کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


دهمین نشست صبحانه کاری

حسین خزلی خرازی، مدیر عامل کارگزاری بانک تات (آینده) در جریان دهمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه که با حضور مدیران و فعالان بازار برگزار شد با اعلام این مطلب که برای اینکه بورس تهران در سالی که به عنوان سال حماسه اقتصادی نامگذاری شده است یک کار حماسی انجام دهد باید گردش نسبت نقدشوندگی و گردش بازار حداقل دو برابر رشد کند، گفت: علاوه بر ضرورت رشد دو برابری گردش بازار و نسبت نقد‌شوندگی لازم است سرعت ورود شرکت‌های جدید و نقش عدد تأمین مالی بورس‌ها نیز افزایش یابد.

وی ‌در ادامه گفت: ارزش جاری بازار اگر ۲۴۰ هزار میلیارد تومان باشد با دلار ۳۵۰۰ تومان رقمی معادل ۶۸ میلیارد دلار و با دلار ۲۵۰۰ تومان حدود ۹۸ میلیارد دلار می‌شود که رقم‌های کمی است در دنیا.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت:یکی دو سال است آمار مقایسه‌ای بورس ما در بین ۵۴ بورس عضو WFE منتشر نمی‌شود که دلایل آن روشن است. تا دو سال پیش آمار رسمی‌تری داشتیم که کجای بازار سرمایه دنیا و بورس‌ها هستیم ولی در حال حاضر خودمان باید حدس بزنیم.

وی گفت: الان ارزش جاری بورس ما پایین است و بدتر از آن برای آنکه کیفیت بازار سرمایه بالا رود نسبت نقد‌شوندگی است. البته نسبت نقد‌شوندگی در سال‌های گذشته بسیار رشد کرده است . در سال‌های ۸۲، ۱۲ درصد ارزش جاری بازار معامله شد بعد این رقم رسید به ۱۸ و ۲۲در سال گذشته نیز به ۳۰ درصد رسید یعنی ۳۰ درصد کل ارزش جاری بازار بر اساس ریال در طول یکسال معامله شده است.

این نسبت برای میانگین کل بورس‌های دنیا ۱۲۰ درصد در سال است، این میانگین بسیار بالاست. طبیعی است در این گردش معاملات دستکاری قیمت‌ها بسیار سخت است و در عین حال قیمت‌ها واقعی‌تر است.

خرازی بیان کرد: در دنیا بورس هایی مثل بورس OMN در سال ۴۵۰ درصد گردش دارند. واضح است اگر به این شاخص‌ها بخواهیم برسیم باید گردش سهام در بورس ما بالاتر باشد. گردش سهام و نقد‌شوندگی که افزایش یابد تأمین مالی راحت‌تر خواهد بود.

وی گفت: شعار زیبایی بود در سمینارها و بهتر است آن را تکرار کنیم و آن این بود که نقش اجتماعی بورس‌ها بالاتر باشد.برای رشد اقتصاد ۸ درصدی در سال هر قدر پول جدید و سرمایه‌گذاری جدید نیاز است بورس‌ها همت کنند ۴۰ درصد آن را تأمین کنند یعنی هدف‌گذاری این باشد که ۴۰ درصد تأمین مالی برای رشد اقتصاد ۸ درصدی را انجام دهیم.

خزلی خرازی در ادامه گفت: نمی‌دانم چقدر پول می‌خواهیم برای رسیدن به این رقم ولی با توجه به اینکه ۱۰۰ سال است اقتصاد ما بانک محور است این هدف‌گذاری برای بورس‌ها می‌تواند جایگاهی باشد که خود را به آن برسانیم.

به این معنی که ۱۱ هزار میلیارد تومان سال ۹۱ را در یک گام، امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسانیم.

وی همچنین افزود: این‌ها حرف‌های کلی است برای این‌که به این هدف برسیم کارهای زیادی بایدانجام شود. مثلاً پذیرش شرکت‌ها سهل‌تر باشد، تعداد شرکت‌هایی که در بورس هستند مهم است نه این‌که به اجبار دولت، شرکتی در بورس وارد شود بلکه شرکت‌های بزرگ خصوصی وارد بورس شوند. این بهترین روش تأمین مالی است که بنگاه‌های موجود در یک فرآیند سریع‌تر و سهل‌تر وارد بورس شوند بدون دغدغه‌های موجود یعنی شفاف و با قیمت مناسب که مردم ضرر نکنند یا سود‌های کلان عاید عده‌ای خاص نگردد.

یوب باقرتبار در جریان دهمین نشست صبحانه کاری بورس این جلسات ماهانه را برای همفکری فعالان بازار مفید ارزیابی کرد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام مطلب فوق و ضمن تأکید بر نقش تمام ارکان و فعالین بر رشد و توسعه بازار سرمایه کشور اظهارداشت: در بیان عملکرد کلی بازار سرمایه همه ی ارکان از جمله نهاد ناظر، شرکت های سرمایه گذاری، تأمین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری و سبدگردانی مسئول هستند و باید به وظایف خود خوب عمل کنند.

وی همچنین نقش شرکتهای سرمایه گذاری را کمرنگ دانست و گفت: انتظار می رود سرمایه گذاری ها بازدهی مناسب تری را از خود نشان دهند به طوریکه بازنگری در فعالیت شرکتهای سرمایه گذاری باعث می شود وضعیت معاملات بهبود یابد.

باقرتبار همچنین با بیان اینکه ۳شرکت سبدگردان، ۹۲ صندوق سرمایه گذاری و ۱۰ شرکت مشاوره در بازار سرمایه فعالیت می کنند، اظهار کرد: صندوق های سرمایه گذاری در ۳ ماه اخیر از منفی ۱۷ درصد تا ۸۷ درصد بازدهی کسب کرده اند.

در ادامه نشست صبحانه کاری بورس سعید اسلامی – مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آرمان آتی- به نقش بازار سرمایه در تامین مالی اشاره کرد و گفت: باید تلاش شود تا تامین مالی از طریق بورس افزایش یابد زیرا انتشار اوراق در سازمان بورس به شدت به بانک ها وابسته است.

وی به بی اهمیت بودن رشد شاخص بورس نسبت به کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد و گفت: ای کاش در سال گذشته بورس ۶ درصد رشد می کرد ولی از ارزش پول ملی کاسته نمی شد این در حالی است که رشد بورس و قرار گرفتن بورس تهران در صدر فدراسیون جهانی بورس‌ها در سایه تورم شدید اهمیتی ندارد.

اسلامی در ادامه تاکید کرد: هیچ راهی در بلندمدت به جز کوچک سازی دولت و استقلال بانک مرکزی نیست و بدون آنها بانک مرکزی، بازار سرمایه و تامین مالی شوخی است و ما هم با هر سمتی در این شوخی حضور داریم.