کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


پتانسیل بازار سرمایه برای تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد کشور

24 ژانویه 2018
کد خبر : 975662



معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس گفت: بازار سرمایه در حال حاضر پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد کشور دارد و شرایط را برای رسیدن به اهداف سال ١٤٠٤ پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی سعیدی در آستانه ٥٠ سالگی بورس در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه بیان کرد: شورای عالی بورس در سال ١٣٤٥ تشکیل و اولین معامله در ١٥ بهمن ١٣٤٦ انجام شد.

وی در ادامه افزود: طرح ایجاد بورس اولین بار در سال ١٣١٢ مطرح و بررسی آن به سال ١٣١٥ باز می‌گردد.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس تصریح کرد: از سال ١٣٢٨ ایران دارای توسعه اقتصادی است و در ابتدا برنامه‌ها ٧ ساله بوده است.

سعیدی بیان کرد: نظام بازار سرمایه دارای قدمت ٥٠ ساله بوده و نشان از بدنه قوی در اقتصاد کشور است به طوریکه اولین معامله بورس ایران بر روی تخته سیاه انجام شده است .

این مقام مسوول ادامه داد: همه کارگزاران دور میز معاملاتی از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح می نشستند و سفارش را تبادل می کردند و ساعت ۱۰ تا ۱۱ موقت تعطیلی صورت می گرفت و پس از آن از یازده مجدد تا دوازده و فقط در روزهای یکشنبه معاملات انجام می شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا اولین قانون توسعه برنامه ۷ساله بود که توسط مجلس وقت به تصویب رسید و این نظام بازار سرمایه نشان از تجارت ارزشمندی است که توانسته به توسعه خود در بازار دست یابد.

معاون سازمان بورس در توضیح اسامی اولین نماد‌های بورسی گفت: بانک توسعه صنعتی و معدنی و نفت پارس اولین نماد‌های معاملاتی بورس بوده اند و سال‌های اول تنها اوراق قرضه معامله شده است.

ali saeedi

سعیدی ادامه داد: تجربیات زیادی اکنون منجر به شکل گیری نهادهای سرمایه گذاری و ابزارهای متنوع بورسی شده است، این در حالی است که بازار سرمایه ایران شفاف است و تا حد زیادی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک منبع اصلی تامین مالی در اقتصاد کشور دارد.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تخصص در بازار سرمایه امروز در جنبه های مختلف وجود دارد و این یک نقطه تمایز برای ایران است. البته برخی محدودیت های بین المللی سبب شده تا بورس ایران در برخی موارد با کندی پیشرفت کند؛ البته اکنون سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران وجود دارد و البته نهادهای مالی بین المللی نیز در ایران دفاتری را دایر کرده اند که به نظر می رسد پنجاه سال آینده بورس بسیار روشن خواهد بود و بازار سرمایه در کشور به لحاظ استفاده از تکنولوژی های مدرن بسیار پیشرو خواهد بود.

سعیدی از احتمال حضور رییس جمهور در مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه خبر داد و گفت: البته به تناسب وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور حضور رییس جمهور قطعی می شود؛ البته قرار است که سکه ٥٠٠٠ ریالی بورس هم ضرب خواهد شد.

وی در خصوص حجم اولیه بازار بورس گفت: در سال ٤٦ تا ٥٧ معادل پانزده میلیارد تومان که هفت میلیارد اوراق قرضه و هشت میلیارد تومان معاملات سهام بوده است. عاملات دلار زیاد نبوده است اما در کتاب بازار سرمایه که منتشر شده است، همه امار و ارقام و اندازه بورس به دلار نوشته شده تا بتوان محاسبات روز را هم انجام داد.

سعیدی گفت: امروز ایران چهار بورس دارد که نهاد ناظر هم جدا شده است و بنابراین سپرده گذاری اوراق بهادار را داریم. ما در نظام تسویه به دنبال ارتقای جایگاه هستیم و بنابراین جهش خوبی را خواهیم داشت و ساعات معاملاتی از نه تا چهار ادامه یابد.

وی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که پس از معاملات را بتوانیم گسترش داده و باید به سمتی برویم که اختیار معامله با قیمت های مختلف صورت گیرد.