کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بررسی متغیرهای تأثیرگذار بازار سهام در سال جدید

26 مارس 2018
کد خبر : 976478



سال ۹۶ با تمام اتفاقات خوب و بدش تمام شد و جای خود را به بهار سال ۹۷ داد. بازار سرمایه نیز با تمام فراز و نشیب‌ها، با تمام ممنوع متوقف شدن‌ها، بازگشایی‌ها، عرضه اولیه‌های موفق و ناموفق، تعلیق‌ها و صف فروش و صف خریدهایش، از سال ۹۶ گذشت و وارد سال ۹۷ شد تا تمام اتفاقات ناخوشایند سال گذشته را به فراموشی سپرده و در سال جدید رخدادهای مثبت و به یادماندنی از خود برجای گذارد.

 به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از عصر مالی، در سال گذشته اتفاقاتی رقم خورد که اسباب خوشحالی فعالان بازار را رقم زد که از آن جمله می توان به اصلاح قوانین توقف و بازگشایی نمادها و همچنین عرضه های اولیه موفقی اشاره کرد که بیشتر در بازار فرابورس انجام شد. اما در کنار این اتفاقات، رویدادهایی نیز منجر شد تا رنگ و لعاب بازار سرمایه در بین اهالی بازار کمرنگ شده و اسباب ناخوشایندی سهامداران را رقم بزند. از جمله این اتفاقات می توان به عرضه اولیه هایی اشاره کرد که شکست خوردند. این تعداد عرضه اولیه ها در پایان سال تعدادشان نسبت به طول سال زیاد شد که آخرین آنها نیز در ۲۸ اسفند سال ۹۶ رقم خورد.

به هر حال بازار سرمایه با تمام خوشی ها و ناخوشی هایش وارد سال جدید شد. سالی که می تواند با تدابیر مسئولین بازار سرمایه به سالی متفاوت تبدیل شود. تدابیری از جنس نظارت بیشتر، توقف های کوتاه مدت نمادها، کارشناسی دقیقتر بر روی قیمت سهام در روز عرضه اولیه، نظارت بیشتر بر فعالیت حقوقی ها فعال در بازار سرمایه، تعمیق بازار و … که هر یک به نحوی در بهبود عملکرد بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

اما گروههای مختلف بازار سرمایه در سال ۹۷ واکنش های متفاوتی از خود بروز خواهند داد که در ادامه به بررسی مختصر گروههای اصلی بازار خواهیم پرداخت.

از گروههایی که می توان ادعا کرد در سال ۹۶ غوغا به پا کرد، گروه فلزات اساسی است. برخی از نمادهای این گروه توانستند در سال گذشته با حرکتهای صعودی قدرتمندی که از خود بر جای گذاشتند، سود مناسبی را نصیب سهامداران خود کنند. اما گویا در سال ۹۷ سهام شرکتهای فعال در این گروه با اندکی احتیاط به کار خود ادامه خواهند داد. زیرا قیمت سهام این گروه به واسطه رشد قیمتهای جهانی فلزات، توانست صعود ذکر شده را به نمایش بگذارد، اما در سال جاری و با توجه به جنگ تجاری که بین کشورهای قدرتمند اقتصادی رخ داده است، معادلات تغییر کرده و قیمت فلزات نیز وارد فاز اصلاحی شده است. همین موضوع می تواند تاثیرات خود را بر قیمت سهام موجود در بازار سرمایه که به طور مستقیم با قیمت جهانی فلزات سروکار دارد، بگذارد و حرکت صعودی آنها را با مشکل مواجه کند. اما برای تشخیص دقیقتر حرکت سهام گروه فلزات، باید با دقت به سیاستهای کشورهای مختلف و حرکت قیمت جهانی فلزات توجه نمود تا تصمیم درست در خصوص خرید و یا فروش سام مذکور، اتخاذ شود.

از دیگر گروههای موجود در بازار سرمایه که باز هم از قیمتهای جهانی تبعیت می کند، گروه پالایشگاهی است. این گروه به شدت به قیمت نفت خام وابسته است و با نوسانات قیمتی نفت خام، نوسان می کند. در نیمه دوم سال گذشته و با توجه به نوسان قیمت نفت و صعود آن به بالای ۷۰ دلار، سهام این گروه نیز حرکت صعودی خود را انجام داد و پس از آن وارد فاز اصلاحی شد. در سال ۹۷ قیمت نفت خام توانایی لازم برای حرکت صعودی را با توجه به استخراج نفت شیل به دلیل افزایش قیمت، نخواهد داشت و اصلی ترین اهرم برای کنترل قیمت نفت خام، کاهش تولید توسط اوپک است. این توافق نیز بسیار شکننده بوده و بازارهای جهانی نمی توانند به صورت بلندمدت بر روی آن حساب کنند. لذا صعود سهام شرکتهای موجود در این گروه نیز به صعود نفت خام بستگی دارد که امری دشوار است.

گروههای دیگر بازار سرمایه نیز شرایط خاص خود را داشته که با توجه به اتفاقات سال ۹۷، روند صعودی و یا نزولی خود را انتخاب خواهند کرد. با تمام مسائل ذکر شده، امید است تا در سال ۹۷ شاهد رشد مداوم و بلندمدت بازار سرمایه باشیم تا همراه با این رشد، اقتصاد کشور پویا و شکوفا به مسیر خود ادامه دهد.

محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری