کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری در شهر مشهد

07 دسامبر 2019
کد خبر : 9710308



پنل تخصصی تأمین مالی پروژه‌های شهری در اولین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری در شهر مشهد با حضور علی اسلامی بیدگلی؛ رئیس هیأت‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی به‌عنوان مدیر پنل، دکتر رضا خواجه نائینی؛ معاون مالی شهرداری مشهد، دکتر امیر تقی‌خان تجریشی؛ عضو هیأت‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و شرکت بورس، روح‌الله حسینی مقدم؛ عضو شورای‌عالی بورس و مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه ملت و امیر هامونی؛ مدیرعامل شرکت فرابورس ایران برگزار گردید.

 

در این نشست علی اسلامی بیدگلی توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات که دستورالعمل‌های آن به‌تازگی در بورس تدوین شده است را راهی مناسب برای گریز از بن‌بست‌های فعلی بازار املاک و مستغلات برای شهرداری‌ها دانست. وی با توجه به شرایط شبکه پولی و بودجه دولت و درآمدهای شهرداری‌ها، تأمین مالی از طریق ابزارهای مالکانه را راه‌کاری مهم برای باز کردن گره‌های پروژه‌های شهری دانست.

خواجه‌نائینی اشاره کرد که شهرداری مشهد سالی بیش از ده هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. بنابراین منابع پولی کوچک گره‌گشای مشکلات شهرداری نخواهد بود.
او فرایندهای طولانی بورس و مشکلات حقوقی و ثبتی املاک شهرداری‌ها را از موانع مهم تأمین مالی بر مبنای دارایی از طریق بورس برشمرد.
معاون شهرداری مشهد به استفاده از ظرفیت‌های توسعه‌ای و برند شهر مشهد در برنامه‌های آتی شهرداری تأکید کرد.

امیر تجریشی به هوشمند بودن پول و سرمایه اشاره کرد و گفت که ابزارهای بدهی در تأمین مالی پروژه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است ولی ابزارهای مالکانه کمتر مورد توجه بوده است.
طراحی ابزار مالکانه به‌گونه‌ای که بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذار داشته باشد از مهم‌ترین چالش‌های شهرداری برای تأمین مالی پروژ‌ه‌های شهری است.

حسینی مقدم هم به‌توسعه بازار اولیه اشاره کرد و اعتمادسازی را پیش‌نیاز استفاده از ظرفیت‌های بازار اولیه دانست. ایشان ابزارهایی مانند صندوق زمین و ساختمان و صندوق‌های پروژه را مناسب تأمین مالی پروژه‌های شهری ذکر و اشاره کردند که این ابزارها هم به شفافیت و هم به افزایش اعتماد کمک بسیاری خواهد کرد.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران بر لزوم اقتصادی بودن پرو‌ژه‌های شهری برای تأمین مالی آن پروژه‌ها از بازار سرمایه تأکید کرد.
در ادامه این نشست، علی اسلامی بیدگلی به دغدغه ریسک نکول اوراق بدهی منتشر‌شده توسط شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت که با توسعه رتبه‌بندی‌ها می‌توان با تعدیل نرخ بازدهی، تأمین مالی از طریق اوراق بدهی را همچنان امکان‌پذیر و قابل توجیه کرد.

هامونی نیز چالش انضباط مالی شهرداری را موضوع مهمی دانست و اشاره کرد که تنظیم روابط دولت و شهرداری‌ها یکی از راهکارهای حل این معضل است.