کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گزارش کامل بازدید تخصصی اعضای کانون از مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو

21 مه 2018
کد خبر : 976804



به‌همت روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، بازدیدی از مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو، در روزهای یکشنبه و دوشنبه مورخ ۹۷/۰۲/۲۳ و ۹۷/۰۲/۲۴ به همراه جمعی از مدیران و کارشناسان عضو کانون انجام شد.

روز نخست به بازدید از مجتمع صنعتی چادرملو اختصاص داشت. در این روز، کارخانه‌های گندله‌سازی اردکان، مجتمع جدید فولادسازی و نیروگاه شرکت مورد بازدید قرار گرفت. نشستی نیز با حضور «محمود مصری نژاد» مدیر مجتمع صنعتی برگزار شد که مهمترین نکات مطرح شده در نشست به این شرح بود:

* ایشان توضیحی در مورد مراحل تولید فولاد از استخراج سنگ آهن تا تولید محصولات نهایی فولادی بیان کردند.

* در محوطه ۷۰۰ هکتاری مجتمع صنعتی، سه شرکت حقوقی مستقل حضور دارند. دو شرکت آهن و فولاد ارفع و آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز در این محوطه مستقر هستند.

* گندله‌سازی اردکان با ظرفیت اسمی ۳٫۴ میلیون تن به بهره‌داری رسیده اما تولید فعلی ۳٫۶ میلیون تن است و شرکت برنامه‌ای برای افزایش این میزان تا ۴ میلیون تن دارد. شرکت در اندیشه ساخت مجتمع گندله‌سازی دوم نیز است.

* علاوه بر دو کارخانه ۸۰۰ هزار تنی احیاء مستقیم این مجتمع، کارخانه احیاء مستقیم جدید (جداسازی اکسیژن از گندله) نیز با ظرفیت ۱٫۶ میلیون تن در حال ساخت است که ظرف یک تا دو ماه آینده افتتاح خواهد شد. چادرملو با افتتاح طرح جدید به ظرفیت تولید ۳٫۲ میلیون تنی آهن اسفنجی خواهد رسید. این ظرفیت در آینده تا ۳٫۶ میلیون تن رشد خواهد کرد.

* شرکت یک واحد فولاد سازی ۱٫۳ میلیون تنی نیز احداث کرده که از فن‌آوری اروپایی استفاده می‌کند و دو مزیت بزرگ دارد: نخست، مصرف پایین آب به‌طوری که مصرف کارخانه بین ۲۳ تا ۴۶ لیتر در ثانیه است در حالی که به‌طور معمول برای تولید یک میلیون تن فولاد نیاز به ۱۰۰ تا ۱۱۰ لیتر در ثانیه آب دهی است.

مزیت دوم اما روش «هات شارژینگ» است که در این روش مصرف انرژی یک سوم کاهش می‌یابد و زمان هر نوبت ذوب از ۷۰ به ۵۳ دقیقه تقلیل پیدا می‌کند. این فن‌آوری به کاهش ۱۵ تا ۱۸ درصدی هزینه تولید منجر می‌شود. هزینه ساخت فولادسازی با این روش نیز به گونه‌ای بوده که شرکت به تولید ۱٫۳ میلیون تنی می‌رسد اما هزینه احداث واحد یک میلیون تنی را پرداخت کرده است.

* اما در مورد مشکل آب، مدیر مجتمع از دو راهکار سخن گفت: نخست آن‌که، شبکه فاضلاب شهر اردکان با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی اجرا شده و از حدود ۱۵ روز گذشته نیز طرح وارد بهره‌برداری شده است. میزان آب دهی در حال حاضر ۱۰ لیتر بر ثانیه است اما شرکت توقع دارد این میزان به ۹۰ لیتر افزایش یابد. تصفیه خانه اردکان می‌باید در حداکثر ظرفیت خود بتواند ۹۰ درصد آب مورد نیاز مجتمع صنعتی را تأمین کند اما همکاری شهر نیز شرط این موفقیت است.

راهکار دوم، انتقال آب از خلیج فارس است. سه شرکت گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو این طرح عظیم را که آب دهی ۴ هزار لیتر بر ثانیه را دنبال می‌کند، پیگیری می‌کنند و مرحله نخست طرح که انتقال از بندرعباس به گل‌گهر است، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. فاصله بندرعباس تا گل‌گهر ۳۰۰ کیلومتر، فاصله گل‌گهر تا سرچشمه ۱۵۴ کیلومتر و فاصله سرچشمه تا چادرملو ۳۷۰ کیلومتر است و فعالیت در هر سه فاز پیگیری می‌شود. نیمی از آب دهی قرار است به چادرملو تخصیص یابد و ۲۲ درصد هزینه کل طرح که سال گذشته ۶۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده، از سوی این شرکت تأمین می‌شود.

بنا بر گفته مصری نژاد، چادرملو تنها ۱۰ درصد از آب دهی ۲ هزار لیتری این طرح را نیاز دارد و مابقی آب تأمین شده به نیازهای دیگر منطقه تخصیص خواهد یافت. مشکلات شدید نقدینگی اما کار را با کندی روبرو کرده و شرکت امیدوار است با تأمین نقدینگی از صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، کار تا ۳ سال آینده به اتمام برسد. امید می‌رود مرحله اول طرح که آب رسانی تا گل‌گهر است، تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد. پیش‌بینی شده هر مترمکعب تأمین آب از خلیح فارس حدود ۱۲ هزار تومان هزینه برای شرکت در بر داشته باشد در حالی که هزینه کنونی آب ۴۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب است.

* مشکل کمبود آب اما دغدغه بسیار جدی شرکت است که خطر افت تولید را نیز ایجاد کرده است. شرکت تمرکز بسیار زیادی بر آب دارد. مصری نژاد خبر کاهش سهمیه آب مجتمع صنعتی به نصف در سال جاری را داد که شرکت در حال مذاکره برای تعدیل این عدد است. این اتفاق که به سبب افت شدید بارندگی و کاهش ذخایر سدها به‌خصوص سد زاینده رود ایجاد شده، حفظ سطح تولید را تهدید می‌کند.

* محمود مصری نژاد در توجیه احداث زنجیره فولاد و سنگ آهن در منطقه‌ای بی آب به دو استدلال «لزوم ارتقاء سطح امنیتی منطقه و کاهش حضور اشرار» و «حفظ جمعیت بومی» اشاره کرد. به گفته وی، امنیت منطقه نسبت به ۲۵ سال قبل بهبود چشمگیری پیدا کرده و سرمایه‌گذاری‌های شرکت در این بین نقش موثر داشته است.

* شرکت در سال‌های گذشته به‌دلیل پرداخت هزینه‌هایی سنگین چون حق انتفاع و رکود حاکم بر بازار فولاد، دچار کمبود نقدینگی شده و مطالبات سنگینی از فولادسازان دارد. این مطالبات و کمبود نقدینگی در کندی پیشرفت پروژه‌ها موثر بوده است.

* چادرملو با همکاری آهن و فولاد ارفع در حال ساخت مجتمع تولید ۵۵۰ هزار تنی میلگرد «فولاد سرمد ابرکوه» است. این پروژه به‌علت ملاحظات اجتماعی به این منطقه انتقال پیدا کرده است. چادرملو در حال مطالعه ایجاد دو واحد ۵۵۰ هزار تنی نورد است و طرح‌های توجیهی در حال نگارش است.

* نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی شرکت به بهره‌برداری رسیده که شامل دو واحد گازی ۱۹۳ مگاواتی و یک واحد بخار است. شرکت به ۲۰۰ مگاوات از برق تولیدی نیروگاه خود نیازی ندارد که این مازاد را تحویل شبکه ملی انتقال می‌دهد.

* به گفته مدیر مجتمع صنعتی، در حال ظرفیت تولید ۳۱ میلیون تن فولاد در کشور نصب شده و تولید واقعی سال قبل ۲۱٫۵ میلیون تن بوده است. در افق ۱۴۰۴ برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد اما مصرف داخلی در آن زمان بین ۳۲ تا ۳۵ میلیون تن برآورد می‌شود. پیش بینی می‌شود کشور برای تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد با کمبود سنگ آهن روبرو شود و سرمایه‌گذاری در معادن خارج کشور در برنامه قرار دارد. شرکت‌های بزرگ فعال صنعت فولاد کشور برای سرمایه‌گذاری در یک معدن استرالیایی برنامه‌ریزی می‌کنند.

* اخیراً قیمت الکترود در بازارهای جهانی با رشد بیش از ۱۰ برابری به ۳۰ هزار دلار در هر تن نیز نزدیک شده است. شرکت بر بهینه‌سازی مصرف الکترود متمرکز است و هم اکنون ۲٫۳ تا ۲٫۷ کیلوگرم الکترود برای تولید هر تن فولاد مصرف دارد.

* کشور برای واردات و صادرات در زنجیره فولاد به زیرساخت‌های بهتر حمل و نقل ریلی و دریایی نیاز دارد. سرمایه‌گذاری در منطقه مکران که یک بندر نیز در این طرح قرار دارد، از اهداف دولت و مجموعه صنعت فولاد است. کمبود بودجه عمرانی و ضعف نقدینگی اما پیشرفت کار را دشوار کرده است.

اما بازدید روز دوم به مجتمع معدنی چادرملو اختصاص داشت. در نشست کوتاه با «سید محمد ابریشمی» مدیر این مجتمع، این نکات مطرح شد:

* ذخیره معدن فعلی چادرملو بین ۴ تا ۵ سال دیگر به اتمام می‌رسد و شرکت دو برنامه برای تداوم فعالیت در نظر دارد: نخست برنامه کوتاه مدت «خرید سنگ آهن از معادن کوچک» است که در سال جاری پیش بینی شده ۳ میلیون تن خرید صورت گیرد. برنامه بلندمدت اما «تجهیز معدن آنومالی D19» است که در ۳۰ کیلومتری محل فعلی معدن قرار دارد. کار دریافت مجور اکتشاف و استخراج این معدن در سال‌های اخیر کند بوده که ملاحظات زیست محیطی حضور یوزپلنگ  در منطقه، علت آن بوده است. شرکت امیدوار است به زودی مجوز شروع کار صادر شود و از نگرانی تأخیر ایجاد شده رهایی یابد.

شناسایی اولیه معدن جدید از ذخیره متوسط حدود ۱۰۰ میلیون تنی خبر می‌دهد اما امیدواری به ذخایر بیشتر وجود دارد. ایجاد زیرساخت‌های تولید در گرو کشف ظرفیت بزرگ در این معدن است.

گفتنی است برای بهره‌برداری از معدن D19 شرکتی با نام «دشت یوز دره انجیر» شکل گرفته که چادرملو و سنگ آهن بافق هر یک سهمی ۵۰ درصدی در آن دارند.

* برنامه سال جاری تولید ۹ میلیون تن کنسانتره است که ۳٫۸ میلیون تن آن راهی مجتمع گندله‌سازی می‌شود و مابقی به فروش می‌رسد.

* قیمت فروش فعلی کنسانتره ۱۳٫۸ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان است اما شرکت به دنبال افزایش این نرخ در مذاکرات است.

* مجتمع معدنی ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی تولید می‌کند که آن را از طریق مزایده به فروش می‌رساند.

*مجتمع معدنی ۲۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد که سالانه به ۷ میلیون مترمکعب می‌رسد. در حال حاضر آب از دو منبع نزدیک آب شیرین و آب شور تأمین می‌شود و مجتمع نگرانی از بابت تأمین آب ندارد.

تهیه شده توسط علی محسنی کثی ثابت از شرکت کارگزاری کارآمد