کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


دوازدهیمن نشست صبحانه کاری

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری امروزسه شنبه ، خطاب به دولت یازدهم گفت: آقای رئیس جمهور من پست نمی‌خواهم، فقط صادقانه می‌خواهم که دیگر انتقادات دلسوزانه را کینه‌توزانه تعبیر و سرکوب نکنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران ، در دوازدهمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران که با حضور مدیران شرکت های سرمایه‌گذاری، مسئولان سازمان بورس و مشاوران سرمایه‌گذاری و دکتر عباس آخوندی یکی از مشاوران اقتصادی دولت یازدهم در هتل استقلال برگزار شد.

بهروز خدارحمی ، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: آقای رئیس جمهور! من پست نمی‌خواهم، فقط صادقانه می‌خواهم که بیائید دیگر انتقادات دلسوزانه را کینه‌توزانه تعبیر و سرکوب نکنیم. توصیه کنید اطرافیان شما در پذیرش مخالفت‌ها ظرفیت‌سازی کنند.

وی تاکید کرد: بیائید از همه پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم، تا می‌توانیم نگاه از بالا را فراموش کنیم و کنار بگذاریم. عدم اعتقاد به پاسخگویی را به اهتمام جدی به آن تبدیل کنیم. به اطرافیان خود بگوئید بخش اول کتاب «جاذبه و دافعه حضرت علی(ع)» شهید مطهری را بخوانند.

خدارحمی ادامه داد: بیائید حرمت نکردن تجربیات ارزشمند و مدیران شایسته قبلی را به شایسته‌سالاری تبدیل کنیم و بیائید کاری کنیم که در پایان کار و نه در شروع راه همه خشنود و شما و تیمتان رستگار شوید.

وی با بیان اینکه کانون نهادهای سرمایه گذاری و نشست‌های صبحانه‌کاری بازار سرمایه در یکسال گذشته همواره سعی کرده که متعادل باشد، تاکید کرد: در این جلسه هم این‌گونه باشیم. به جای انتقاد صرف از بازار سرمایه بیائید از امیدهای پیش‌رو و انتظارات صحبت کنیم.

کانون و نهادهای حاضر در بازار سرمایه باید از موضع شهروندی و از موضع حقوق خودشان تلاش کنند که بازار را به سامان برسانند.

در جریان دوازدهمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه، دکتر حسین عبده تبریزی، رئیس اسبق سازمان بورس اوراق بهادار نیز با بیان مطلب فوق اظهار داشت:حسابرس‌ها، کارگزارها، نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری و سایر فعالان بازار که دارای کانون و تشکل هستند از سرمایه‌های اجتماعی بازار سرمایه محسوب می‌شوند که باید آن‌ها را تقویت کنیم.

وی گفت: رئیس جمهور منتخب ملت نیز در شعارهای انتخابی خود تقویت تشکل‌های مردم نهاد را اعلام کردند بنابراین طبیعی است که ما نیز در حرفه خود باید در پی تقویت نهادها باشیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه گفتمان اعتدال در دولت آینده، شهروند فعال و مسئولیت این شهروند افزود: نیاز است انسجام و هماهنگی بین بخش‌های مختلف بازار مالی کشور ایجاد شود و اگر نقص‌ها و کمبودهایی نیز در گذشته مشاهده می‌شد درصدد رفع آن برآئیم.

رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه آب، خاک، توسعه ضرورت تشکیل جلسات متعدد در این خصوص را ضروری دانست و گفت: در این راه در طی هفته‌های آینده با برگزاری نشست‌های مشابه می‌توانیم به مفاهیم مورد نظر پرداخته و از فرصت پیش‌امده بهره مند شویم.

دوازدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با محوریت انتظارات بازار سرمایه از دولت منتخب امروز در حالی برگزار شد که آقایان دکتر محسن رنانی دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان، دکتر عباس آخوندی عضو شورای رقابت و دکتر حسین عبده تبریزی از سخنرانان ویژه آن بودند.

وی گفت: بخشی از چالش‌های اقتصاد از جنس نرم هستند. چالش‌های سخت آنهایی هستند که همه‌ می‌شناسند و دولت نیز می‌تواند برای آنها سیاست‌گذاری کرده و آنها را کنترل کند.

دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: مثلاً انفجار حجم نقدینگی در این هشت سال، حجم عظیم بدهی‌های معوقه دولت به بانک‌ها و نیز بدهی‌های بخش خصوصی به نظام بانکی، حجم عظیم پروژه‌های نیمه‌کاره که شاید تا زمان دیگر هم نتوان آنها را تمام کرد، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اتمام مسکن مهر، کسری حدود پنجاه درصدی بودجه و نظایر این‌ها چالش‌های سخت اقتصاد ایران هستند.

وی ادامه داد: اما چالش‌های نرم آنهایی هستند که بلندمدت هستند. اصلاح آنها تدریجی است و نیازمند تغییر در ساختار نظام تدبیر کشور است اما این چالش‌ها خیلی به چشم نمی‌آید و ملموس نیست.

دکتر رنانی شش ویژگی اصلی را در مورد ماهیت دولت از ایران بر شمرد که از آنها به عنوان چالش‌های نرم اقتصاد ایران یاد کرد و اظهار داشت: مردد بودن دولت در برخورد با مسأله تولید؛ متناقض بودن دولت از نظر ناتوانی و قصور در اجرای وظایف حاکمیتی و در عین حال پرداختن به وظایف مدرن؛ رانتی و رانت‌جو بودن ساختار نظام تدبیر کشور؛ چند پاره و از جنس نفوذهای ناهمگن بودن ساختار توزیع قدرت، از نظر زمانی چهار ویژگی ماهیتی حکومت در ایران امروز است که عامل اصلی تولید بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی و ایجاد فضای عدم اطمینان در محیط کسب و کار است.

نویسنده کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» که ویژگی غیرماهیتی را نیز برای دولت بر شمرد و آنها را نیز در زمره چالش‌های نرم اقتصاد ایران افزود.

وی بیان کرد: نخست این که نظام تدبیر در ایران از تصمیمات خود دچار خطای ترکیب است و دیگری این را نظام تدبیر در ایران در مرحله «تله بنیان‌گذار» قرار دارد.

رنانی در پایان بر نهادهای سرمایه‌گذاری فعال در بورس ایران توصیه کرد برای کاهش نااطمینانی‌های فضای کسب و کار، لازم است به کنش جمعی مثبت روی بیاورند و باراه اندازی نهادی که هزینه رفتار سیاسی سیاست‌مداران را محاسبه و اعلام کند باعث شود سیاست‌مداران ایران هنگام صحبت، رفتار و اتخاذ تصمیم بدانند که رفتارشان برای بخش خصوصی دارای هزینه است و به زودی هزینه‌های آن از سوی بخش خصوصی اعلام می‌شود.