کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


کاهش هزینه‌های بازارگردانی با کمک معاملات الگوریتمی

18 نوامبر 2017
کد خبر : 975163



قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس (عضو هیأت‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): معاملات الگوریتمی بهتر است با بازارگردانی الگوریتمی آغاز شود، چون بازارگردان‌ها قواعد و دستورالعمل‌هایی دارند که دستورهای خرید و فروش را بر اساس آن قواعد اجرا می‌کنند، بنابراین می‌توان همان قواعد را تبدیل به الگوریتم کرد تا باعث کاهش هزینه بازارگردانی در این نهادهای مالی شود.

قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص معاملات الگوریتمی گفت: به طور معمول معامله کننده ها و کسانی که مدیریت پرتفوی انجام می دهند، الگوهایی برای تصمیم گیری دارند که با توجه به تغییرات قیمت سهام تصمیم به خرید یا فروش سهام می گیرند.

به گفته وی برای تبدیل این الگوها به الگوریتم، قواعد معامله گران در قالب مجموعه ای کد در یک سامانه معاملاتی تعریف می شود و از آن به بعد این نرم افزار کامپیوتری بدون دخالت انسان اقدام به خرید و فروش سهام می کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه چنین اتفاقی سرعت خرید و فروش را افزایش می دهد، گفت: با معاملات الگوریتمی در ظرف کسری از ثانیه دستورها اعمال می شود، البته این نرم افزار به سامانه بورس متصل است و به سرعت دستور خرید یا فروش را جاری و به سامانه معاملاتی ارسال می کند. این موضوع باعث افزایش میزان معاملات می شود.

محسنی درباره خطر معاملات الگوریتمی گفت: این سامانه نمی تواند اتفاق ها و ریسک های سیاسی را درک کند و ممکن است بازاری را که درگیر یک ریسک سیاسی است و با افت مواجه شده، دچار سقوط کند.

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه چنین مشکلی در برخی بازارهای سهام سایر کشورها رخ داده است، گفت: به این ترتیب بازار در شرایط خاصی قرار داشته و این نرم افزار با توجه به منفی بودن بازار اقدام به صدور دستورهای فروش بی نهایت کرده است تا جایی که ناظر بازارها مجبور به قطع ارتباط نرم افزار الگوریتم با هسته معاملاتی شدند.

وی توضیح داد: در آمریکا و ژاپن چنین  اتفاق هایی  رخ داده  و در شرایط خاص مقامات ناظر ارتباط نرم افزار را با هسته معاملات قطع کردند.

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه هر سیستمی ممکن است ایراداتی داشته باشد اما قطعاً معاملات الگوریتمی مزیت های بیشتری نسبت به ایراداتش دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در بورس ایران سقف نوسان قیمت وجود دارد معاملات الگوریتم بر خلاف سایر کشورها نمی تواند حتی در شرایط خاص معاملات را دچار نزول یا صعود شدید کند.

وی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی بهتر است با بازارگردانی الگوریتمی آغاز شود، گفت: بازار گردان ها  قواعد و دستورالعمل هایی دارند که دستورهای خرید و فروش را بر اساس آن قواعد اجرا می کنند بنابراین می توان همان قواعد را تبدیل به الگوریتم کرد تا باعث کاهش هزینه بازار گردانی در این نهادهای مالی شود.

معاملات الگوریتمی چیست؟

معاملات الگوریتمی یا Algorithmic Trading در بازارهای مالی به معنای استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود سفارش‌های معاملاتی است. یک یا چند الگوریتم در انتخاب و اعمال این سفارش‌ها از جنبه‌های مختلف مانند زمان‌بندی، قیمت یا حجم بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود. معاملات الگوریتمی حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش و از تکنیک‌های پیشرفته ریاضی جهت یافتن بهترین الگو استفاده می‌کند. پیش‌بینی‌ها و تصمیمات بر پایه مدل و تئوری احتمالات ایجاد می‌شود. این نوع معاملات یک حوزه میان رشته‌ای است که بر بینش محاسباتی، ریاضیات مالی، روش‌های عددی و شبیه‌سازی کامپیوتری تکیه و تصمیماتی به منظور مدیریت ریسک اخذ می‌کند. معاملات الگوریتمی کاربرد گسترده‌ای در شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارد.