کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی، هدف سازمان بورس

01 نوامبر 2016
کد خبر : 971976



رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نقش کلیدی کشور در برخی بازارها نظیر حوزه انرژی به ویژه نفت و گاز می تواند ایران را به مرجع بین المللی برخی تالارهای بورس تبدیل کند.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی در حاشیه هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس ۲۰۱۶) در جمع خبرنگاران گفت: بورس ایران در برخی کالاهای صنعتی و کشاورزی می تواند به مرجعی بین المللی برای قیمت گذاری تبدیل شود و رینگ های بین المللی بورس کالا و بورس انرژی برای تحقق این مهم آمادگی دارند.

رییس سازمان بورس با اشاره به توقف برخی نمادهای معاملاتی و ذکر این نکته که نمی توانیم در باره ابهام های موجود بی تفاوت باشیم، گفت: اگر معاملات به قدری مبهم باشد که آسیب معامله بیشتر از توقف آن ارزیابی شود، توقف نماد به مصلحت خواهد بود و ابتدا باید ابهاماتی که در بازار درباره برخی سهام وجود دارد، برطرف شود و پس از آن نمادهای معاملاتی باز خواهند شد.

در ادامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از اهداف بورس را تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور دانست و افزود: فراهم کردن شیوه نامه ای که بر اساس آن، شعبه های خارجی بانک های ایرانی بتوانند در فرآیند سرمایه گذاری به صورت «پرتفوی» دقیق تر و قوی تر عمل کنند، عملیاتی می شود.

دکتر محمدی ادامه داد: بانک ها معتقدند، شعب خارجی شان می توانند درFPI نقش خوبی داشته باشند، به هر حال ظرفیت های داخلی و بین المللی در این زمینه وجود دارد و با برخی بانک ها برای عملیاتی کردن موضوع صحبت هایی انجام شده است.

در پایان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ابزار بدهی اشاره کرد و بیان داشت: ابزار بدهی که دولت پیگیر آن است، با توجه به ظرفیت جذب بازار سرمایه عملیاتی خواهد شد. بازار بدهی ارتباطی با سهام ندارد و هر یک مخاطبان خاص خود را دارند و اوراق در اندازه ای منتشر می شود که قابلیت جذب آن در بازار سرمایه وجود داشته باشد. برخی از اوراق ممکن است زمان بندی متفاوتی داشته و در مقاطع مختلف عرضه شوند که این موضوع مطابق برنامه ریزی سازمان بورس خواهد بود.