کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


فروشندگان این روزهای بازار، متضررین روزهای آتی هستند

11 دسامبر 2018
کد خبر : 978744



مهدی طحانی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): نوسانات نرخ دلار یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت‌ها به‌شمار می‌رود. دلاری که در بورس معامله می‌شود، حدود هشت هزار تومان است و در بورس کالا، محصولات با این نرخ مبادله می‌شوند.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از عصرمالی، مهدی طحانی با بیان اینکه در کل اقتصاد یک رکودی در بازارهای معاملاتی ایجاد شده است، گفت: این روزها ، معاملات سکه وارد روند نزولی شده است. همچنین بازار دلار به ریال هم کاهشی است و از این طرف بازار سهام هم میل به کاهش گذاشته است. نرخ نفت از ۸۵ دلار به حدود ۶۰ دلار رسیده است. این اصلاح قیمتی در نفت، بر بازار سرمایه نیز اثر گذار است.

وی به عامل بعدی و مهم ترین عامل، اشاره کرد و ادامه داد: مشخص نبودن میزان تاثیر تحریم ها بر میزان فروش شرکت های بورسی یکی از موارد ابهام برانگیز این روزهای بازار سهام است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرکت های بورسی از دو کانال گمرک و بورس کالا، محصولات خود را می فروشند، تصریح کرد: به نظر می رسد که شاهد یک فضای رکودی در اقتصاد کشور باشیم. زیرا میزان تقاضا نسبت به دو ماه قبل کاهش یافته است. آمار صادرات نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که شرکت ها با توجه به موضوع تحریم ها، فروششان کمتر باشد.

طحانی خاطرنشان کرد: مجموع سه عامل بازارهای جهانی، تاثیر تحریم ها و کاهش نرخ برابری دلار به ریال باعث شده که بازار سرمایه تحت تاثیر قرار گرفته و این مدت روندی متعادل رو به منفی را تجربه کند.

وی در پاسخ به این سوال که این روند تا چه زمانی ادامه دارد، ابراز داشت: حجم معاملات نشان می دهد که زهر فروش گرفته شده است و هم اکنون بازار نیازمند خریداران قوی است تا به بازار سرمایه جهت بدهند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه هم اکنون بازار سرمایه، تنها بازار قابل سرمایه گذاری در کشور است، افزود: این روزها فرایند معاملاتی مسکن بسیار متفاوت است و معاملات آن نشان می دهد که این بازار وارد فاز رکودی شدیدی شده است. از سوی دیگر، بازار سکه و طلا با توجه به محدودیت های بانی و امنیتی بودن موضوع، دیگر مانند گذشته بازار شفافی ندارد. بنابراین فقط بازار سرمایه است که می تواند به عنوان یک بازار مولد به فعالیت خود ادامه دهد. البته بازار سپرده بانکی هم از گزینه ها است که با فضای تورمی کشور، نگه داشتن پول در بانک ، ارزش افزوده ای ایجاد نمی شود.

مدیر سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان ادامه داد: به نظر من در قیمت های فعلی، بهترین خریدها در سهام صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه فضای کنونی بازار به طور قطع فضای فروش سهام نیست، خطاب به سهام داران حقیقی گفت: افرادی که در این روزها سهام خود را می فروشند به طور قطع متضرر خواهند شد، به ویژه سهام بنیادی و خوب بازار. در عین حال، سازمان بورس، ظرفیت هایی مانند شرکت های سبدگردان را در بازار سرمایه ایجاد کرده است. بهتر است که سرمایه گذاران حقیقی به جای سرمایه گذاری مستقیم در بازار، نقدینگی خود را در اختیار صندوق های با بازدهی بالا قرار دهند ، از این ظرفیت ها استفاده کنند تا کمترین تلاطم را تجربه کنند.