کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گزارش کامل بازدید از میدکو

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به صورت صددرصد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه­گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و پذیره نویسی عمومی و سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان، درآذرماه سال ۱۳۸۶ تأسیس و آغاز به کار نموده است. سرمایه میدکو با افزایش سرمایه در شش مرحله به میزان۱۶۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این هلدینگ تخصصی با هدف سرمایه گذاری در بخش معادن وصنایع معدنی کشور فعالیت می کند. بدین ترتیب تمامی شرکت های تابعه در مجموعه میدکو تأمین کننده این هدف تخصصی می باشند.

این شرکت هم اکنون ۱۷ پروژه در دست احداث و بهره برداری دارد؛ مجموعه میدکو در چهار بخش دو بخش اول در سیرجان و دو بخش در بردسیر کرمان فعالیت دارد. یکى از واحدهاى این مجموعه تولید کنسانتره شماره یک با دو میلیون تن تولید سالانه و با سرمایه گذاری ۴۳۰ میلیارد تومان به بهره بردارى رسیده است و طرح توسعه تولید کنسانتره با پیشرفت فیزیکى قریب ۷۰درصد با ۲میلیون تن تولید سالانه و با سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست که جمعا به میزان چهار میلیون تن تولید فولاد خواهند داشت. همچنین یک واحد تولیدى با ظرفیت تولید ۲٫۵میلیون تن گندله و با سرمایه گذارى ۴۹۸میلیارد تومان در دست اجراست. یکى از واحدهاى بهره بردارى شده مجموعه میدکو، آهن اسفنجى با ظرفیت تولید یک میلیون تن و با سرمایه گذارى ۴۰۰میلیارد تومان مى باشد. واحد تولید شمش فولادى با ظرفیت تولید یک میلیون تن و با سرمایه گذارى ۴۲۰میلیارد تومان در دست اجراست.

از مجموع ۱۷ پروژه، شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن سیرجان، کارخانه تولید گندله سنگ آهن سیرجان، کارخانه احیاء مستقیم بردسیر، کارخانه فولادسازی بردسیرشرکت فولاد زرند ایرانیان (کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن زرند ،کارخانه تولید گندله سنگ آهن زرند، کارخانه فراوری زغال سنگ پابدانا، کارخانه کک سازی زرند، کارخانه فولاد سازی به روش کوره بلند در زرندشرکت بابک مس ایرانیان (کارخانه تولید کاتد مس، کارخانه تولید لوله مسی شهر بابکشرکت فروسیلیس غرب پارس (کارخانه تولید فروسیلیسشرکت فولاد بوتیای ایرانیان(کارخانه تولید گندله سنگ آهن بوتیا، کارخانه فولادسازی بوتیا، نیروگاه سیکل ترکیبی برق ۵۰۰ مگاواتی(، در این بازدید از پروژه های شرکتفولاد سیرجان ایرانیانو شرکت فولاد زرند ایرانیان بازدید به عمل آمد. در ادامه می­توانید گزارش این بازدید را بخوانید.

شرکت توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) روزهای آخرهفته گذشته، میزبان جمعی از اعضای کانون نهادهای سرمایه­گذاری ایران بود. میهمانان میدکو، صبح روز چهارشنبه خود را به فرودگاه مهرآباد رساندند و با خوش آمدگویی نمایندگان کانون و مدیر امور سرمایه گذاری و تأمین مالیشرکت میدکو جناب آقای محمدی، بر اساس برنامه ای از پیش تعیین شده، جهت بازدید از پروژه های میدکو راهی استان کرمان شدند. این برنامه بازدید که کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران مجری آن بود، درست، پس از رسیدن به کرمان با خوش آمدگویی و پیوستن آقای نیک نفس، مدیر دفتر کرمان شرکت میدکو آغاز شد.

در پایان این گزارش مشروح وضعیت پروژه های مورد بازدید قرار گرفته، به نقل از سایت شرکت میدکو آمده است.

بازدیدهایی بدون وقفه

مقصد نخست کارخانه گندله سازی زرند بود. مهندس شیرویه – مدیر ساخت کارخانه کنسانتره زرند- با استقبال از ما اینگونه سخنانش را در توصیفی از کارخانه آغاز کرد: مشابه گندله سازی که در زرند انجام می شود را فقط یک مورد در ایران پیدا می شود. هم اکنون دیگر گندله سازی با روش کوره های عمودی کاری منسوخ شده است. روشی که ما به کارمی بریم، باعث بهتر شدن کیفیت گندله های ساخته شده می شود. آن هم با سرعتی قابل تنظیم و هزینه تعمیرات مناسب. مصرف انرژی این سیستم هم با صرفه جویی همراه است.

وی درادامه سخنانش افزود: محصول کارخانه کنسانتره سنگ آهن است. همچنین نکته­ای که ما اینجا به آن توجه جدی می کنیم، بحث بازیافت انرژی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است. گرمای تولید شده در اینجا با گاز طبیعی است.

وی درباره محل مورد بازدید گفت: در گندله سازی گرما را به سرگندله ها می دهیم، تا کیفیت آن پایین نیاید. این قسمت تا پایان سال راه اندازی می شود. نیک نفس نماینده میدکو در استان کرمان نیز در تکمیل سخنان او گفت: شرکت ساینواستیل چین نیز جهت پیشرفت این پروژه با ما همکاری کرده و تمام تجهیزات مورد نیاز، هم اکنون در بندرعباس می­باشند. به امید خدا با رسیدن به شرایط مطلوب جمعیت نیروی انسانی این کارخانه به بالای هزارنفر نیز خواهد رسید. آن موقع دیگرشبانه روزی کار می کنیم.

او گفت: ظرفیت را ۶ ماهه بایستی به میزان قابل توجهی بالا ببریم و سالانه ۲٫۵ میلیون تن تولید کنیم. شیرویه نیز گفت: برای تولید ۴ میلیون تن کنسانتره، بایستی ۹ میلیون تن سنگ آهن بخریم، معدنی هم که سنگ آهن ما را تامین می کند، ایمیدرو است.

در ادامه بازدید میهمانان از فاز دوم کارخانه کنسانتره سنگ آهن دیدن کردند. یک مقام مسئول درپروژه های میدکو افزود: پایان آذرکنسانتره شماره ۲ راه اندازی می شود. کنسانتره شماره ۲، ۲۱۰ نفر پرسنل دارد. یک پروژه دیگری نیز تعریف شده برای سنگ آهن، که با آن کارها خیلی جلو خواهد افتاد. برنامه ما آن است، که سنگ آهن ها را به طور اتوماتیک با نوار نقاله ای به طول ۴ کیلومتر انتقال دهیم.

شیرویه نیز دلیل فاصله ۴ کیلومتری کارخانه فولاد با گندله سازی را یک مزیت برای فولاد سازی می داند و می گوید: کارخانه فولاد بایستی کنار معدن تاسیس شود، سنگ های ما از معدن جلال آباد می آید. بخش هایی هم برای طرح توسعه کنسانتره است. همه مراحل آن کار هم کامل شده و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز تولید داشتیم و بخش اعظم تولیداتمان را تاکنون فروختیم. بهترین کنسانتره ایران اینجا تولید می شود.

مهندسی در پاسخ به خبرنگار ما درباره یکی از کاربردهای گندله گفت: گندله را روی آتش که بریزیم، مثل خاک آتش را خفه نمی کند، اکسیژن به آتش خواهد رسید و سنگ آهن دراین شرایط برای تولید گندله بهتر خواهد شد. شیرویه نیزادامه داد: تا پایان آذر بخش دوم طرح را راه اندازی می کنیم و ظرفیت تولید تا آن موقع دو برابر خواهد شد.

این برنامه بازدید با حرکت به سمت پروژه های مختلف میدکو ادامه یافت و در ادامه به کارخانه کک سازی زرند رسید. مهندس اشرافی درباره کک سازی اینگونه گفت: در این دوره ۶ ماهه راه اندازی، ۵۰۰ هزارتن زغال دریافت کردیم و با آن توانستیم، ۴۰۰ هزار تن کک تولید کنیم. وسعت این کارخانه کک سازی۹۶ هزارمترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده این تولید به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. کک تولیدی به ذوب آهن اصفهان هم فروخته می شود. در ادامه این برنامه بازدید به بخش تولید نفت از زغال رسیدیم. مهندسی دراین بخش گفت: اینجا علاوه بر کک، قطران هم تولید می شود. قطران مشابه نفت است.

وی تصریح کرد: قطران جزیی از مواد عالی زغال بوده و از واحدهای مختلف ما موادی که برای تولید ۸۰۰ هزارتن کک تولیدی استفاده می شود، مابقی مواد هم که ۱٫۲۰۰ هزار تن است، برای تولید بقیه محصولات استفاده می شود. وی خاطرنشان کرد: با فولاد سازیمان خواهیم توانست، تا یک میلیون تن فولاد درسال تولید کنیم.

او گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد این مهم نیز آهن اسفنجی است و بقیه هم آهن قراضه. مشکل کم بودن سهمیه گندله هم مشکلی جدی برایمان است. اگر گندله سازی میدکو راه بیفتد، خیلی کارهایمان روی غلتک خواهد افتاد. این متخصص فنی درباره نحوه تولید آهن اسفنجی در کارخانه گفت: ریفورمر کوره اصلی است. گاز وارد شده دراین کوره اصلی شکسته می شود و تبدیل به گازهیدروژن و مونوکسید کربن شده و با دمیدن گاز احیای گندله انجام می شود، که در نهایت به تولید آهن اسنفجی می انجامد.

او گفت: بیشتر خریداران آهن اسفنجی از فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان هستند، که برای نبشی تیرآهن و میلگرد بیشتر از آن استفاده می کنند. پس از بازدید از بخش کنسانتره سنگ آهن، گندله سازی و پالایشگاه زرند، به فولاد سازی رسیدیم.

پروژه عظیم فولادسازی زرند در فاصله ۴ کیلومتری گندله سازی در حال ساخت می باشد.

به گفته یکی از مهندسین انجام پروژه، بخش فولادسازی این کارخانه نیز پیشرفت خوبی داشته. او می گوید، فولادسازی ما ۴۵ درصد پیشرفت داشته. کوره این بخش از کارخانه هم کوره بلند است. وی در مورد افتتاح این کارخانه می گوید: فکر کنم، پایان سال ۹۴ فولاد افتتاح شود. او در ادامه گفت: بهشت معادن ایران استان کرمان است.

مدیر پروژه فولاد در توضیح ساخت و احداث این کارخانه افزود: در بخش فولاد ۷ پیمانکار در ۵ پله کاری مشغول هستند. عملیات ساخت از ۱/۵/۹۲ آغاز شده و تا ۸/۹۴ عملیات سیویل پایان یافته و ۱۰/۹۴ نصب تجهیزات به پایان می رسند. در اینجا ۱۳۶هزار تن تجهیزات قرار میگیرد که قسمت عمده آنها در حال ساخت هستند. مجموع عملیات خاکبرداری ۱۰ میلیون متر مکعب بوده است. برای تولید هر کیلو فولاد نیم تا یک کیلو کک نیاز است و به همین منظور ۲ واحد کک سازی کنار پروژه فولاد ساخته شده و آماده بهره برداری می باشند. ضمناً برای مصرف برق پروژه نیز یک نیروگاه پیش بینی شده است.

در پایان روز اول این بازدید در نشستی در محل کارخانه فولاد زرند، میهمانان به همراه مسئولان شرکت میدکو در جمعی دوستانه به بحث و گفتگو پرداختند و ضمن آشنایی بیشتر با یکدیگر از مسئولان و مدیران این شرکت برای برگزاری این بازدید تشکر نمودند.

در این نشست آقای مهندس مهدی کوهی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران ضمن تشکر از برگزار کنندکان گفتند: در سالهای قبل این قبیل پروژه ها همگی به دست شرکتهای خارجی انجام میگرفت و در کنار هر مهندس، کارگر و یا تکنسین یک متخصص از این شرکتها حضور داشت، ولی امروز پروژه های فولادسازی کشور کاملا بومی شده اند و می بینیم که تمام مراحل کار توسط پیمانکاران ایرانی انجام میشوند و فقط در موارد خاص که آن هم به دلیل اقتصادی نبودن ساخت در داخل است، قطعات از خارج وارد می شوند. امروز بعد از سی سال، یک عمر کاری خود را در این پروژه ها دیدم و خیلی برایم لذت بخش بود. از این بابت از به شما و آقایان پورمند، پالیزدار و مهندس ثقفی که از دوستان بنده در صنعت فولاد هستند، تبریک عرض می کنم.

روز دوم بازدید پس از صرف صبحانه در هتل با حرکت به سمت بردسیر آغاز شد و ابتدا از کارخانه آهن اسفنجی بردسیر و در ادامه از پروژه احداث کارخانه تولید فولاد به روش قوس الکترکی بازدید به عمل آمد. در نزدیکی محل کارخانه ها، مشاهده صف کامیون ها در بیرون کارخانه، برای خرید آهن اسفنجی جلب نظر می کرد.

آقای فیض بخشیان مدیرمجتمع، با استقبال ازگروه بازدید کننده در سخنانی گفت: تولید فولاد، در جهان با شیوه های مختلفی صورت می پذیرد. شیوه کوره بلند، کک نیاز دارد، که دیگر به صرفه نیست. کک و زغال سنگ در دسترس نیست و پیدا کردنش کاریست دشوار.

وی در ادامه در توضیح مراحل کار کارخانه آهن اسفنجی افزود: آهن اسفنجی که اینجا تولید می شود مواد اولیه فولاد سازی را تامین میکند و از نمیه دوم اسفند واحد احیا راه اندازی شد، ۲۲۰۰ تن در روز تولید می کند و چون فولاد سازی هنوز راه اندازی نشده در حال حاضر این محصول به فروش می رسد. مشکل اساسی در این مجموعه ظرفیت کم واحد گندله است که این مشکل با راه اندازی گندله سازی زرند برطرف خواهد شد.

آقای طهماسبی در اتاق کنترل این مجتمع، ضمن تشریح بخشهای مختلف فرآیند احیا، چهار بخش عمده این عملیات را کوره، ریفورمر، واسطه ها(کمپرسورها) و پمپ خانه برشمردند.

محسنی مسئول ایمنی مجتمع با اشاره به رعایت اصول ایمنی در این بخش گفت: بازرسان ایمنی، گاز را قبل از انجام کار بررسی می کنند و میزان درصد گازها سنجیده می شود. اگر پایین تر از حد مجاز بود، اجازه کار می دهند. ما خوشبختانه با رعایت این اصول تاکنون در این مجتمع هیچ حادثه ای نداشتیم.

مدیر مجتمع نیز در ادامه سخنان خود افزود: روش کوره قوس آهن قراضه مصرف می کند، اما می دانید که دیگر کسی قراضه تولید نمی کند. پیدا کردن آهن قراضه کار ساده ای برای ما نخواهد بود.

این مقام مسئول درباره شیوه کار کوره قوس، گفت: در این روش مواد ضایعاتی (آهن قراضه) با قوس الکتریکی دمایش بالا برده شده و پس از ذوب شدن به میلگرد و شمش تبدیل می شود، که البته بهترین محصولش شمش است. او درپاسخ به سوال به سوال خبرنگار بورس ۲۴ درباره ظرفیت سالن ذوب گفت: ظرفیت سالن ذوب یک میلیون تن در سال است.

مهندس فیض بخشیان در حین بازدید گروه از بخش گردش آب مجتمع گفت: فولادسازی ها نیاز به آب دارند. این بخش ۷ هزار متر مکعبی است و کارش خنک کردن سیستم هاست. پانل آب گرد، آب را که پس از خنک کردن سیستم ها درجه حرارت بالایی دارد، دوباره خنک می کند.

او گفت: آب مورد استفاده برای این کار نبایستی سخت بوده و رسوب داشته باشد. ولی چون در چرخه کارسنگین می شود، با مواد شیمیایی سختیش گرفته شده و استاندارد می شود. این آب مس را به خوبی خنک می کند و رسوبی بر روی آن برجای نمی گذارد. این مقام مسئول درباره زمان راه اندازی پروژه فولاد گفت: کوره قوس تا اواخر تیر و یا اوایل مرداد راه خواهد افتاد؛ ما در مجموع ۷۰ درصد قطعاتمان برای مجتمع فولاد تاکنون آمده است.

گفتنی است، درحاشیه مراسم بازدید، یک مقام مسئول میدکو در گفتگو با خبرنگارما درباره زمان قطعی افتتاح پروژه های میدکو گفت: پروژه های کنسانتره فاز دو سیرجان، فاز دو کنسانتره زرند و مس قطعا تا پایان سال افتتاح می شوند.

او گفت: غیر قطعی ها هم گندله زرند و فولاد بردسیر هستند، که آنها نیز مطمئناً تا پایان سال ۹۴ افتتاح خواهند شد.