کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سرمایه گذاری دانایان پارس فرابورسی می شود

قرار است به زودی در جلسه ای مشترک با فعالان بازار سرمایه، وزیر اقتصاد و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، انتظارات بازار سرمایه از وزیر جدید مطرح شود.

بهروز خدارحمی ،دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، در نشستی با مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه تاکنون در ایران و بویژه در بازار سرمایه، پتانسیل های حقوق مالی بعنوان یکی از گرایش های علم حقوق، شناخته نشده است در همین راستا کانون نهادهای سرمایه گذاری با راه اندازی کارگروه معاضدت حقوقی از این پس یاری رسان مشکلات اعضا در این راستا خواهد بود. و با توجه به تقویت پتانسیل های کانون در سالهای اخیر، به نظر میرسد اکنون فرصت تعامل و همراهی بیشتری با اعضا وجود دارد.

خدارحمی با بیان اینکه ظرفیت انتقادپذیری(حتی از جنس سازنده و بی غرض آن) بین اغلب مدیران سازمان بورس بسیار پایین است گفت: یکی از مشکلات فعلی اعضای کانون، ابهام جدی در شاخص های سنجش و احراز صلاحیتی است که اعضای هیات مدیره شرکت ها باید از آن عبور کنند که با عنایت به تخصصی و حرفه ای بودن این ارزیابی ها، عدم شفاف سازی شائبه سلیقه ای بودن را دامن میزند. این ابهامی است که به نوعی گریبان گیر مدیران کانون ها هم هست. زیر بار بردن زود هنگام سامانه دریافت اطلاعات در این زمینه با وجود نقایص امنیتی و ایرادات و اشکالات اجرایی و کاربردی آن و مهمتر از همه وابسته کردن فرآیند تایید صورتجلسات به این سامانه(و عدم بکارگیری موازی سامانه مذکور در کنار سیستم متداول برای کشف اشکالات مورد اشاره) به این نارضایتی دامن زده است و شائبه ی انگیزه مدیران به وابستگی غیر رسمی تمام نهادها به سازمان را تقویت میکند که مطمئناً زیبنده نیست.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهار داشت: راهبرد ایده آل کانون این است که در حوزه های چالش برانگیز مختلف، ضمن ارائه تحلیل کارشناسی در حوزه موضوع مذکور به اعضا، به منظور انعکاس نظر به مسئولین، نظر اجماعی اعضا اخذ و جهت رفع مشکل به مسئولین مربوطه ارجاع و تا سرحد نیل به نتیجه مطلوب پیگیری های لازم به عمل آید.

محسن محمود زاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس نیز در بیان مشکلات شرکتهای سرمایه گذاری گفت: شرکتهای سرمایه گذاری به خصوص آنهایی که عضو کانون نهادهای سرمایه گذاری هستند بهتر است جهت رفع مشکلات مربوط به صنعت سرمایه گذاری ، علاوه بر جلسات ماهانه کانون ، خود نیز جلسات مستمری با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند برای مشکلات خود راه حل ارائه نموده و تا رفع آن پیگیری داشته باشند . مثلا در مورد ماده ۱۲۲ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ، این ماده برای همه شرکت های سرمایه گذاری یک خطر بالقوه ایجاد نموده است که منجر به این می شود تا شرکت ها تمایلی برای عضویت در هیات مدیره دیگر شرکتها نداشته باشند.

وی افزود:لذا پیشنهاد میشود شرکتهای سرمایه گذاری با همکاری کانون نهادهای سرمایه گذاری و سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و دیگر سازمانها و موسسات ذینفع پیشنهاد اصلاح آنرا به قوه مجریه و قوه مقننه ارائه نمایند.زیرا مشکلاتی که بر اساس این ماده ، گریبانگیر شرکت ها گردیده است ، انگیزه ی بسیاری از شرکت ها ،جهت عضویت در هیات مدیره شرکت های سرمایه پذیر را از بین برده و در صورت تداوم روند فعلی شرکت ها در خصوص انتخاب هیات مدیره با مشکل مواجه خواهند شد.

محمود زاده همچنین عنوان کرد فشار بر شرکتهای سرمایه گذاری زیاد است که باید آنرا قانونمند کرد زیرا اگر بازار سرمایه و فعالین آن موفق باشند همه منتفع خواهند شد و به نفع اقتصاد کل کشور خواهد بود .

وی در ادامه افزود:این امر باعث خواهد شد تا سرمایه گذاری در بازار سرمایه رونق پیدا کند و حجم زیادی از نقدینگی به جای ورود به بازارهای غیر شفاف (سکه ، ارز و مسکن ) به بازار سرمایه وارد شود .

محمودزاده همچنین بیان کرد:در ایران بازار سرمایه جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است ، بهتر است به لحاظ محدود بودن بازار سرمایه ، شرکتهای بیشتر و بزرگتری وارد بورس شوند و از طرفی شرکتهای موجود نیز بخشی از نقدینگی را به عنوان افزایش سرمایه صرف توسعه شرکت نمایند که این امر به عرضه محصول و کاهش تورم ، ایجاد اشتغال ، صادرات محصول و جلوگیری از واردات ،کمک خواهد کرد

وی گفت: همچنین در حوزه بازار سرمایه باید شاخص اعلامی به بازار را اصلاح کنیم. با تغییر فرمول محاسبه شاخص بورس از سال ۸۷، به نظر می رسد اطلاعات دقیقی از وضع بازار به دست نمی رسد چراکه در هیچ کجای دنیا شاخص اصلی به این ترتیب محاسبه نمی شود. باید فرمول محاسبه شاخص قیمت ،بازنگری شود و در صورت لزوم سال پایه (مبنا) تغییر نماید .

محمود زاده به عضویت در هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نیز اشاره ای داشت و گفت: بهتر است ترتیبی اتخاذ شود که هرکدام از اعضا دست کم یک دوره بتوانند به عضویت هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری درآیند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس همچنین از عرضه قریب الوقوع سهام این شرکت در فرابورس ایران خبر داد .

اردشیر مردان پور قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس نیز در ادامه این نشست گفت: در گذشته نشست های تخصصی توسط کانون برگزار می شد که خروجی خوبی هم داشت ولی اکنون خبری از این جلسات نیست. در صورتی که نتایج جلسات می بایست توسط کانون به بازار ارائه شود.

وی با انتقاد از عملکرد کانون نهاد های سرمایه گذاری و اثر گذاری نشست های کانون اظهار نمود که جلسات کانون طبقاتی با قابلیت نفوذ بسیار پایین می باشد که در صورتی که نشست های کانون یکی از وزین ترین نشست های تخصصی بازار سرمایه هم از لحاظ مدت زمان و هم از لحاظ شخصیت ها و افراد می باشد که متاسفانه به دلیل ضعف مواضع کانون در عدم استفاده از میان نفوذ اعضاء، کانون نتوانسته نسبت به حل مشکلات و اتفاقات بازار سرمایه که بخشی مربوط به سازمان بورس و بخشی نیز مربوط به سایر ارگان ها و سازمان ها ی زیربط می باشد اقدام خاصی انجام دهد.

از طرفی نسبت به نوع روابط سازمانی کانون ها اعم از کانون کارگزاران و کانون نهاد های سرمایه گذاری انتقاد نمود ومتذکر شد که قاعدتاً کانون ها باید زبان گویای نهاد های مربوط بوده و بتواند مشکلات آن ها را در سازمان حل کنند در صورتی که به دلیل انتصاب اعضاء کانون ها از طرف سازمان از بیان و پیگیری مشکلات امتناع می ورزند.