کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


هشتمین نشست صبحانه کاری

هرچه شفافیت در بازار ارز بیشتر باشد بازار سرمایه با اطمینان بیشتری حرکت میکند و به عبارت دیگر شاهد تاثیرنوسان قیمت ارز در قیمت سهام نخواهیم بود.

حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس در هشتمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه دو نرخ دراقتصاد مهم است گفت: دونرخ؛ بهره پول و نرخ ارز همواره مورد توجه سرمایه گذاران است و این دو نرخ هیچگاه از یکدیگر جدانیستند و نمیتوان یکی را ثابت و دیگری راتغییر داد .

وی افزود: هر گاه نرخ بهره در اقتصادی تغییر کند یک هشداربه حساب میآید و در هیچ کجای دنیا این دونرخ به شکل دستوری تعیین نمی شود.

قالیباف با بیان اینکه نرخ مطلوب نرخی است که توسط بازار تعیین شود و سیاست گذاران در آن بازار به شکل بازیگر به کار خود ادامه دهند.

مدیر عامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: بالا پایین آمدن قیمت ارز همواره بر بازار و اقتصاد تاثیر گذار است و اختلالاتی را در اقتصاد ایجادمیکند.

به گفته وی نرخ تعادلی ارز می تواند درجهت تعادل بازار و اقتصاد حرکت کند.

مدیر عامل شرکت بورس با بیان اینکه بازار نیازمند شفافیت است خاطرنشان کرد:بازار تنها جای مبادله نیست ونقش مهم علائم دهی دراقتصاد را دارد و در صورتی که شفاف نباشد سرمایه گذار نمی تواند سرمایه خود را وارد آن کند .

قالیباف درادامه بابیان اینکه کاهش ارزش پول ملی در بازار سرمایه اثر گذار است تصریح کرد: به منظور کاهش تاثیرات این مساله با بهره گیری از حوزه تدوین استاندارد و لحاظ کردن حسابداری تورمی در کنار سایر حسابرسی ها می توان به مشاهده تاثیرات تورم بر دارایی ها و صورت های مالی پی برد.

وی افزود: آنچه مسلم است نمی توان استانداردهای تدوین شده دردنیا را در بازار داخل استفاده کرد مگرآنکه بازنگری درآن صورت گیرد.

به گفته وی درحال حاضر نیازمند گزارشگری ویژه در حسابرسی شرکتها هستیم تا به شفافیت لازم دست یابیم.

مدیر عامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: هرچه شفافیت در بازار ارز بیشتر باشد بازار سرمایه با اطمینان بیشتری حرکت میکند و به عبارت دیگر شاهد نوسان قیمت ارز در قیمت سهام نخواهیم بود.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه با بهره گیری از ابزار نوین مدیریت ریسک می توان به کاهش ریسک نوسان ارز رسید گفت:باتوجه به نوسانات ارزی و تاثیرات آن لازم است تا با بهره گیری از ابزار مدیریت ریسک و مشتقات آن علاوه بر شفافیت بازار به کاهش تاثیرات حاصل از نرخ ارز برسیم.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی کاهش یافته است به تشریح مشکلات این مرکزدرمورد تامین ارزهای پر متقاضی پرداخت و اعلام کرد: قبل ازیکسان سازی نرخ ارز باید به دنبال تثبیت این نرخ باشیم.

صمد کریمی در هشتمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری که با محوریت تاثیر ارز بر بازار سرمایه برگزار شده بود با اشاره به روند راه اندازی اتاق مبادلات ارزی گفت: ابتدا قرار بود بورس ارز راه اندازی شود اما از مهر ماه سالجاری مرکز مبادلات ارزی با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی راه اندازی شد و این مرکز کار خود را با تامین مالی گروه های سه، چهار، پنج آغاز و در ادامه به گروه‌های شش و هفت اخیرا گروه هشت افزایش داد.

وی افزود : طبقه بندی گروه‌های کالایی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و در حال حاضر و با توجه به شرایطی که وجود دارد فقط گروه کالایی ۹ را تامین ارز نکرده‌ایم.

کریمی در خصوص اینکه عرضه ارزو تقاضا برای دلار در مرکز مبادلات ارزی به صفر رسیده تصریح کرد:در حال حاضر ارز پر متقاضی در این مرکز یورو است به طوری که سهم بالایی از تقاضا و ثبت سفارش به یورو اختصاص دارد.

به گفته وی این مرکز در خصوص ارزهای پر متقاضی مشکل دارد ولی در مورد ارزهای ملی با توجه به آسیب شناسی تامین ارز صورت می‌گیرد.

کریمی با بررسی عملکر مرکز مبادلات ارزی گفت: از ابتدای تاسیس مرکز مبادلات تاکنون ۱۴ هزار و ۳۶۲ فقره ثبت سفارش صورت گرفته است و با توجه به مشکلاتی که در مرکز وجود دارد اولویت‌های سه تا هشت ارز دریافت می کنند زیرا منابع ارزی ما محدود بوده و تنها توسط شرکت نفت و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

به گفته وی متوسط نرخ دلار از ابتدای راه اندازی مرکز تا ۲۱ دی ماه ۲۴ هزار و ۹۲۶ ریال و ضریب تغییرات آن ۲٫۶ درصد بوده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالیت صرافی‌های مجاز رفتار سینوسی معادل چهار برابر مرکز مبادلات ارزی داشته‌اند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با تاکید بر این‌که گروه کالایی ۹ تامین ارز نشده و در ارزهای پر متقاضی سرعت تامین ارز پایین است گفت: صادرکنندگان غیرنفتی و پتروشیمی‌ها می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را از طریق دفاتر رسمی به مرکز مبادلات انتقال دهند که این امر در ثبات بازار ارز نقش معناداری دارد.

وی با بیان اینکه نوساناتی که در بازار آزاد ارز صورت می گیرد و قابل مدیریت بوده تصریح کرد : برای این مهم ابتدا باید بازار ارز تثبیت شود و بعد به سراغ یکسان سازی نرخ ارز برویم.

کریمی افزود: از زمانی که نرخ ارز در پایان سال ۹۰ و در نرخ ۱۲۲۶۰ ریال یکسان سازی شد تا ۱۸ تیرماه امسال واردات کلیه کالاها بدون توجه به گروه‌های کالایی آزاد بود و بانک‌ها نسبت به تامین ارز اقدام می کردند. لذا اگر مواردی در بحث واردات کالاهای لوکس مطرح می‌شود مربوط به این دوره است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی خاطرنشان کرد:تاپایان آذر ماه امسال دو و نیم میلیارد دلار جهت واردات دارو به شرکت‌های دارویی پرداخت شده است که توسط بانک مرکزی تامین مالی شده است که این میزان صد میلیون دلار از عملکرد سال ۹۰ بالاتر بوده است.

وی با اشاره به تغییرات محیطی دراقتصاد کشور گفت: ریسک فعالیت‌های تولیدی در ایران بسیار بالا است و برای این موضوع باید همگرایی بوجود می‌آید بنابراین در این راستا یکسری راهکار اضطراری و کوتاه مدت بوده و یک سری راهکارهای بلند مدت می‌تواند بیشتر کمک کند.

کریمی در ادامه به بحث‌های پیرامون کاهش استقلال بانک مرکزی اشاره کرد و افزود : در زمانی استقلال بانک مرکزی نیم درصد بود که در حال حاضر این میزان کاهش پیدا کرده است که این موضوع را تایید می کند زیرا هر چقدر این میزان به عدد یک نزدیک شود بهتر است.

به گفته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی فروش در مرکز مبادلات براساس ثبت سفارش و اولویت‌بندی کالایی صورت می گیرد و‌کالاهای مصرفی در مرکز مبادلات وجود ندارد و آنچه که تامین می‌شود براساس اولویت‌بندی است.

وی تصریح کرد: بالاترین سهمی که در مرکز مبادلات تامین می شود به کالای پنج مربوط است و صادرکنندگان می‌توانند در صورت تمایل سپرده گذاری انجام داده وبه نرخ مبادله‌ای برای واحدهای تولیدی تامین منابع کنند.

محمد اسماعیل فوادیان ، درجریان هشتمین نشست صبحانه کاری با بیان این مطلب گفت: مشکل اساسی در کشور برنامه‌ریزی است؛ برای بهبود کارها باید به برنامه ریزی درستی دست بزنیم و برای این مهم ابتدا باید به صادرات بیش از پیش اهمیت داد به عبارتی باید تمامی درآمد ارزی کشور را به صادرات تخصیص دهیم.

وی داد: در ادامه باید به تولید توجه کرد و در مرتبه سوم موضوع کالاهای مصرفی را مدنظر قرار داد. در حالی که هم اکنون در کشور کالاهای مصرفی در اولویت قرار گرفته اند.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه برنامه ها و دستورالعمل ها نباید عطف به ما سبق شود چرا که بخش خصوصی و تولید کننده ازاین موضوع بسیار متضرر می شود.

فوادیان ادامه داد: تعدد و تغییر مداوم برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها دیگر موضوعی است که باید برای رفع آن اهتمام کرد.

رییس هیات مدیره کانون کارگزاران در ادامه با بیان اینکه عده ای معتقدند بانک مرکزی استقلال ندارد در حالی که این امر در تمام دنیا امری نسبی است، گفت: موضوعی که در مورد بانک مرکزی وجود دارد این است که این نهاد در حال حاضر هم امور برنامه‌ریزی را ان جام می دهد و هم اجرای ان را برعهده دارد ضمن آنکه ناظر هم هست که اساسا این کار اشتباه است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بانک مرکزی تنها باید را ه را نشان بدهد و بقیه امور از جمله توزیع را به بانک ها بسپارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: با افزایش نرخ ارز، توان رقابتی تولیدات کشور با تولیدات کشورهای دیگر در بازارهای درون مرزی و صادراتی افزایش یافته است.

هوشنگ فاخر افزود: با افزایش نرخ ارز به‌دلیل افزایش ارزش دارایی‌های ثابت واحدهای تولیدی به‌علاوه شرایط مناسب‌تر فروش، ارزش سهام این شرکت ها با رشد مواجه شده است ضمن آنکه سهام واحدهای تولیدی علاوه بر افزایش بهای آن‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم، دارای سودی مازاد بر افزایش ارزش سهام از سود حاصل از فعالیت اقتصادی واحدهای ذی‌ربط سهام نسبت به خرید ارز، طلا و … خواهند بود.

وی تاکید کرد: بدیهی است مدیریت چنین شرایطی می‌تواند عامل کاهش التهاب بازار ارز و طلا و برعکس رشد بورس سهام واحدهای تولیدی و در نتیجه عامل افزایش سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و صادرات شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه به بیان دیگر اثرات افزایش نرخ ارز و نفع آن برای کشور پرداخت و گفت: افزایش نرخ ارز و گران شدن کالاهای وارداتی در کاهش قاچاق کالا موثر است ضمن آنکه این امر به تقویت گردشکری داخلی و برعکس کاهش استفاده از تورهای خارجی که ارزبر هستند ، منجر می شود.

فاخر گفت: بخش تولید برای ادامه فعالیت خود نیازمند ترزیق اعتبار و وجود نقدینگی با هزینه‌ای در حدود هزینه مالی رقبا در سایر کشورها برای خرید مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین‌آلات است.

وی در انتها به لزوم تعیین نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت : این روش تنها روش منطقی موجود است .