جشنواره “بورس و رسانه” ابزاری در مسیر توسعه فرهنگسازی بازار سرمایه 22 جولای 2017 کد خبر : 973797 |
سعید اسلامیبیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران: رسانهها یکی از اجزای مهم سرمایهگذاری در بازار سرمایه هستند؛ درحال حاضر رسانههای اجتماعی از ضریب نفوذ بالایی برخوردارند و توسعه قابلتوجهی داشتند، اما نقش سایر رسانهها نیز همچنان قابلتوجه است. ما نیز باید تعریف جدید رسانه را مدنظر قرار دهیم و مطابق با تغییرات درحال وقوع حرکت کنیم.امروز رسانه ها نقش پررنگی در توسعه بازار سرمایه ایفا می کنند و بنابر این رویداد هایی مثل جشنواره بورس و رسانه می تواند به توسعه و فرهنگ سازی بازار سرمایه کمک کند.
بهگزارش روابطعمومی کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران بهنقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، سعید اسلامی بیدگلی ضمن بیان اینکه فرهنگ سازی برای توسعه بازار سرمایه یک ضرورت اقتصادی است، گفت: این فرض که گفته می شود در فعالیت های اقتصادی نیازی به فرهنگ سازی نیست و در هر بخش که سود قابل شناسایی باشد سرمایه به آن سمت حرکت می کند صحیح نیست.
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد ما شاهد سال های پر سودی در بازار سرمایه کشور بوده ایم اما سرمایه جدیدی به این بازار وارد نشد، عنوان کرد: برای سال های متمادی در ایران بانک ها منابع بسیاری را صرف تبلیغات سرمایه گذاری و سپرده گذاری کردند و این اقدام باعث شد حجم گسترده ای از سرمایه ها جذب بانک ها شود.
وی با تاکید بر اینکه در گذشته فرهنگ سازی و تبلیغات بانکی با بودجه دولتی صورت می گرفت گفت: بانک ها در آن دوران شرکت های دولتی محسوب می شدند و لذا برای تبلیغات از منابع دولتی بهره بردند.
اسلامی بیدگلی با طرح این سوال که آیا به همان میزان بودجه و منابع مالی برای تبلیغات در بازار سرمایه نیز مورد استفاده قرار گرفت یا خیر؟ عنوان کرد: میزان تبلیغات انجام شده در دو بازار پول و سرمایه به هیچ عنوان قابل مقایسه با یک دیگر نبود و تبلیغات نظام پولی بسیار گسترده تر بود و به همین دلیل حجم بسیار زیادی از پس انداز ها و سرمایه ها جذب بانک ها شد.
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه بورس کشور ما سال های خیلی خوبی را گذرانده است، افزود: دوره های پر سود بازار سرمایه با افزایش مشارکت افراد جامعه همراه نشد و به رغم فرصت های بی شمار این بازار سطح و میزان مشارکت جامعه ایرانی در بازار سرمایه با کشورهای توسعه یافته فاصله بسیاری دارد. بر همین اساس موظف هستیم برای فرهنگ سازی بازار سرمایه تلاش بیشتری انجام دهیم.
اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه توسعه و فرهنگ سازی همزمان رخ می دهد، گفت: بخشی از فرهنگ سازی مربوط به عامه مردم است اما بخشی دیگر هم باید در سطح مدیران، کارشناسان و متخصصین بازار سرمایه انجام شود.
به گفته این استاد دانشگاه اگر بورس در تمام سال پر بازده ترین بازار باشد اما فرهنگ سرمایه گذاری ایجاد نشده باشد ما شاهد مشارکت چشمگیر جامعه در آن نخواهیم بود.
وی افزود: بنابراین به نظر می رسد نیاز به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بین مدیران و بین عامه مردم وجود دارد.
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه یکی از اجزای مهم سرمایه گذاری در بازار سرمایه رسانه ها هستند، گفت: امروز نوع ارتباطات رسانه ای تغییر کرده و مثل گذشته نیست. هرچند در حال حاضر رسانه های اجتماعی از ضریب نفوذ بالایی برخوردار هستند و توسعه قابل توجهی داشتند اما نقش سایر رسانه ها همچنان قابل توجه است.
سعید اسلامی تاکید کرد: ما نیز باید تعریف جدید رسانه را مد نظر قرار دهیم و مطابق با تغییرات در حال وقوع حرکت کنیم.
وی با اشاره به این که جشنواره ” بورس و رسانه “ هم حتما جزو موارد پر اهمیت است، گفت: این جشنواره ابزاری در مسیر توسعه فرهنگ سازی بازار سرمایه است.