کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


ششمین نشست صبحانه کاری

فعالان و مدیران ارشد بازار سرمایه، مدیران شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ فعال در بورس، فعالان و مدیران صنعت پتروشیمی و نهادهای مالی سه شنبه ۷ آذر ماه میهمانان کانون درششمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران، صبح امروز ششمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه توسط کانون سرمایه گذاری ایران در هتل استقلال برگزار شد تا به بررسی وضعیت کنونی صنعت پتروشیمی در کشور بپردازد.

بر این اساس، در آغاز این نشست که مدیران سازمان بورس، فرابورس، شرکت بورس، سرمایه گذاری ها، اتاق بازرگانی، اتحادیه ها و انجمن های پتروشیمی و کنفدراسیون صادرات ایران حضور داشتند، بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه هریک از نشست های صبحانه کاری با محوریت یک صنعت قرار است ادامه یابد بحث و تبادل نظر پیرامون صنعت پتروشیمی و چالشهای آن را مهم ارزیابی کرد و از بزرگان فعال در این صنعت دعوت کرد تا به بحث و تبادل نظر بپردازند.

پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع ومعادن وکشاورزی ایران گفت: نشست‌های موسوم به صبحانه کاری فرصتی بود برای انتقال مباحث مدنظر به دولتمردان که البته در آن زمان صحبتی از صنعت پتروشیمی در آن نبود.

وی افزود: حرکت جدی در برنامه سوم توسعه عملا این موضوع را ثابت کرد که در حوزه صنعتی شدن به غیر از تولید و فروش نفت خام پتانسیل لازم وجود دارد و در همان حرکت کوتاه در نقشه جهانی تولید جایگاه مشخص را برای کشور خودمان به ارمغان آوردیم تا جایی که تحریم‌ها به صنعت پتروشیمی هم رسید.

سلطانی با تقسیم‌بندی گروه تحریم‌کنندگان به دو دسته کسانی هستند که می‌خواهند سیاست‌هایشان را به کرسی بنشانند و کسانی که می‌خواهند از این وضع استفاده کنند، گفت: متاسفانه ما از گروه دوم غافل شدیم و بیشتر توجهمان به گروه اول بود تا جایی که گروه دوم توانست از این فرصت استفاده کافی را ببرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این عمل هوشمندانه انجام شده است ، گفت: آنها با تحریم صنعت پتروشیمی گویی قلب تپنده اقتصاد ما را کور کردند؛ البته در کنار این برخی بخشنامه‌ها عرصه را بر فعالان این حوزه تنگ کرده که امیدوراریم با درایت درست برطرف شود. وی افزود :در این بین تنها صنعتی که توانست از تحریم ها سربلند بیرون آید وباوجود همه مشکلات وموانع روی پای خود بایستد پتروشیمی است وجا دارد حمایت ونگاه ویژه ای به این صنعت بشود.

هیچ کشوری رشد نخواهد کرد مگر با رشد تولید و صادرات

رضی میری، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه هرکشوری برای رشد به صادرات نگاه ویژه‌ای دارد، گفت: در ایران و به دلیل ذخایر عظیم نفتی تا کنون به نحو مطلوب به این موضوع پرداخته نشده است، بنابراین شرایط کنونی را که نتیجه تحریم و موجب کنار رفتن نفت از دایره اقتصاد و ارز آوری کشور است، باید فرصت مغتنمی برای شکوفایی صادرات دانست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در این شرایط بهتر بود که از این فرصت استفاده کرده و نگاهی به دیگر کشورهایی داشته باشیم که در طول تاریخ توانستند توسعه خود را با صادرات و به غیر از فروش نفت رقم بزنند.

وی با بیان اینکه نمی‌دانیم چه چیز باعث شد که مسئولان از رشد صادرات ترسیدند ، افزود: با شرایط فعلی و صدور بخشنامه‌های متعدد و غیر منطقی صادرات رو به محاق می رود تا جایی که متاسفانه باید ابراز ناامیدی خودم را اعلام کنم.

میری ادامه داد: هر روز و به بهانه‌های مختلف بر طبل مخالفت با صادرات کوبیده می‌شود، یک روز اعلام می‌کنند که بالا رفتن نرخ ارز حاصل فعالیت صادرکنندگان است، روز دیگر می‌گویند بالا رفتن نرخ ارز سود فراوانی نصیب صادرکنندگان می کند و… که همه این موارد موجب صدور بخشنامه‌هایی شده که بعضا غیرمنطقی است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خاتمه ضمن درخواست از افراد برای دفاع از حقانیت صادرات به نحوه مطلوب ، تاکید کرد: هیچ کشوری رشد نخواهد کرد مگر با تولید و صادرات.

تنها انتطارمان از دولت، اتخاذ تصمیمات پخته است

حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت،گازوپتروشیمی در این نشست گفت: وقتی تمام مسئولیت‌ها را از دولت می‌خواهیم پس نباید با بالا رفتن نرخ ارز و نابسامانی اقتصاد نوک تیز انتقاد را به سمت آن بگیریم؛ دولت حق دارد در مواقع مختلف تصمیم‌گیری کند، تا از بحران خارج شویم.

وی تاکید کرد: البته این انتظار هم وجود دارد که تصمیمات گرفته شده پخته بوده و معقولانه گرفته شود، بنابراین روی سخن من با دولت است” این انتطار بزرگی است اگر بخواهیم که تصمیمات پخته باشد؟”

خسروجردی با اشاره به اینکه در تحریم‌های اولیه نوشته شده علیه ایران در زمان ریگان دو نکته مدنظر قرار گرفت، گفت: ریگان در زمان تنظیم تحریم اعلام کرد که اولا تحریم شامل کسانی که قبل از انعقاد این تحریم قراردادی تنطیم کرده‌اند، نمی‌شود و دیگر اینکه تا زمان ابلاغ این تحریم‌ها به تمام شرکت‌ها و بانک‌ها اگر کسانی قراردادی امضا کردند هم شامل این تحریم نمی شوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی تصریح کرد: متاسفانه ما در کشور عطف به ماسبق می‌کنیم و بخشنامه‌هایی صادر می کنیم که تمام برنامه تولید کننده و صادرکننده را بهم می ریزد.

وی افزود: دشمن خارجی منصفانه با ما برخورد کرد چرا خودمان به حال خودمان رحم نمی‌کنیم و فعالان اقتصادی کشور را دچار بحران می کنیم.

زنجیر پای تولید کنندگان باید گسسته شود

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در این نشست به بیان مشکلات این صنعت پرداخت و گفت: آنچه مسلم است اینکه هیچ کشوری خوراک متنوع صنعت پتروشیمی ما را ندارد. به عبارتی این خوراک نعمتی خدادای است که شکرگزاری از آن تنها در گرو استفاده درست از آن است.

وی افزود: در گذشته نگاه درستی به این حوزه وجود نداشت تا جایی که یک بار یکی از مقامات گفته بود باید بررسی کنیم که صلاح است گاز را صادر کنیم یا آن را به صنعت پتروشیمی بدهیم.

مهدوی ابهری تاکید کرد: شاید در نگاه کوتاه مدت صادرات درآمد خوبی نصیب کشور کند اما گویی بحث زنجیره‌ها و میزان اشتغال تولید شده و ارزش افزوده‌حاصله را مدنظر نگرفته‌ایم، صنعتی که اگر به آن اهمیت واقعی بدهیم اقتصاد کشور را نجات خواهد داد.

دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اینکه ارزآوری صنعت پتروشیمی ۴۵ درصد ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است، گفت: در حال حاضر و طبق بخشنامه‌ها قیمت خوراک ما بسیار بالاتر از منطقه است در حالی که سال گذشته و طبق تصمیم مجلس قرار شد پس از هدفمندی‌ها قیمت خوراک ۶۵درصد قیمت مبدا منطقه باشد که در گاز عمل کردند اما در مایع اعمال نکردند، همین امر موجب شد که مدیران پتروشیمی سال گذشته ۴۰ میلیارد زیان متحمل شوند.

وی با اشاره به حضار فعال در بازارسرمایه این پرسش را مطرح کرد که نرخ سرمایه‌گذاری در ایران چقدر است و ادامه داد: شرایط فعلی درست مثل این است که به پای تولید کننده داخلی زنجبر بسته باشید و بعد بگویید همپای دیگر کشورها بدوید.

مهدوی ابهری شرایط فعلی را جنگ اقتصادی عنوان کرد که می تواند از جنگ فیزیکی هم دشوارتر باشد و ادامه داد: همه باید به کمک هم از این گردنه خطرناک که دشمن برای ما ایجاد کرده ، بگذریم و از دولت انتظار داریم که در این شرایط سنجیده عمل کند.

وی ابلاغ بخشنامه ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی را عملی غیر کارشناسانه عنوان کرد و افزود: ممنوعیت صادرات پلی اتیلن که ما در آن مازاد تولید داریم ، معقولانه نیست.

دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون چندین واحد تولید کود اوره داریم ، افزود: در شرایطی که نباید قیمت گذاری در این خصوص انجام می شد هم اکنون آن را قیمت گذاری کرده و آن را ۳۰۰ تومان به وزارت کشاورزی می فروشیم.

مهدوی ابهری تصریح کرد: دولت ۷۵۰ میلیارد پول تولیدکنندگان را نداده که در این خصوص جلساتی برگزار و حتی اعلام کردیم که حاضریم در قبال آن سهام دریافت کنیم که آن هم هنوز انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه ما در قانون برنامه اعلام کردیم که اجازه اخذ عوارض از صادرات را نداریم در حالی که این موضوع در مجلس حذف شد ، گفت: چینی که امروز غول اقتصادی نام گرفته تنها به خاطر حمایت از صادرکنندگانش است؛ پس چرا از صنعت پتروشیمی که در آن مزیت کافی برای کشور وجود دارد به نحو احسن استفاده نمی شود.

دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی خاطر نشان کرد: مجلس برای تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی قیمت خوراک را ۶۵ درصد قیمت منطقه اعلام کرد اما هم اکنون قیمت خوراک را بالا می برند حتی بالاتر از از قیمت خوراک در آمریکا؛ ما از وزیر نفت خواستیم که تنها ۲۰ درصد سود برای پتروشیمی در نظر بگیرد و از آن هرچه قیمت خوراک در آمد قبول داریم اما این را نیز قبول نکردند حتی الان اعلام کردند که قیمت خوراک را از ابتدای سال ۹۱ باید با ارز پرداخت کنید و کمیته‌ای هم برای آن در نظر گرفتند و از آن سمت هم دنبال قیمت‌گذاری هستند.

وی ادامه داد: در بازار پتروشیمی بازار التهاب داشت که به سوی آرامش رفته است مثلا صورت جلسه شد که در “پ پ” هیچ صادراتی انجام نشود و معاملات تنها از طریق بورس باشد؛ این دیگر تعهد بخش خصوصی است که باید درباره آن تصمیم گیری انجام شود.

خدارحمی در جمع بندی سخنان مهدوی ابهری گفت: به نظر می‌رسد که تصمیمات کلان در حمایت از شعار کار و سرمایه ایرانی به خوبی اجرا نشده و تا کنون در پشتیبانی صنایع موفق نبوده است تا جایی که هشدار دلسوزانه دکتر مهدوی در باب حمایت این صنایع بود.

حل مشکلات موجود در حوزه پتروشیمی تنها با کمک تمام ارگان‌های موجود

مهدی شریفی نیک نفس، معاون مالی و اقتصادی شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز در سخنانی گفت: شرکت بازرگانی در ۲۰ سال گذشته به عنوان ابزار شرکت پتروشیمی برای صادرات محصولات و عرضه داخل عمل کرده و در حال حاضر هم با توجه به اینکه بخشی از مجتمع‌ها طبق اصل ۴۴ واگذار شده‌اند هنوز رسالتمان را ادامه می دهیم.

وی افزود: از سال ۹۱ اعلام شد که ارزهای خارج از کشور وارد نشود در حالی که بانک‌های خارجی میزان محدودی ارز را نگهداری می کنند اما میزان مبلغ حاصل از صادرات ما بسیار کلان است.

معاون مالی و اقتصادی شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه ما کارگزاری هستیم که بخشی از ارز مجتمع‌ها در دست ماست، گفت: ما مجبوریم که ارز حاصل را در حساب نگاه داشته و از محل آن نیازهایی همچون بازپرداخت فاینانس‌ها را برطرف کنیم.

شریفی با اعلام اینکه نرخ ارز مبادلاتی از ۴ مهر اعلام شده است ، گفت: ما در زیر مجموعه ۱۰ طرح پتروشیمی داریم که به عنوان هلدینگ عمل می کنند و در عین حال به شبکه بانکی بدهکارند. از طرف دیگر با توجه به تحریم ها راه‌اندازی آنها با تاخیر همراه شده که اگر هم اکنون بخواهند تعهدات خود را بازپرداخت کنند و اگر ارزها را با نرخ مبادلاتی تبدیل کنیم به طور کل این شرکت ها از توجیه اقتصادی ساقط می شوند ضمن آنکه در بحث محدودیت‌ها رقبای بزرگی در بازارهای جهانی وجود دارد که با آنها نیز مواجهیم.

وی محدودیت در حوزه حمل و نقل را موجب از دست دادن بازارهای جهانی عنوان کرد و داشتن مزیت نسبی در خوراک را با این شرایط عامل تعیین کننده‌ای ندانست .

معاون مالی و اقتصادی شرکت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: در حال حاضر در برخی بخش‌ها به عنوان خرده فروش اجازه عمل داریم تا جایی که موجب شد قیمت در چین افزایش یابد.

شریفی نیک نفس با بیان اینکه می‌خواهیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان متولی نرخ خوراکی که به مجتمع‌ها تبادل می شود نرخ ارز اعلام نکند، تصریح کرد: حل مشکلات موجود در حوزه پتروشیمی تنها با کمک تمام ارگان‌های موجود میسر است ضمن آنکه اتخاذ سیاست‌های با ثبات توسط بانک مرکزی از جمله خواسته‌های ماست.

به بخش خصوصی فرصت حضور بدهید

علی کاردور، مدیر طرح سیستم جامع مکانیزه شرکت ملی نفت نیز در سخنانی با بیان اینکه در بحث تصمیم‌گیری لازم است که فعالان بخش خصوصی نیز وارد کار شوند، افزود: زمانی که دولت متصدی تمام امور بوده گذشته و حالا دولت تنها ناظر است؛ باید به بخش خصوصی فرصت داده شود آن هم با توجه به اینکه در حال حاضر در حوزه نفت ۱۶۴ شرکت داریم که بعد از واگذاری‌ها بیش از ۲ تا ۳ شرکت در اختیار دولت نمی ماند .

وی گفت: در بازار سرمایه قیمت ها در بخش پتروشیمی حبابی بود. یکی از مباحث در بخش پتروشیمی افزایش ارز مبادلاتی و دیگری گرایش به شرکت‌های پتروشیمی بود در حالی که قیمت ارز ۱۲۰۰ تومان نبود و می دانستیم که این صنعت اوج می گیرد.

مدیر تحلیل سیستم شرکت ملی نفت ادامه داد: از طرفی چون در کشور ما سیستم هج مکانیزه وجود ندارد باید به صورت اتحادیه، کارگروه عمل شود تا زمانی که سیستم هج بومی ایجاد گردد.

کاردور افزود: با توجه به تغییرات نرخ ارز باید شرایطی ایجاد شود تا قیمت خوراک به نفع صنایع پتروشیمی باشد، از طرفی بین نرخ صادرات و واردات رابطه‌ای برقرار شود تا تثبیت در این حوزه به وجود آید و بزرگترین شرکتی که قرار است وارد بازار شود زمانی حضور یابد که نگرانی بابت تغییران نرخ ارز وجوئ نداشته باشد.

به زعم کاردور حوزه پتروشیمی ، حوزه‌ای دقتی و پایه‌ای است که می‌تواند اقتصاد ایران را رقم بزند و اگر همه با هم در پیشرفت آن کمک کنند شکوفایی در این بخش خواهد به زودی رخ خواهد داد.

خدارحمی دعوت به تعامل نزدیک بین دولت و بخش خصوصی با توجه به افق خصوصی‌سازی را چکیده سخنان کاردور عنوان کرد.

رفع ابهامات هلدینگ خلیج فارس و عرضه آن تا پایان سال

نشست صبحانه کاری با سخنرانی کوتاه پورابولی، مدیر عامل تامین سرمایه نوین ادامه یافت.

پورابولی گفت: هلدینگ خلیج فارس متشکل از ۷ شرکت تولید‌کننده است که مهمترین ضعف را در بخش خوراک دارند که از میعانات استفاده می‌کنند.

مدیر عامل کارگزاری نوین افزود: به جز این شرکت‌ها، دو شرکت توایدکننده فجر و مبین دارای ابهاماتی هستند که شورای رقابت برای حل آن به آنها فرصت داده است.

وی افزود: آمار دقیق نشان دهنده فروش سالانه ۱۵ میلیون تن است که ۵۰ درصد داخلی و ۵۰ درصد مابقی صادرات به خارج از کشور است .ضمن آنکه قدرت تولید پلیمر بالای ۶۰ درصد را دارد اما در حال حاضر در حال رفع ابهامات موجود است و به نظر می رسد تا پایان امسال واگذاری هلدینگ خلیج فارس انجام شود.

تدوین سند شفاف؛ راهی برای توسعه صنعت پتروشیمی

سیدعباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست به فعالان صنعت پتروشیمی توصیه کرد تا سندی بلندمدت را برای خود تدوین کنند.

وی افزود: بهتر است که در این سند، برنامه ها، ابعاد، استراتژی ها و موارد دیگر از جهت تامین مالی و پوشش ریسک به صورت شفاف تهیه و تدوین شود چراکه با وجود چنین سند شفافی، مسوولان با احتیاط بیشتری در خصوص این صنعت تصمیم گیری می کنند.

در پایان نشست دبیر کل کانون “فلزات اساسی ” را صنعت مورد بحث در نشست آینده صبحانه کاری اعلام کرد.