولید با مشکلات زیادی مواجه است و از آنجایی که اوج تولید در صادرات تجلی می یابد برای حضور در بازارهای صادراتی و داخلی نیازمند ثبات سیاسی ،قوانین و مقررات و توانایی برای پیش بینی درآینده هستیم که لازمه این مهم افزایش اعتماد دولت و نهادهای مربوطه است.

علیخانی با بیان اینکه در مقررات جاری برای برگشت ارزهای حاصل از صادرات ۴ روش وجود دارد گفت:ارایه به شبکه بانکی ،اتاق مبادله ارزی ،وارد کننده کالا و یا واگذاری به صادرکننده دیگر از جمله روش های پیش روی صادر کننده است اما در شرایط کنونی کشورکه امکان برگشت ارز به کشور با مشکلات متعدد روبه رو ست و حتی دولت برای ارز ناشی از فروش نفت به کشور با مشکل مواجه است چطور انتظار می رود که بخش خصوصی این کار را انجام دهد.

به گفته وی فروش ارز در اتاق مبادلات ارزی با درنظر گرفتن اینکه فروش کالای تولید شده برای صادرات بیش از ۳ هزار تومان هزینه دارد امکان پذیر نیست تاکید کرد: این دغدغه ها با بخش نامه جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر حذف معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان بیشترمی شود.

دﺑﯿﺮ ﮐﻞ ﮐﻨﻔﺪراﺳﯿﻮن ﺻﺎدرات اﯾﺮان بابیان اینکه نگاه به فضای بین المللی نشان می دهد قدرت چانه زنی برای صادر کننده کم و سخت است گفت: در شرایطی که تولید با چالش های زیادی روبه روست نقش تشکل هایی مانند کانون نهادهای سرمایه گذاری بسیار مهم و پر اهمیت است چرا که برگزاری این نشست ها از سوی کانون میتواند به همگرایی بیشتر بینجامد.

علیخانی درادامه با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد صادرات توسط این کنفدراسیون نمایندگی می شود تصریح کرد: برای جلوگیری از رانتها و وضع مقررات در جهت مدیریت ایمن در فضای اقتصادی نیازمند تک نرخی شدن نرخ ارز هستیم.

به گفته وی چند نرخی بودن ارز در هر اقتصادی فساد آفرین است و تصمیمات خلق الساعه به آن دامن می زند بنابراین بایدبه سمت واقعی شدن نرخ ارز حرکت کنیم چراکه این مهم افزایش قدرت تولید کننده برای رقابت را فراهم می کند .

کیارش مهرانی مدیرعامل آتی اندیشان مس هم که در نشست صبحانه کاری بازار سرمایه حضور داشت نکاتی در رابطه با تحلیل بازارهای جهانی مس ارایه کرد و گفت:در این صنعت نیمی از معادن بالای ۵۰ سال قدمت داشته و چهار معدن از هفت معدن دنیا بیش از ۷۰ سال سابقه دارند و درحالی نرخ استفاده از ذخایر افزایش یافته که منابع نامحدود کشف نشده زیادی هم موجود نیست.

وی ادامه داد:در این میان امسال برای اولین بار مس با مازاد تولید مواجه شده و بر این اساس قیمت ها کشش افزایش تا ۸ هزار دلار را نخواهند داشت.

به گفته وی، در شرایط فعلی به نظر می رسد فعالان بازار سرمایه شناخت کافی از این صنعت ندارند که دراین صورت اقدام به فروش سهام خود نمی کردند.

مهرانی گفت: دو موضوع تقسیم سود بالا و سرمایه گذاری در صنعت مس جزء موارد نگران کننده هستند اما با توجه به تجربه سال های گذشته این صنعت در بلند مدت از بازده خوب و امنیت بالایی برخوردار است.