کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


شفافیت؛‌رکن مهم مسئولیت‌پذیری اجتماعی

12 ژوئن 2017
کد خبر : 973513



روز گذشته نشست فصلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مراسم افطار کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با حضور جمعی از مدیران نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه در جهت توسعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بازار سرمایه در محل موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک برگزار شد.

شفافیت مالی موسسه خیریه محک
در ابتدای این مراسم، فعالان بازار سرمایه به بازدید از بیمارستان محک پرداختند. پس از آن نشستی پیرامون مسئولیت‌پذیری اجتماعی آغاز شد. در ابتدا، آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه محک، به ارائه گزارشی از عملکرد محک در ۲۵ سال گذشته پرداخت و ضمن تشریح وضعیت مالی این موسسه، برنامه‌های آتی در جهت توسعه محک را برشمرد. محک اکنون در حال احداث یک بیمارستان جدید در مجاورت بیمارستان کنونی است؛ ضمن آنکه به دنبال اجرای برنامه استراتژیک از سال جاری تا سال ۱۴۰۰ است. همچنین، توسعه فیزیکی، توسعه جغرافیایی، فراگیر و یکپارچه کردن خدمات در کل کشور، تدوین استراتژی تحقیقات علمی همگام با جهان، پروژه تحول سازمانی با هدف توسعه سیستم‌ها و ایجاد بخش تحقیق، توسعه و آموزش، از اهداف نیکوکارانه برای ۲۵ سال آینده است.
احمدیان ضمن تاکید بر لزوم شفافیت مالی بیان کرد که گزارش مالی و صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط حسابرسان رسمی روی سایت محک قرار دارد و این اقدام در راستای شفافیت است. او با بیان اینکه همه منابع مالی محک از محل اهدا و کمک‌های مردمی تامین می‌شود، گفت: محک سازمان ثروتمندی نیست؛ به دلیل اینکه کار این موسسه تولید ثروت نیست، بلکه ارائه خدمات است. بنابراین به منابع مالی پایدار نیاز دارد و به همین دلیل نیازمند شفافیت است.
موسسه محک در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است و از آغاز تاکنون بیش از ۲۵ هزار کودک مبتلا به سرطان تحت پوشش این موسسه بوده‌اند. اقدامات موسسه محک منجر شد که بیش از پنج هزار کودک بهبودی کامل بیابند و هم‌اکنون نیز حدود ۱۵ هزار کودک مراحل درمان خود را در این مرکز فوق تخصصی دنبال می‌کنند.

پیش‌نیازهای مسئولیت‌پذیری اجتماعی
در ادامه این نشست، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه بعد اقتصادی، یکی از جنبه‌های مسئولیت اجتماعی است، تاکید کرد که نبود فساد، تاثیرگذاری بر متغیرهای کلان اقتصادی و ایجاد اعتماد در مشتریان از موارد مهم و شایان توجه در این بخش است. همچنین در بعد اجتماعی، مسئولیت در قبال اجتماع، بهبود کیفیت نیروی کار و تعهدات نسبت به تعاریف کلی حقوق بشر مورد توجه است. در بعد زیست‌محیطی نیز مواردی چون تغییر اقلیم، ضایعات، تنوع زیستی و… حایز اهمیت است. ضمن آنکه حوزه‌هایی چون حکمرانی شرکتی و سیاست‌ها و قوانین وجود دارد که به همه جنبه‌ها مربوط می‌شود.
او سپس توضیح داد که چگونه می‌توان مسئولیت‌پذیر بود: شناخت جنبه‌های مختلف کسب‌وکار، شناسایی افراد تاثیرپذیر از کسب‌وکار، سنجش اثرات کسب‌وکار بر ذینفعان مختلف، تعیین اهداف واقعی به‌منظور بهبود اثرات کسب‌وکار و کاهش اثرات منفی، تدوین سیاست‌های مسئولیت‌پذیری و تعیین شاخص‌هایی برای اثربخشی اقدامات و درنهایت ارائه گزارش نتایج اقدامات به جامعه و ذینفعان.
اسلامی معتقد است که کمتر شرکتی در بازار سرمایه ایران این فرآیندها را طی کرده است و شاید نیاز باشد که بار دیگر به فعالیت‌ها در جهت توسعه پایدار نگاهی انداخته شود.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بازارهای مالی
او ضمن تاکید بر لزوم اولویت‌بندی اقدامات مسئولیت‌پذیرانه، الزامات آن را برشمرد: اجرای درست ماموریت‌ها و فعالیت‌های اصلی سازمان، بهبود شرایط کارکنان و خانواده‌های آنها، بهبود شرایط محیط پیرامونی و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی که همگی در بستر سه عنصر شفافیت و پاسخگویی، سلامت اقتصادی، مالی و اخلاقی و رعایت مسائل زیست‌محیطی شکل می‌گیرد.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران درباره مسئولیت‌پذیری اجتماعی در نهادهای ناظر و سیاست‌گذار بازارهای مالی گفت: ازجمله اقداماتی که باید انجام شود، حرکت در جهت افزایش شفافیت و کاهش رانت، حرکت در جهت منفعت عمومی در اقتصاد (به جای منافع گروهی)، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و توسعه نهادها (مانند موسسات اعتبارسنجی، طراحی ابزارهای تامین مالی کارآفرینی اجتماعی یا فعالیت‌های نیکوکارانه) است که درخصوص مورد آخر باید توجه کنیم ‌اگر بخواهیم فعالیت‌های نیکوکارانه را در کشور به سمت شفافیت ببریم، چه راهکارها، ابزارها و نهادهایی در بازار سرمایه طراحی کرده‌ایم؟ یکی از آنها صندوق‌های نیکوکاری بوده که در جذب سرمایه چندان موفق نبوده است.
او ادامه داد: آموزش یکی دیگر از اقدامات لازم برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که باید در سه حوزه آموزش برای توسعه نهادها، آموزش مسئولان و توانمندسازی افراد جامعه (ارتقای سواد مالی) صورت گیرد. علاوه‌بر این،‌ باید به مسائل زیست‌محیطی توجه داشت، از جمله اینکه صنایع آلوده‌کننده نباید مورد حمایت قرار گیرند. اما مهمترین اقدام در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی، گزارش‌گری است که شفافیت را به دنبال دارد.

برنامه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی کانون
اسلامی در پایان این نشست، برنامه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران را برشمرد: بهبود فعالیت‌ها و حرکت در جهت ماموریت‌های کانون، برنامه‌های توسعه دانش کارکنان نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه،‌ ارتقای سطح سواد مالی در جامعه، تلاش در جهت ارتقای کیفیت زندگی کارکنان شرکت‌های عضو، آشنایی جامعه مالی و سرمایه‌گذاری با سازمان‌های نوع سوم، فرهنگ‌سازی به‌منظور ارتقای سطح شفافیت، همکاری با نهادهای سیاست‌گذاری جهت ارتقای سطح کارایی بازار سرمایه.
در ادامه محمد شهرابی، پژوهشگر مسئولیت‌پذیری اجتماعی، به ارائه برخی آمار و ارقام و تفسیر آنها درخصوص مسئولیت‌پذیری اجتماعی در جهان پرداخت. شهرابی به تحقیقات متعددی اشاره کرد که در آنها نشان داده شده که مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها به بهبود جایگاه سازمان، افزایش وفاداری مشتریان، بهبود کیفیت و ارتقای عملکرد کارکنان و کاهش هزینه‌های برندینگ می‌انجامد و لذا مسئولیت‌پذیری اجتماعی علاوه‌بر نیات خیرخواهانه دارای منافع اقتصادی برای بنگاه‌های اقتصادی است.