کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


مهم‌ترین دلایل صعود روزهای اخیر بازار سرمایه

03 دسامبر 2017
کد خبر : 975289



این روزها صنایع بزرگ بورس با خبرهای مثبتی رو به رو هستند که در رشد حاشیه سود و افزایش قیمت سهام آنها تأثیرگذار است، اما در کنار این موضوع، شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را از لحاظ تکنیکال شکسته و این موضوع انگیزه مهمی برای تداوم رشد این متغیر است.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، شهاب الدین شمس، کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه، مهمترین دلایل صعود بازار سرمایه را برشمرد و گفت: ورود نقدینگی های جدید تا حدود زیادی در بازار مشهود است.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های جدید کامودیتی‌ها و نرخ دلار دو موتور حرکتی این روزهای بازار هستند، اظهار داشت: گزارش‌های خوب و مثبت پالایشی ها نیز اتفاق دیگری بود که به روند صعودی بازار کمک کرد. شنیده شده که قیمت های جدید شرکت ملی پالایش و پخش برای شرکت های پالایشی حاشیه سود این گروه را بالا می برد. بر همین اساس نرخ های فعلی این گروه برای خرید جذاب است.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به اینکه خبرهای خوب در بازار کم نیستند، گفت: خبرهایی از احتمال بازبینی نرخ خوراک پتروشیمی ها و کاهش نرخ خوراک نیز شنیده شده که در صورت وقوع این اتفاق گروه پتروشیمی هم تقویت می شود.

وی با اشاره به اینکه در سه گروه فلزات اساسی، پالایش و پتروشیمی ها خبرهای مثبت منتشر شده است، گفت: این سه گروه بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده اند و باعث حرکت شاخص و ورود نقدینگی های جدید می شوند.

shams2

این کارشناس بازار سرمایه علاوه بر سه صنعت مذکور، گروه های تک را هم مورد توجه سرمایه گذاران دانست و گفت: این گروه هم در مجموعه صنایعی قرار دارد که با اقبال عمومی مواجه شده است و در کنار صنایع بزرگ می تواند به رشد بازار و شاخص کل کمک کند.

شمس، رونق بخش مسکن و افزایش حجم معاملات را با وجود عدم تغییر در قیمت ها موضوع مهمی دانست و افزود: با وجود اینکه قیمت ها در این بخش تحرک خاصی نداشته است اما افزایش حجم معاملات می تواند باعث فعالیت صنعت ساختمان و رونق این گروه در بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به جابه جایی زیر مجموعه های شرکت های سرمایه گذاری و شناسایی سود از این محل در هفته های اخیر اشاره کرد و گفت: این گروه، متاثر از خبرهای جابه جایی سهام زیر مجموعه ها و شناسایی سود در زمره گروه های جذاب بازار قرار گرفتند.

شمس با اشاره به اینکه صنایع بزرگ بازار این روزها با خبرهای مثبت رو به رو هستند که در رشد حاشیه سود و افزایش قیمت سهام آنها تاثیر گذار است، گفت: در کنار این موضوع، شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را از لحاظ تکنیکال شکسته است و این موضوع انگیزه مهمی برای تداوم رشد این متغیر است.

وی در پاسخ به این سوال که روند بازار را تا پایان سال چگونه پیش‌بینی می کنند، گفت: بازار در مسیر صعودی و رو به بالا در حال حرکت است اما قطعا در این میان استراحت و اصلاح هایی نیز وجود خواهد داشت.

شمس در خاتمه به سهامداران توصیه کرد در شرایط رونق بازار با شناسایی و خرید سهام بنیادی، سوددهی خود در بازار سرمایه را تضمین کنند و اسیر سهام کوچک و سفته بازی نشوند.