کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گشایش های اقتصادی دولت مهمترین راهکار رونق بازار سرمایه

04 سپتامبر 2016
کد خبر : 971847



دولت می تواند با گشایش هایی که در فضای اقتصادی ایجاد می کند، به رشد و رونق بازار سرمایه کمک کند.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، مدیرعامل کارگزاری دانا در خصوص راهکارهای دولت برای حمایت از بازار سرمایه گفت: دولت نباید به طور مستقیم گامی برای حمایت بازار بردارد و بهترین راهکاری که دولت برای رونق بازار سرمایه باید انجام دهد رونق اقتصادی است.

محمدحسن شمسی افزود: نیازی نیست برای بهبود بازار سرمایه دولت به طور مستقیم در بازار دخالت کند اما می تواند با راهکارهایی اقتصاد را از رکود خارج کند که به طور قطع به نفع بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه گشایش های اقتصادی را بهترین راه حل برای رکود امروز بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: یکی از گشایش های اقتصادی در حوزه بازار پول که می تواند بازار سرمایه را متحول کند افزایش سرمایه بانک ها است که می تواند مهمترین گام برای بهبود اقتصاد و البته رونق بازار سرمایه باشد.

شمسی همچنین به برنامه ریزی های دولت برای پرداخت مطالبات پیمانکاران اشاره کرد و گفت: دولت با انتشار اوراق بدهی قصد دارد بدهی های خود را پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت بدهی های دولت اتفاق بسیار مثبتی برای بازار سرمایه است، ادامه داد: پیمانکاران و شرکت ها با دریافت مطالبات خود از دولت می توانند به کمبود نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل این روزهای خود غلبه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است در صورتی که نقدینگی به بنگاه های اقتصادی تزریق و مشکل کمبود نقدینگی برطرف شود، چرخ صنایع به حرکت خواهد افتاد و رونق اقتصادی رخ می دهد.

مدیر عامل کارگزاری دانا با بیان اینکه دولت با پرداخت بدهی هایش می تواند بخشی از کمبود نقدینگی را که یکی از مشکلات مهم اقتصادی کشور است برطرف کند، ادامه داد: علاوه بر بخش خصوصی و پیمانکاران، دولت بدهی سنگینی نیز به بانک ها دارد و تسهیلات زیادی از سیستم بانکی کشور دریافت کرده که وصول نشده است.

به گفته وی در صورتی که مطالبات دولت به بانک ها پرداخت شود این بخش به راحتی می تواند به بنگاه های اقتصادی تسهیلات ارزان قیمت بدهد و واحدهای تولیدی نیز رونق می گیرد. ضمن اینکه رونق صنایع به طور قطع باعث رشد اقتصادی خواهد شد و بازار سرمایه کشور را نیز متحول می کند.

شمسی پرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی و بانک ها را یکی از بزرگترین اقدامات دولت برای رونق اقتصادی دانست و گفت: بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری به دلیل آنکه دولت بدهی‌هایش را به آنها پرداخت نکرده، نتوانسته‌اند بدهی‌های خود را به بانک‌ها بپردازند و در صورتی که دولت بدهی خود را بپردازد، مشکلات بسیاری در اقتصاد حل خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری دانا با اشاره به اینکه پرداخت بدهی‌های دولت موجب باز شدن گره‌های اقتصادی خواهد شد، بیان کرد: این موضوع موجب گردش اقتصادی در کشور می‌شود و به این ترتیب نقدینگی میان بنگاه‌های اقتصادی به حرکت درمی‌آید.