کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


نهمین نشست صبحانه کاری

در نهمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه دبیرکل کانون سرمایه‌گذاری ایران لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم را به ضرر بخش شفاف اقتصاد کشور و بازار سرمایه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون سرمایه‌گذاری ایران، بهروز خدارحمی با ابراز تأسف از عدم حضور و سکوت تصمیم‌سازان سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست با بیان مطلب فوق گفت: متاسفانه زمانیکه توفیق بخش غالب فعالیت‌ها و مشاغل در کشور، حول شفافیت رقم نمی خورد و حاصل پنهان‌کاری کسب و کارهاست، تدوین لایحه ای که اجرای آن تنها تضعیف کننده شرکتهای فعال در تالار شیشه ای(بورس اوراق بهادار) است و تشویق فرارمالیاتی و قانون گریزی، آنهم با زیرساخت های ناقص موجود در شناسایی کسب و کارهای کشور، خواهد بود.

به نظر می‌رسد در وضع موجود به دلیل عدم وجود زیرساخت اطلاعاتی و نیز فقدان یکپارچگی اطلاعاتی، امکان اجرای لوایحی از این دست در کشور وجود ندارد.

دبیرکل کانون افزود: اگر کمی منصف باشیم به اذعان بسیاری از کارشناسان، مالیات بر ارزش افزوده این پتانسیل را داشت که بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع مورد نیاز دولت را فراهم کند و عدم وابستگی به بودجه را زمینه ساز باشد پس چرا این مهم عملی نشد؟ چرا مدیران مالیاتی این شهامت را ندارند که اعلام کنند ما امکان اجرای کامل این قانون و توسعه دامنه شمول آن را نیافتیم چرا که اگر این مهم محقق می‌شد بسیاری از مشکلات موجود مرتفع می‌گردید.

خدارحمی گفت: چگونه است هنوز شهامت نداریم بگوییم امکان اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بسیاری کسب و کارها همچون طلا و جواهر فروشان را نداریم چرا که فرار مالیاتی وجود دارد و بانک جامع اطلاعاتی و فقدان زیر ساخت لازم این امکان را به آنها می دهد! آیا مسئولین سازمان امور مالیاتی صفحات آگهی های روزنامه ها را نمی خوانند تا از دهها مورد تخلف مالیاتی تحت عنوان فروش فاکتور و غیره مطلع شوند؟ و آیا اگر در گام اول که اجرای مالیات بر ارزش افزوده بود توفیق چندانی حاصل نشد و یا نواقصی موجود بود قبل از آسیب شناسی سنجیده است که گام بزرگتری برداشته شود؟!

وی روح لایحه نگارش شده را حمایت از حقیقی‌ها دانست در حالی که به اذعان اغلب کارشناسان، شفافیت با حمایت از حقوقی ها شکل می گیرد و گفت: از قرار معلوم اصلاً قرار نبوده این لایحه در راستای توسعه کسب و کار نوشته شود.

حتی در مورد حقیقی ها هم بخش‌های زیادی از لایحه مذکور به صورت کلی و بسیار مبهم نگارش شده است که اجرای آنرا با مشکل مواجه میکند بعنوان مثال در ارزیابی و ممیزی افراد حقیقی به ارزش روز دارایی‌های آنها استناد شده ولی اشاره نشده که این ارزش روز را از کجا باید بیاوریم؟ کارشناس دادگستری؟!

دبیرکل کانون سرمایه‌گذاری ایران این لایحه را به ضرر بخش شفاف بازار دانست و گفت: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران چاره‌ای ندارند جز اینکه اطلاعات را در تالار شیشه‌ای ارائه کنند و امکان فرار مالیاتی و قانونی نیز برای آنها فراهم نیست پس همچون رانندگانی خواهند بود که در آشفته بازار ترافیک و قانون گریزی یک کلان شهر، به جهت تبعیت از قانون، بیشترین ضرر را به جان خواهند خرید.

وی گفت: در حوزه وضع قوانین شایسته است همیشه به آثار رفتاری وضع قوانین توجه کنیم. بعنوان مثال تدوین استاندارد حسابداری که بگوید هزینه های تحقیق و توسعه باید در همان دوره هزینه شوند باعث خواهد شد مدیران صنایع از انجام این هزینه اثربخش فرار کنند که پیامدهای سوء آن گریبان آن صنایع را خواهند گرفت، در همین راستا به نظر می‌رسد نتیجه رفتاری لایحه تدوین‌شده فرار سرمایه‌ها از تالار شیشه‌ای و بورس خواهد بود.

وی اصلاحیه مزبور را ناقص، مبهم و غیر قابل اجرا عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد این لایحه تنها به بهبود مالیات ستانی کمک کرده است و مانع رشد و توسعه اقتصادی است و مهمتر اینکه باید بیش از بیش شاهد فرارهای مالیاتی باشیم

دبیرکل کانون سرمایه‌گذاری ایران در پایان حرمت و اصالت توسعه اقتصادی رابیشتر از مالیات ستانی دانست.

دکتر سعید جمشیدی‌ فرد رئیس شورایعالی انجمن حسابداران خبره ایران به ارائه اهداف رئوس مقدمه توجیهی مندرج در صدر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت و گفت: لایحه دولت در برگیرنده احکام مشخصی در ارتباط با بازار سرمایه نیست.

وی افزود: با توجه به تغییر ساختار مالیات‌ بر وارث، معافیت‌های مقرر برای مالیات بر ارث شامل سهام و سهم الشرکه و سود مربوطه، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار تغییر یافته و با نرخ‌های مقطوع مشمول مالیات می‌گردد.

رئیس هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار یکی دیگر از آثار احکام بر بازار سرمایه و اوراق بهادار را برشمرد و گفت: با توجه به مؤخر بودن قانون بازار اوراق بهادار، در اصلاحیه عناوینی از نهادهای مالی بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار که تکالیفی به عنوان اشخاص ثالث دارند وارد شده‌اند.

جمشیدی فرد همچنین بیان کرد: با توجه به برقراری تسلیم اظهارنامه مجموع درآمد اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۲۹ مکرر و تحقیق شرایط مندرج، اگرچه از سود سهام دریافتی طبق تبصره ماده ۱۰۵ مالیات دیگری اخذ نمی‌شود لیکن به موجب مقررات این ماده مجدداً مشمول مالیات خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که سود سهام در شرکت‌ها قبلاً ۲۵ درصد مالیات کسر می‌شد و این “مالیات شرکت” که تلقی می‌شود، می‌توان تفسیر کرد که مالیات مزبور علی الحساب اطلاع نشده و مجدداً در مجموع درآمد مشمول مالیات خواهد شد.

وی همچنین به طور مختصر به بیان محورهای کلی از لایحه با تأکید بر علایق بنگاه‌های اقتصادی و محیط کسب و کار پرداخت.

((ارزیابی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با تأکید بر محیط کسب و کار))

جمشیدی فرد در پایان گفت: متن مقررات الحاقی حاوی ابهامات و اشکالات مهمی است که باید اصلاح شود.

سعید اسلامی بیدگلی در جریان نهمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه بر لزوم توجه به عواقب ناشی از اجرای لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم تأکید کرد.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی با اشاره به مطلب فوق گفت: بهتر است به جای توصیه‌ها به عواقب ناشی از اجرای این قانون اشاره شود.

وی افزود: روح قانون به شکلی است که مخاطب به فکر این است که چطور می‌توان این قانون را دور زد بنابراین باید به مردم شفاف گفته شوداجرای این قانون چه عواقبی را در پی خواهد داشت.

حسین مرتضایی مدیر عامل انجمن متخصصی امور ذیحسابی کل کشور نیز به ضرورت تشکیل جلسات کارشناسانه قبل از ارائه لایحه به مجلس اشاره کرد و گفت: این قانون رسماًخودش را از حسابداران رسمی و جامعه حسابداران جدا کرده است.

وی افزود: با توجه به عدم وجود نیروی تخصصی در سازمان‌های مالیاتی به اندازه کافی کنار گذاشتن حسابداران تخصصی آینده‌ای بیمناک در فرآیند اخذ مالیات بوجود می‌آورد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا با اشاره به ضرورت موقعیت‌شناسی در تدوین لایحه مذکور گفت: زمانیکه در مرکز پژوهش‌های مجلس لایحه اصلاحی مذکور در حال نگارش بود قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان بود و به نظر می‌رسد اعداد و ارقام و سقف‌های در نظر گرفته شده با شرایط متغیر دیگر همخوانی ندارد.

سیف نراقی بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که وقتی مالیات مجموع را اخذ می‌کنند و مالیات ستانی دقیق است هزینه را نیز باید قبول کنند. وی همچنین به توضیح نکات دیگری در خصوص فلسفه مالیات ستانی بر اساس مازاد درآمد پرداخت.