کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سودآوری تأمین سرمایه‌ها، باوجود رکود

14 مه 2017
کد خبر : 973297



صندوق های سرمایه گذاری بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع از مردم جذب کردند که هدف عموم مردم از این سپرده گذاری سرمایه گذاری در اوراق بهادار بوده همچنین در حوزه نهادها نیز پیشرفت های چشمگیری حاصل شده و شرکت های تأمین سرمایه با وجود رکود، سودهای خوبی را به دلیل رونق فعالیتشان کسب کرده اند.

طی سال های اخیر اوراق جدیدی همچون اوراق مرابحه و اوراق استصناع طراحی شد که هم شرکت های بورسی و هم دولت و شهرداری ها برای تأمین مالی خود از این ابزارها استفاده کرده اند و بازار ثانویه این اوراق نیز تعریف شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، به نقل از سنا، قاسم محسنی، عضو شواری عالی بورس با بیان مطلب فوق درباره توفیقات بازار سرمایه طی چند سال اخیر گفت: اوراق سلف موازی استاندارد در بورس های کالایی در سال های اخیر به طور ویژه در جهت تأمین مالی مورد استفاده قرار گرفت و اوراق اختیار معامله در بورس کالا و سهام در اواخر سال گذشته با هدف پوشش ریسک به جمع ابزارهای بازار سرمایه اضافه شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در زمینه مقرراتی فعالیت های خوبی انجام شده است، خاطر نشان کرد: بخش زیادی از مقررات بازار سرمایه، تنقیح شده است. سایتی زیر نظر مرکز پژوهش های سازمان بورس طراحی و فعال شده است که تمامی مقررات بازار از آنهایی که منسوخ و بعد جایگرین شده تا اصلاحاتی که در مقررات صورت گرفته همگی با تاریخ مشخص و مرجع تصویب کننده در این نرم افزار وارد و به تدریج تکمیل شود و برای فعالان بازار سرمایه مشخص شود که آخرین اصلاحات و آخرین نکات مقرراتی بازار سرمایه چیست.

محسنی درباره تغییر و تحولات در برخی ریز ساختارها گفت: در ریز ساختارها بیشتر بحث دامنه نوسان و حجم مبنا مطرح است که تا کنون و طی چند سال اخیر این محدودیت ها کمتر شده اما ریاست سازمان به دنبال تغییرات اساسی تری در این زمینه است.

بهترین روش برای بین المللی شدن بازار سرمایه
این عضو شورای عالی بورس درباره اجرایی شدن دوئال لیستینگ گفت: شرکتی که می خواهد بخشی از سهامش در یک بورس خارجی پذیرفته شود باید خود را از نظر استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی با آن بورس تطبیق دهد؛ به عبارتی استانداردهای بین المللی حسابداری برای گزارشگری مالی شرکت استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر رعایت تمامی مقررات در تهیه گزارش نویسی باید تمام شرایط آن بورس از نظر میزان سهام شناور آزاد، اندازه شرکت و تعداد سهامدار رعایت شود.

محسنی ارتباط بین شرکت های تسویه اوراق وجوه را در دوئال لیستینگ امر بسیار مهمی دانست و گفت: مهمتر از موارد فوق این نکته است که شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران باید با شرکتهای سپرده گذاری آن بورس و همچنین اتاق مبادلات آنها یا متولی و امین آن کشور خارجی برای کاستودین یک تفاهمنامه ای داشته باشند تا بتوانند با یکدیگر مبادلات اطلاعاتی برای معاملات را داشته باشند.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به پیچیده بودن دوئال لیستینگ گفت: یک راه حل آسانتر برای بین المللی شدن بازار سرمایه استفاده از ابزار پارشیال لیستینگ است.

وی با بیان اینکه در پارشیال لیستینگ قسمتی از سهامی که در کشور مبدأ پذیرفته شده به طور کامل خارج و وارد یک بورس خارجی می شود، درباره این ابزار اظهار داشت: آن بخش از سهام که آنجا خریداری می شود همانجا قابل خرید و فروش است و آن بخشی که در ایران است در خود ایران قابل معامله است در حالیکه در دوئال لیستینگ سهام شرکت همزمان می تواند در کشور مبدأ و مقصد معامله شود.

محسنی در ادامه به یک روش آسانتر تحت عنوان “گواهی سپرده بین المللی” اشاره کرد و گفت: در این روش سهام نزد یک بانک یا امینی که مورد قبول است در خارج از کشور سپرده می شود و آن امین بعد از آنکه اوراق سپرده سهام منتشر کرد آن را در یک بورس خارجی می پذیرد که این روش نسبت به پارشیال لیستینگ نیز راحت تر است؛ چون یک امین پشت سر انتشار این اوراق است که مجموعه ای از مسوولیت ها را می پذیرد.

وی توضیح داد: امین در ” گواهی سپرده بین المللی” مسوولیت دریافت و توزیع سود را می پذیرد و همچنین مسوولیت اینکه این اوراق مفقود نشود و معاملاتی که انجام می شود تسویه آن سالم باشد و مشکلی در آن نباشد را می پذیرد بنابراین روش بسیار راحتتری نسبت به دو روش دوئال لیستینگ و پارشیال لیستیگ است.