کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


رتبه بندی، مهمترین پیش نیاز بازار بدهی

29 آگوست 2016
کد خبر : 971773



بازار بدهی در کشورهای دنیا یکی از بازارهای مهم و تاثیر گذار مالی است، در بازار سرمایه ایران نیز در سال های اخیر توسعه بازار بدهی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، بهروز خدارحمی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری، در خصوص توسعه بازاربدهی در کشور با اشاره به اینکه این بازار سهم زیادی از بازارهای مالی را در سایر کشورها به خود اختصاص داده است، گفت: اوراق بدهی در کشورهای دیگر سهم زیادی از بازار سرمایه‌ را تشکیل می‌دهد اما در بازار سهام ایران، معاملات اوراق بدهی در حجم کمتری انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر توجه ویژه ای به این ابزار جدید شده است،گفت: راه‌اندازی ابزارهای نوین مالی موجب افزایش تعداد سرمایه‌گذاران بازار سرمایه می شود و حجم و ارزش معاملات را افزایش می دهد.

خدارحمی با اشاره به برنامه ریزی دولت برای انتشار اوراق بدهی به مزیت های این تصمیم اشاره کرد و گفت: تاکید بودجه کشور بر انتشار و عرضه اوراق با درآمد ثابت یا اسناد خزانه اسلامی از طریق بازار سرمایه علاوه بر معامله‌گران بازار سهام، پای بازیگران جدیدی را هم به بازار سرمایه باز می‌کند.

وی معتقد است گروهی از سرمایه گذاران که پول های خود را در بانک ها خوابانده اند ، برای خرید اوراق بدهی نقدینگی های خود را به بازار سرمایه هدایت می کنند.

خدارحمی در ادامه به راهکارهای توسعه و افزایش جذابیت این ابزار جدید مالی اشاره کرد و افزود: برای توسعه بازار بدهی راه اندازی موسسات رتبه بندی از مهمترین پیش نیازها است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شرکت هایی که قصد انتشار اوراق بدهی را دارند در قدم اول باید  میزان شفافیت، عملکرد و همچنین ریسک اوراق آنها توسط شرکت های رتبه بندی بررسی شود و توسط این شرکت ها رتبه اعتباری دریافت کنند .

وی با اشاره به اینکه دریافت رتبه اعتباری برای ناشران اوراق بدهی مهم است، افزود: با توجه به اعتبار سنجی اوراق، خریداران می توانند بر اساس رتبه، میزان ریسکی را که متحمل می شوند، بررسی کنند و بر اساس آنها اوراق را با قیمت های متفاوتی خریداری کنند.

خدارحمی در ادامه تاکید کرد: با رتبه بندی، اوراق شرکتی که عملکرد مناسب تر و شفاف تری دارد و از ریسک کمتری برخوردار است، با قیمت های بالاتری معامله می شود.

این مقام مسول معتقد است باید کشف نرخ موثر اوراق بدهی با عرضه و تقاضا از طریق بازار سرمایه تعیین شود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری مهمترین نقطه ضعف این اوراق را در بازار بدهی مورد توجه قرار داد و گفت: در بازار سرمایه کشور ما یک نرخ ثابت برای اوراق بدهی وجود دارد که یکی از مهمترین نقاط ضعف این ابزار مالی است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ ثابت برای اوراق بدهی یکی از بزرگترین ضعف‌های بزرگ برای این اوراق به شمار می‌آید، افزود: در سایر کشورها با توجه به رتبه هر شرکتی، نرخ اوراق بدهی تعیین می‌شود و انواع این اوراق قیمت‌های متفاوتی دارند.