کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گزارش کامل اختتامیه نخستین دوره جشنواره تحلیل برتر

16 ژانویه 2018
کد خبر : 975583



به‌همت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره تحلیل برتر در روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ در تالار استاد فقید دکتر اسلامی‌بیدگلی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و با حضور مدیران و شخصیت‌های برجسته بازار سرمایه برگزار شد.

در این جشنواره که با محوریت «بررسی و تحلیل و پیش‌بینی قیمت‌های جهانی فلزات اساسی (روی، مس، فولاد)» برگزار شد، شرکت کنندگان به تحلیل این بازار و لزوم تحلیل‌محوری در بازار سرمایه و اقتصاد پرداختند.

در ابتدای  مراسم دکتر رمضانعلی سلمانی نژاد، قائم‌مقام دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ضمن خوشامدگویی به حضار در خصوص ماهیت و روند مراسم توضیحاتی ارائه داد.

1

سپس دکتر سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ضمن تشکر از همکاری فعالان بازار سرمایه گفت: تحلیل‌گران به‌ویژه تحلیلگران جوان بازار سرمایه از برگزاری این جشنواره استقبال زیادی داشتند. در این جشنواره ۲۵ نفر در قالب ۱۶ تیم تحلیلی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بازار شرکت کرده‌اند.  این حضور قابل تأمل توانست به تولید محتوای تحلیلی بازار سرمایه کمک قابل‌توجهی داشته باشد.

اسلامی‌بیدگلی در ادامه با اشاره به حضور داوران خوشنام بازار سرمایه افزود: کارشناسان شرکت‌کننده از اساتید ارشد بازار سرمایه هستند که در جلسات متعددی با تعیین معیارها به داوری تحلیل‌ها پرداختند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این جشنواره برای اولین بار برگزار می‌شود، مطمئناً با ایراداتی نیز همراه بوده است. از این رو نیاز است تا فعالان بازار سرمایه حمایت و راهنمایی خود را در اختیار ما قرار دهند.

2

در ادامه دکتر عزیزاله عصاری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات درخصوص عوامل مؤثر بر قیمت فلزات اساسی و پیش‌بینی بازار فلزات اساسی در سال‌های آتی مباحثی را خاطر نشان کرد.

عصاری گفت: تحولات شگرفی در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات چه در راستای سخت‌افزاری و چه در راستای نرم‌افزاری وجود دارد. تغییرات لحظه‌ای این بازار فرصت ایستادن را نمی‌دهد؛ زیرا رشد تکنولوژی بسیار بالاست.

بازار به‌دلیل اهداف تجاری نیازمند بررسی دهکده جهانی است. رقابت جهانی در این بخش بسیار پیچیده است و هر کسی که ابزار بهتری در اختیار داشته باشد قطعاً اطلاعات بیشتری خواهد داشت و توجه به این بازار از ضروریات است.

وی افزود: مجموعه فاکتورهایی اعم از ذخایر، دسترسی، زیرساخت‌ها، جمعیت و نیروی انسانی در این بازار معرفی می‌شود؛ هم‌چنین قابلیت پایه‌ای مصارف در این بازار تحلیل می‌شود به‌طور کلی همه این مسایل را در بازار پویا شاهد خواهیم بود. دهکده جهانی اطلاعات باید بر بازار ما نیز حاکم شود و تمام برنامه‌ریزی‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. کشور ما نیز باید بتواند در این زمینه تأثیرگذار باشد و در صورت ایجاد لینک باید به صورت مؤثر در بازارهای جهانی حاضر گردد.

مدیرعامل مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات ادامه داد: برخی مؤلفه‌های مؤثر بر تحولات فلزات اساسی به شرح زیر می‌باشد که رفرنس این مطالب رویترز و بلومبرگ است.

قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی که حدود ۱۷ درصد رشد کرده است، موجب بالارفتن هزینه حمل داخلی و بین‌المللی کانی‌های فلزی و فلزات اساسی شده است. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶/۳ درصد بود که نسبت به سال گذشته افزایش داشت؛ این رشد در سال ۲۰۱۶ میلادی معادل ۲/۳ درصد بود. در رشد اقتصادی دنیا، سهمی که اقتصادهای نوظهور داشتند به مراتب بیشتر از سهمی بود که اقتصادهای انرژی صنعتی داشتند یعنی اثرگذاری آن‌ها بیشتر بوده چون بازارهای نوظهور کالامحور هستند اما صنعتی‌ها اکثراً خدمات‌محور هستند. تضعیف ۱۵ واحدی شاخص جهانی دلار که بر همه کالاها اثر می‌گذارد و به‌تبع بر فلزات اساسی نیز اثر گذاشته است.

عصاری خاطر نشان کرد: با توجه به معرفی جیم پاول به‌عنوان رییس جدید فدرال رزرو، مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات پیش‌بینی‌هایی را انجام داده است. به گفته ایشان پاول سیاست یلن را درباره افزایش نرخ‌بهره ادامه خواهد داد اما با احتیاط. فرقی که بین این دو نفر وجود دارد این است که پاول می‌خواهد قوانین بانکداری را تسهیل کند و با سهولت بیشتری پرداخت وام به شرکت‌ها انجام شود و این موضوع موجب رشد اقتصادی خواهد شد؛ از طرفی ترامپ تصمیم دارد مالیات برخی شرکت‌ها را قطع کند و همین امر موجب ایجاد کسری بودجه در امریکا خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل، اجرای تدریجی مقررات زیست محیطی با توجه به توافق‌نامه پاریس است که اقتصادهای نوظهور و صنعتی متعهد به این توافق‌نامه هستند که موجب افزایش مالیات بر کربن و به تبع افزایش هزینه‌ها می‌گردد و می‌تواند بر قیمت تمام‌شده فلزات اثر گذارد.

افزایش تدریجی نرخ‌بهره سیاست کشورهای اقتصاد نوظهور طی دو سال گذشته وجود داشته است که از طرفی موجودی انبارها کاهش یافته است که این افزایش هزینه‌بر است و جالب‌توجه است که بازار کشش تقاضای زیادی برای خرید کالا را داشته است.

چالش‌های امنیتی موجود در خاورمیانه و آفریقای مرکزی نیز موجب افزایش نرخ بیمه و سبب ایجاد اختلالات و عدم‌ثبات قیمتی می‌گردد.

عصاری در پایان بین کرد: تدام سیاست پرداخت یارانه به برخی صنایع در بازارهای نوظهور است که این موارد اجازه نمی‌دهد که بین قیمت تمام‌شده و قیمت بازار ثباتی ایجاد گردد و بازار نمی‌تواند نرخ واقعی را رصد کند. انتقال محرک رشد تولید ناخالص داخلی اقتصادهای نوظهور مثل چین از بخش‌های صادراتی به بخش‌های داخلی، توسعه راه‌ها و زیر ساخت‌ها، تغییر شیوه زندگی مردم و مسکن نیاز به فلزات اساسی را بالا می‌برد. زیان مستمری که از محل پرداخت خسارت ارزش سرمایه‌گذاری‌ها که شرکت‌های بیمه پرداخت کردند موجب افزایش نرخ بیمه شده است.

ذخایر مس به‌دلیل داشتن عیار پایین و هزینه‌بر بودن دسترسی به این فلز و افزایش خودروهای هیبریدی، تقاضا برای این فلز را زیاد کرده است.

در بخش ساختمان و اتومبیل، مس یک رقیب پلیمری دارد و اگر قیمت مس بسیار بالا برود پلیمری‌ها وارد صحنه خواهند شد.

بهبود تکنولوژی اکتشاف می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و گردش و سرعت چرخه فلزات اساسی را می‌تواند بالا ببرد.

از آن‌جایی که مس جایگزین اصلی نفت است و در کشور ۷۰ میلیارد دلار ذخیره مس داریم، با اکتشاف ساده می‌توان به آن دست یافت.

3

درادامه محمدتقی صمدی، مدیر برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری مجتمع فولادمبارکه اصفهان درخصوص بررسی ظرفیت‌های بالقوه فلز فولاد در کشور بیان کرد: اگر قیمت فولاد افزایش شدیدی پیدا کند یا سرمایه‌گذاری در یک حوزه زیاد شود، ممکن است جاذبه‌هایی در جای دیگری ایجاد شود و این اتفاق مثبتی نیست. وی ادامه داد: فولاد یکی از کالاهای مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورهاست. این کالا بعد از نفت و گاز دومین کالای پر حجم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد و تعداد زیادی از صنایع پایه از قبیل حمل و نقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی، به صنعت فولاد وابسته هستند. از این رو بهبود و توسعه صنعت فولاد از اهمیت ویژه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها برخوردار است و به‌عنوان یک صنعت مادر محسوب می‌شود. البته از دلایل توسعه‌یافتگی چین،‌ اقدام در حوزه فولاد بود که ۵۰ درصد بازار جهان را در اختیار دارد.

صمدی با اشاره به روش‌های تولید فولاد گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ درصد کوره‌های قوس در تولید فولاد افزایش یابد ولی روش کوره‌های بلند در مقدار کنونی باقی بماند که دلیل آن مصرف انرژی و آلایندگی کمتر کوره‌های قوس است. او سپس درخصوص تولید فولاد در جهان اظهار داشت: تولید فولاد از حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۶ به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است. بنابراین تولید رو به افزایش بوده است اما کشورهای غربی تولید فولاد را کاهش دادند که دلیل آن قیمت بالای انرژی و مباحث زیست‌محیطی است.

مدیر برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه ایران با داشتن انرژی ارزان‌قیمت و سنگ‌آهن، باید به سمت فولاد حرکت کند، گفت: اگر روی اکتشاف کار شود، آینده صنایع معدنی در ایران روی فلزات اساسی است که جایگزین خوبی برای نفت به شمار می‌رود و مزیت آن نسبت به نفت این است که تخصص و دانش در حوزه فولاد وجود دارد و اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند و توزیع ثروت را عادلانه‌تر از نفت در کشور انجام می‌دهد. اگرچه رتبه ایران در تولید فولاد در دنیا ۱۲ است که رتبه خوبی محسوب می‌شود اما رتبه نخست از آن چین است و ژاپن و هند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

البته به نظر می‌آید که هند به زودی جای کشور ژاپن را در تولید فولاد بگیرد. او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در ایران در حال رشد بوده و برنامه ایمیدرو برای تولید ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴، روی فولاد خام و آهن اسفنجی است. از آنجاکه حجم سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کافی نیست، پیش‌بینی شده که ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ تولید شود که با توجه به مصرف ۳۴ میلیون تنی، اگر این برنامه محقق شود، باید ۲۰ میلیون تن آن را صادر کرد. البته صادرات تا پایان سال جاری (۱۳۹۶) نیز به ۸٫۷ میلیون تن و واردات به ۴٫۲ میلیون تن خواهد رسید.

صمدی به مزایای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: وجود معادن بزرگ سنگ‌آهن در مناطق مرکزی کشور، استان کرمان و خراسان، وجود ذخایر گاز طبیعی در کشور، وجود نیروی انسانی با تجربه کافی در تولید فولاد، وجود بازارهای در حال رشد داخلی، وجود موارد مصرف گسترده در دنیا پس از نفت و گاز، تجارت شفاف فولاد در دنیا، دارا بودن حاشیه سود منطقی، اشتغال‌زایی گسترده و وجود سازندگان توانمند در ساخت قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت فولاد ازجمله مزایای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد است.

مدیر برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه اصفهان،کمبود منابع آب و الزام به سرمایه‌گذاری در مناطق جنوبی کشور، کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی،کمبود توازن تولید در چرخه تولید فولاد، تولید محصولات غیره ویژه در کشور و نیاز به سرمایه‌گذاری در تولید محصولات باارزش افزوده بالاتر، سرمایه‌گذاری در بعضی از مواد و قطعات استراتژیک صنعت، پراکندگی جغرافیایی واحدهای تولیدی و ظرفیت‌های غیراقتصادی از جمله چالش‌های صنعت فولاد اعلام کرد.

4

سپس دکتر محمدرضا مایلی، قائم‌مقام و عضو هیأت‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی؛ با توجه به اهمیت تحلیلگری در ارتقای کارایی و تعمیق بازار اوراق بهادار با طرح این سوال که خرید و فروش در بازار – غیر از سود و زیان- چه خلق ارزشی می کند و این سرمایه‌گذاری چه تأثیری بر اقتصاد کشور دارد، بیان کرد: بازارهای پول، سرمایه و بیمه در دنیا جزو سه رکن توسعه یافتگی محسوب می‌شوند و در کشورهایی که این ارکان خوب کار کند، نظام های اقتصادی و اقتصاد آن کشور پویاست.

مایلی افزود:  زمانی که بازار پول یا بازار سرمایه کارکرد خود را از دست می دهد، کل نظام اقتصادی کشور بر هم می ریزد.

وی خاطرنشان کرد: تحلیل و ارتقای بازار سرمایه می تواند تاثیر بسیار مهمی بر بهبود عملکرد و بهبود کارآیی عملیاتی و اطلاعاتی داشته باشد.

مایلی در ادامه به چرایی تحلیل و ضرورت انجام آن در بازار سرمایه پرداخت و گفت: در ادبیات مالی، ما با مفهومی به نام عدم تقارن اطلاعاتی مواجهیم. از طرفی در بحث اقتصاد اطلاعات بحث می شود که اطلاعات طرفین درگیر در یک معامله، از همدیگر متفاوت است؛ لذا این اطلاعات باید دریافت و تفسیر شود تا تاثیر خود را بر موضوع نشان دهد.

وی با بیان اینکه در این میان، گاه اطلاعات فروشنده از خریدار بیشتر است و گاه عکس این مساله صادق است ، افزود: دلیل اول تفسیر اطلاعات این است که بدانیم آیا حرف های مطرح شده صحت دارد یا خیر. دوم اینکه بدانیم محتوای اطلاعاتی که به بازار مخابره می کند، چیست.

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش عمده فضای مالی را اعداد و ارقام تشکیل می دهند، گذشتن از کنار این اعداد و ارقام خیلی ساده است و می توان در محاسبات، خیلی راحت پیش بینی ها را دستکاری کرد. آفت دوم، محافظه کاری مدیران مخصوصا در تحلیل های خرد و شرکتی است؛ این بدان معناست که مدیران تمایل ندارند با ارائه اطلاعات زیاد به بازار و پیش بینی های بزرگ سهامداران را پرتوقع کنند ضمن اینکه گاه، مساله تضاد منافع هم در میان خواهد بود.

وی سپس به برخی نقاط کور در تحلیل های بازار اشاره کرد و افزود: عدم وجود دیدگاه جامع در تحلیل ها به عنوان آفت رایج این حوزه مطرح است؛ چرا که برخی تحلیلگران گاهی بدون اینکه مدل ارزشگذاری یک شرکت به درستی انتخاب شود، وارد تحلیل می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عدم اعتماد به عملیات شرکت یا گزارش هایی که به بازار مخابره می شود، باعث می شود که تحلیل در یک بازار ضرورت پیدا کند. به عبارت دیگر وقتی تحلیل در یک بازار رونق پیدا می کند، بازار شایعه از رونق می افتد و حجم فساد در یک اقتصاد کاهش می یاید.

وی تخصیص بهینه سرمایه را از دیگر مزیت های تحلیل درست در بازار دانست و گفت: با ارائه یک تحلیل درست، پول در جای درست خود یعنی شرکت ها و پروژه های سودده سرمایه گذاری می شود و بازده خوبی به دست می آید ؛ در نتیجه اعتمادها برای ورود پرحجم تر به بازار تقویت می شود .

7

در پایان سلمانی‌نژاد ضمن تجلیل از کمیته داوران جشنواره (آقایان: سیدمحمد هاشمی‌نژاد، مرتضی علی‌اکبری، عبدالمجید دهقان، محمد اصولیان و روح‌اله حسینی‌مقدم) و اهدای لوح تقدیر و تندیس ویژه جشنواره تحلیل برتر به معرفی نفرات و تحلیل‌های برتر نخستین دوره جشنواره تحلیل برتر پرداخت. بدین صورت خانم ها و آقایان:

  • زهرا صداقت؛ از کارگزاری بانک توسعه صادرات
  • سمیرا اسدیان، علی‌رضا مهدی‌پور؛ از شرکت سبدگردان نوین‌نگر آسیا
  • الیاس مبرهن، امیرحسین قضوهی، فرشید زرین‌کیا؛ از شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین

به عنوان نفرات برتر نخستین دوره این جشنواره انتخاب شدند.

8

در همین خصوص نقطه نظرات این افراد را جویا شدیم:

زهرا صداقت، از کارگزاری بانک توسعه صادرات:

این جشنواره از هر لحاظ (زمان اطلاع‌رسانی، زمان ارسال تحلیل‌ها و فرآیند داوری) عالی و مورد قبول بود.

صداقت در ادامه درخصوص فرآیند تحلیل‌ خود به خبرنگار کانون گفت: من در این تحلیل صرفاً به بررسی فلز روی، از سال ۲۰۰۵ تاکنون و بررسی وضعیت عرضه و تقاضای این فلز در این سال‌ها در جهان و همچنین در کشورهای داخلی، بررسی وضعیت شرکت‌های داخلی و میزان فرآیند تولید و در نهایت شرکت‌های این حوزه که در بورس اوراق بهادار فعال بودند، مورد بررسی و به پیش‌بینی سود آنها در سال آینده پرداختم.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بازار فلزات اساسی را در سال‌های آتی به چه صورت ارزیابی می‌کنید،  بیان کرد: از آنجایی که من برای انجام این تحلیل اکثر بازارهای جهانی (این صنعت) را مورد بررسی قرار دادم؛ غالب نظرات براین باور بود که با توجه به عواملی که وجود دارند؛ در نیمه اول سال آتی قیمت‌ها تقویت می‌شوند و روند صعودی خواهند داشت.

و در پایان افزود: این جشنواره‌ها فرصت خوبی را برای تحلیل‌گرانی که کمتر موردتوجه بوده‌اند، به‌وجود می‌آورد و باعث ایجاد ارتباطات گسترده‌تری برای آنان می‌شود. امیدوارم که روند این قبیل جشنواره‌های کانون در بازار ادامه یابد.

علی‌رضا مهدی‌پور و سمیرا اسدیان؛ از شرکت سبدگردان نوین‌نگر آسیا

مهدی‌پور: با توجه به روندی که کانون با برگزاری برنامه‌هایی از جمله آکادمی بورس، لیگ ستارگان بورس و جشنواره تحلیل برتر در پیش گرفته است؛ نشاط و پویایی را در بازار سرمایه تقویت می‌کند و در راستای فرهنگ‌سازی بازار حرکتی مثبت است که بازار نیامند آن است و کنون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران متولی آن شده است.

اسدیان درخصوص تحلیل‌ها بیان کرد: این تحلیل ‌ها درمورد سه فلز اساسی مس، روی و فولاد بود و باید هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه داخلی مورد بررسی قرارمی‌گرفت. اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم، بحث آکادمیک وارد این تحلیل‌ها شد و به تمام جنبه‌ها توجه و تحلیل‌ها از بالا به پایین مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی‌پور در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز فلزات اساسی در سال ۲۰۱۸ را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: چشم‌انداز فلزات اساسی روندی مثبت و رو به رشد دارد. شاید نسبت به سال گذشته روندی کندتری پیدا کند اما کماکان مثبت ارزیابی می‌شود.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه پیشنهاد خود را این‌گونه بیان نمود: ترجیح من بر این بود که صنعت بعدی برای تحلیل مطرح شود و این موضوع به صورت روتین ادامه پیدا کند و هرچند وقت یک‌بار یکی از صنایع مورد تحلیل قرار گیرد.

اسدیان ادامه داد: علاوه‌بر پیشنهاد آقای مهدی‌پور، با توجه به این موضوع که اکثر تحلیل‌گران شاغل هستند؛ زمان بیشتری برای تحلیل‌ها در نظر گرفته شود.

امیرحسین قضوهی، الیاس مبرهن، فرشید زرین‌کیا؛ از شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین

قضوهی: این‌گونه تحلیل‌ها و جشنواره‌ها، جزء خلاقیت‌های خوب بازار سرمایه محسوب می‌شود و هر چه این تحلیل‌ها بهتر شود شفافیت بازار سرمایه بیشتر و کارایی آن افزایش می‌یابد.

مبرهن: این جشنواره‌ها می‌تواند نقش تحلیل‌گران مخصوصاًتحلیل‌گران بنیادی را در بازار پررنگ‌تر کند.

قضوهی درخصوص تحلیل خود بیان کرد: ما در ابتدا گزارشی از صنعت فولاد درخصوص عرضه و تقاضا و تولیدکنندگان این صنعت و در ادامه هم شش شرکت بورسی را انتخاب نموده و مورد ارزیابی قرار دادیم و سود سهام آنها را براساس قیمت‌های برآوردی برای سال آینده پیش‌بینی کردیم.

وی چشم‌انداز حوزه فلزات اساسی در سال پیش رو را اینگونه توصیف کرد: با توجه به اینکه رشد جمعی اقتصاد را افزایشی دیده می‌شود و تقاضای فلزات اساسی رو به افزایش است؛ پس قیمت‌ها هم رشدی برآورد می‌شود اما باید دید این رشد تقاضا به چه سمتی است و ایران در کدام جهت پیش می‌رود.

مبرهن نیز با تأیید صحبت‌های قضوهی افزود: بازار فلزات و کامودیتی‌ها در ۲۰۱۸ مثبت دیده می‌شود.

قضوهی پیشنهاد داد برای تحلیل‌های اینده موضوعات جزئی‌ترمورد تحلیل قرار گیرد تا دقیق‌تر بررسی شوند.

مبرهن نیز ادامه داد: با توجه به اینکه کانون تصمیم به ادامه روند این‌گونه تحلیل‌ها دارد. امیدواریم که به صنایع و حوزه‌هایی توجه شود که ما بتوانیم راه‌هایی برای رشد آن صنعت و چشم‌انداز آن در بلندمدت درنظر بگیریم.

 

pdf2 تحلیل زهرا صداقت 

 

pdf2 تحلیل علی‌رضا مهدی‌پور و سمیرا اسدیان

 

pdf2 تحلیل امیرحسین قضوهی، الیاس مبرهن، فرشید زرین‌کیا 

 

pdf2 فایل ارائه آقای صمدی

 

pdf2 فایل ارائه آقای دکتر مایلی