کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سومین نشست صبحانه کاری

سومین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه به همت کانون سرمایه گذاری ایران وبا حضور فعالان و مدیران ارشد بازار سرمایه کشور با هدف هم اندیشی و بررسی مسائل روز بازار سرمایه و عوامل تأثیر گذار بر آن امروز در هتل استقلال برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران ، دکتر خدارحمی دبیر کل کانون سرمایه گذاری ایران پس از قدردانی از حضور میهمانان از دغدغه های خود و سایرین پیرامون بازار سرمایه سخن گفت و تأکید کرد: نوسانات بازار ارز بویژه طی روزهای اخیراثرات مخربی بر بورس گذاشته است .

وی ادامه داد : امید است با حضور نمایندگان و مدیران بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس بتوانیم دغدغه های خود پیرامون مسائل بازار را سازماندهی و به نتیجه برسانیم .

مهندس حیدری ، مدیرعامل شستا نیز برگزاری این نشستها را مفید ارزیابی کرد و گفت : بهتر است در هر جلسه یک صنعت فعال در بازار سرمایه مورد بحث و تحلیل واقع شود و مزایا ، محدودیت ها ، فرصتها و چالشهای آن صنعت مورد بررسی قرار گیرد .

وی هم چنین حضور نمایندگان مردم در مجلس را در این نشستها مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت :امید است این جلسات بتواند راهگشای حل مسائل بازار سرمایه باشد .

نوسان ارز چالش اصلی اقتصاد

محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، بابیان اینکه این نشست ها به تقویت بازار سرمایه کمک خواهدکرد گفت : به عنوان کسی که در مجلس است سعی می کنم بیشتر شنونده به اظهارات سایرین باشم .

وی افزود : قرار بود دفتری تشکیل شود تا از طریق آن نقطه نظرات ،رویکردها و پیشنهادهای اهالی بازار سرمایه به مجلس ارائه شود که به نظر می رسد کانون نهادهای سرمایه گذاری می تواند محلی برای درخواست باشد .

پور ابراهیمی یکی از چالشهای اصلی اقتصاد را موضوع ارز دانست و بیان کرد : برای رفع این چالش قرار شد بورس ارز راه اندازی شود و شورای بورس یک سال و نیم راه اندازی این بورس را مورد بررسی قرار داد.

وی گفت : بر این اساس چندین جلسه با مسئولان بانک مرکزی برگزار شد تا این بانک که به هیچ عنوان زیر بار راه اندازی بورس نمی رفت متقاعد شد این بازار را راه اندازی کند اما متاسفانه اتاق بازرگانی به عنوان عضو ثابت شورای بورس که در جریان تمام بحث ها و مصوبات بود در کمال تعجب با راه اندازی بورس ارز مخالفت کرد و خواستار تعویق یک ماه آن شد .

عضو شورایعالی بورس با بیان اینکه با تمام وجود آماده دریافت پیشنهادات و نقطه نظرات برای ارتقا بازار سرمایه است ، گفت :

در مجلس حتی آماده ارائه طرح های دوفوریتی در مورد ارز یا سایر حوزه ها هستیم ولی شما فعالان بازار هم باید اقدام کنید .

پورابراهیمی افزود : روز گذشته در حالی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در کمیسیون ویژه اصل ۴۴ حضور یافت و گزارشی از عملکرد فعالیت های بازار سرمایه را ارائه کرد که از چالش های اصلی اقتصاد موضوع ارز است .

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داشته وانتظار داریم متناسب با آن بازار سرمایه اداره شود ، تصریح کرد : در جریان اولین نطق در مجلس به اقدامات فراقانونی سازمان بورس مانند افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها اشاره کردم. این انتقاد با هدف کمک بود اما بعضی از دوستان و کسانی که تشکیل جلسه داده بودند از این اظهارات من گلایه کردند.

وی ادامه داد : انصافا کارهای بزرگی توسط گروه جوان مدیران سازمان بورس از سال ۸۴ به این سو انجام شده که قابل قیاس با دوره های قبلی نبوده و جای تقدیر دارد، اما نباید انتظار داشت که انتقادی هم مطرح نشود.

پورابراهیمی گفت : بعد از طرح مسائلی از مشکلات بازار سرمایه در نشست قبلی کانون سرمایه گذاری ایران هم برخی مسئولین از طرح این مشکلات انتقاد کردند ، اما باید بگویم حتی اگر نهادهای مالی و یا کانون کارگزاران اقدام به برگزاری چنین جلساتی نکنند ، ما خودمان در مجلس تشکیل جلسه خواهیم داد .

بهترین اقدام درشرایط کنونی بازار رفتارصادقانه با مردم است

عیسی حسین‌پناه مدیرعامل سرمایه‌گذاری سایپا هم با اشاره به اینکه باید با حمایت‌های نهادهای مالی در شرایط بد بازار عمل کرد و اصطلاحا” هوای بازار را داشت، گفت:چنین اقداماتی مسّکن و کوتاه مدت بوده و همه می‌دانیم که در بلندمدت نمی‌تواند دردی را دوا کند چرا که اصل مشکل بازار سرمایه در عدم شفافیت و اعلام نکردن واقعیت‌ها و ناهماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها و دو برابر شدن یکشبه نرخ رسمی دلار است.

وی ادامه داد:با چنین اتفاقاتی بسیاری از شرکت‌ها متضرر شده و هیچ کسی هم پاسخگو نیست. ما در تمام زیرمجموعه‌های خود و به رغم همه تلاش های انجام شده، شاهد نصف شدن ارزش سپرده‌هایمان بودیم که در نهایت باعث ترس سرمایه‌گذاران شده است.

حسین پناه گفت:دراین شرایط که معلوم نیست نهادهای سرمایه‌گذاری باید چه کاری انجام دهند،بهترین اقدام و رویکرد صادقانه رفتار کردن با مردم و شرکت ها است که همواره جواب داده است.بنابراین به عنوان یک عضو کوچک بازار سرمایه توصیه می‌کنم طوری رفتار کنیم که ترس مردم و سرمایه‌گذاران باعث خروج نقدینگی از بازار نشود.

احتمال سو استفاده از بورس ارز بی اساس است

در ادامه این جلسه فضل الله معظمی ـ عضو شورای بورس ـ گفت: در حال حاضر شرایطی وجود دارد که باید به نحو بهینه مدیریت شود و برخی محدویت‌ها قائل شود.

وی با بیان این‌که ارز ارزان باعث افزایش واردات و از بین رفتن اشتغال می‌شود، عنوان کرد: نگرانی و دغدغه مهم در مورد کسری بودجه است زیرا اگر قرار باشد این کسری از طریق تزریق نقدینگی جدید از سوی بانک مرکزی تامین شود تورم شدیدی ایجاد خواهد شد.

او نگرانی درخصوص احتمال سوء استفاده برخی افراد از بورس ارز را بی اساس دانست و گفت : معاملات گواهی ارز به قیمت روز و به صورت ثبت سفارش انجام خواهد شد به طوریکه ارز تنها به صادر کنندگان و واردکنندگان واقعی تخصیص داده خواهد شد.

معظمی گفت: در بورس کشور تمام بسترهای راه اندازی بورس ارز ایجاد شده بدون این که فسادی شکل بگیرد زیرا فساد در عدم شفافیت ایجاد می شود.

به گفته وی، بورس ارز کامل‌تر و جامع‌تر از اتاق معاملات ارزی است که اخیرا راه اندازی شد زیرا سیگنال‌هایی که از راه اندازی این بازار بوجود آمد نشان داد که اگر با مدیریت رفتار نشود انفجار ارزی رخ می‌دهد که مسوولان باید به آن توجه کنند.

معظمی تاکید کرد: بورس در شرایط فعلی به گونه‌ای است که اگر تهدیدی بر‌ آن وارد نشود نباید نگران آن بود زیرا شفافیت بهترین اطمینان برای بورس است.

مقررات وحی منزل نیستند

بعد از این اظهارات ایوب باقرتبار مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: به نظرم بورس ارز یکی از ضروریات است.طی سفری که چند سال پیش به مسکو داشتیم، مدیران آنجا اولین بورسی که راه‌اندازی کردند بورس ارز بود. ارز همه چیز بوده و با آن همه چیز معامله می‌شود.برای همین نباید در دقیقه ۹۰ تصمیم‌گیری کرد.یکی از آرزوهای سال‌های گذشته من تشکیل بورس ارز بود اما واقعیت این است که از دست ما کاری برنمی‌آید و باید توسط بانک مرکزی انجام شود.

وی با بیان اینکه دغدغه همیشگی سازمان بورس تعامل و همکاری با نهادها بوده و آنها را به عنوان مشتری خود دیده و حق را به آنها داده است، خاطرنشان کرد: همین چند وقت پیش بحث‌هایی در مورد نهادهای مالی و صلاحیت حرفه‌ای مدیران مطرح شد که متعاقب آن رئیس سازمان بورس که خیلی منعطف است و مقررات را وحی منزل نمی‌داند دستور بازبینی نحوه نظارت بر نهادهای مالی داد.

وی با بیان اینکه در آینده صندوق‌های ثبات راه‌اندازی خواهند شد، ادامه داد:‌ در بحث نظارت بر نهادهای مالی موضوع حقوق سهامداران و اثر این گروه و هلدینگ‌ها بر روند اینده بازار سرمایه اهمیت دارد.

باقرتبار در خاتمه گفت: در حالی تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری ثبت شده‌اند که شرکت های سرمایه‌گذاری حداقل با سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی و تعداد سهامداران بین ۳۵ تا ۱۰۰ نفری معاف از نظارت سازمان بورس هستند.

در ادامه فوادیان به نمایندگی از کانون کارگزاران به راه اندازی بورس ارز تاکید کرد و گفت: در صورتی که بورس ارز راه اندازی شود شفافیت ایجاد شده و آمار مشخص و کیفی از این بازار ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد مخالف راه اندازی بورس ارز بوده و اظهار می‌کنند که دراین بورس انحراف و فساد ایجاد می‌شود.

وی گفت:‌فعالان بازار سرمایه از راه اندازی بورس ارز حمایت می‌کنند و شفافیت و کیفیتی که بورس ارز دارد از سایر بازارها بهتر و موثرتر است.

قوانین اقتصادی برعلیه ما است

در پایان این نشست سیدعباس موسویان دبیر کمیته فقهی سازمان بورس هم گفت:در کنار اقدامات کوتاه مدتی که باید انجام داد باید بر روی مسائل بلندمدت هم کار کرد.بطوری که هم اکنون قوانین اقتصادی برعلیه ما است.

وی مثال زد: قوانین مالیاتی که در آن بسیاری از پرداخت مالیات فرار کرده و یا معاف هستند، بازار سرمایه و شرکت های بورسی وفرابورسی بیشترین بار مالیات را به دوش می کشند.

وی در خاتمه گفت:در این شرایط که باید بازار سرمایه محور و قلب تپنده اقتصاد کشور بوده و باقی به آن کمک کنند،بخشی از قوانین برعکس عمل می‌کنند،بنابراین جا دارد کمیسیون اقتصادی مجلس مطالعاتی بر روی قوانین انجام داده تا در بلندمدت حل شود.