کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


پایان توقف‌های ۲۰ درصدی در تابلوی معاملات

11 نوامبر 2018
کد خبر : 978464



سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار: توقف‌های ۲۰درصدی که به‌دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصد قیمت اعمال می‌شدند از ابتدای ماه آتی جای خود را به وقفه‌های یک ساعته خواهند داد تا از بروز مشکلات ناشی از توقف‌های مکرر ایجاد شده، جلوگیری شود.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از اقتصاد آنلاین، در پی ابلاغ دستورالعمل جدید افشای اطلاعات ناشران در دی ماه سال گذشته که منجر به اعمال توقف بر نمادهایی می‌شد که در پنج روز ۲۰ درصد نوسان را تجربه می‌کردند. در پی این توقف ها که از آن زمان تا به امروز بر سر راه معاملات بسیاری از نمادها وقفه ایجاد کرده است، بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند تا به هنگام افزایش قیمت سهام و مسیری که بازار به طور عادی می پیمود٬ پی در پی و بعضاً با فواصل چند روز یک‌بار اقدام به شفاف سازی درمورد افزایش قیمتی کنند که ناشی از عوامل داخلی و عملیاتی شرکت نبوده و تنها با جوی که در کل بازار سرمایه و یا خوشبینی بر روی صنایعی خاص ایجاد شده بود، به وجود آمده بودند.

اما آن طور که از گفته‌های مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار بر‌می‌آید، این رویه در حال تغییر بوده و قرار است از اوایل ماه آتی شاهد ایجاد وقفه‌های یک ساعته به جای توقف‌های یک روزه باشیم.

سعید محمد علیزاده٬ مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اصلاح موضوع توقف نمادها پس از ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی اظهار داشت که دستورالعمل وقفه ۶۰ دقیقه‌ای نماد شرکت‌ها که از اوایل آذر ماه جاری قابل اجرا است، به این صورت خواهد بود که بعد از نوسان ٢٠ درصدی توقف و بازگشایی خاصی روی نماد اتفاق نمی‌افتد٬ بلکه تنها یک وقفه یک ساعته در معاملات سهم رخ می دهد. همچنین صرفا در زمان وقفه، پیام ناظر بازار منتشر می شود و پس از ۶٠ دقیقه دیگر پیامی منتشر نخواهد شد.