کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


همکاری با نهادهای خیریه، از مصادیق مسئولیت‌پذیری اجتماعی

11 نوامبر 2017
کد خبر : 975079



همکاری با سازمان و نهادهای خیریه و مردم نهادی که از ساختار مالی شفاف برخوردارند از جمله مسئولیت‌های اجتماعی کانون است. افزون بر این همکاری، کانون مد نظر دارد درخصوص آموزش‌های عمومی و فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه گام‌های استواری را بردارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌نقل از اگزیم‌نیوز، نشست فصلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی فعالان بازار سرمایه روز گذشته با حضور جمعی از مدیران نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه در محل آسايشگاه خيريه كهريزک (مركز نگهداري، آموزش و توانبخشي معلولين و سالمندان) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محسن پزشکی، مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به تاریخچه این آسایشگاه و خدماتی که به مددجو‌یان ارائه می‌شو‌د، گفت: آسایشگاه خیریه کهریزک در سال ۵۱ به همت مرحوم دکتر حکیم‌زاده و با پذیرش تعداد معدودی معلول و سالمند تاسیس شد. وی به ارائه گزارشی از عملکرد کهریزک در ۴۶ سال گذشته پرداخت و ضمن تشریح وضعیت مالی این موسسه، برنامه‌های آتی در جهت توسعه کهریزک را برشمرد.

وی ادامه داد: این مؤسسه مردمی و غیرانتفاعی است و درآمدهای موجود برای سرمایه‌گذاری در این مؤسسه استفاده می‌شود. در این آسایشگاه علاوه بر معلولان و سالمندان، کودکان نیز نگهداری می‌شود که در حقیقت مرکز تربیتی و آموزشی است.

پزشکی با اشاره به تقسیم‌بندی سالمندان عنوان کرد: عده‌ای سالمند شبانه‌روز در آسایشگاه کهریزک مستقر هستند و عده‌ای از سالمندان به صورت روزانه به آسایشگاه مراجعه می‌کنند و از برنامه‌‌های آموزشی، ورزشی، کارگاهی و فرهنگی بهره‌مند می‌شوند و بعد از ظهر به منزل می‌روند. همچنین در صورتی که خانواده‌ها نیاز به آموزش داشته باشند گروه پزشک، بهیار، فیزیوتراپ و درمانگر از سوی مؤسسه به منزل اعزام می‌شود و در زمینه نگهداری سالمند در منزل آموزش‌ها ارائه می‌شود.

پس از اتمام گزارش اجمالی مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک، فعالان بازار سرمایه به بازدید از این مجموعه پرداختند. دکتر سعید اسلامی بیدگلی ضمن بازدید از سالمندان خیریه کهریزک با آنان گفت‌وگو کرد و این قشر از جامعه را نعمت هایی دانست که جایگاه رفیعی دارند و باید قدر این سرمایه ها را بدانیم.

مدیران نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه همچنین در نشستی با محمدرضا صوفی‌نژاد، مدیر آسایشگاه، پیرامون مسئولیت پذیری اجتماعی به بحث و گفتگو پرداختند. صوفی نژاد با تاکید بر اینکه ایران با بحران سالمندی مواجه هست و در حال حاضر ۶٫۵ میلیون نفر سالمند دارد گفت: متوسط هزینه نگهداری ماهانه هر سالمند، معلول جسمی و بیماران ام.اس حدود ۲٫۵میلیون تومان است که فقط ماهانه ۸۶ هزارتومان از مددجو دریافت می شود که در برخی ماه ها همین رقم نیز توسط موسسه خیریه کهریزک تامین می شود.

وی با اشاره به شعار اصلی مؤسسه مبنی بر «آسایشگاه محلی برای زندگی کردن نه فقط زنده نگاه داشتن» افزود: فعالیت آسایشگاه کهریزک به اتکای کمک‌های مردمی است و ۸۴ درصد از بودجه آسایشگاه کهریزک از سوی مردم تأمین می‌شود که به شکل‌های مختلف آسایشگاه کهریزک را کمک می‌کنند، حتی عده‌ای برای احداث ساختمان‌ها بانی می‌شوند.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به برنامه ارائه خدمات در منزل برای سالمندان توسط موسسه خیر کهریزک توضیح داد: در حال حاضر سه نوع خدمت توسط این موسسه به مددجو ارائه می شود؛ خدمات «مرکز محور»، «منزل محور» و «خدمات روزانه» با توجه به اینکه بهترین نوع خدمت در شرایطی است که رابطه سالمند با خانه و خانواده او حفظ شود می توان هزینه های این کار را به میزان زیادی کاهش داد.

در ادامه این نشست، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران همکاری با سازمان و نهادهای خیریه و مردم نهادی که از ساختار مالی شفاف برخوردارند را از جمله مسوولیت های اجتماعی کانون خواند و گفت: افزون بر این همکاری، کانون مد نظر دارد در خصوص آموزش های عمومی و فرهنگ سازی در بازار سرمایه گام های استواری را بردارد.

وی درخصوص ابعاد دیگر مسئولیت پذیری اجتماعی اضافه کرد: آموزش یکی دیگر از اقدامات لازم برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که باید در سه حوزه آموزش برای توسعه نهادها، آموزش مسئولان و توانمندسازی افراد جامعه (ارتقای سواد مالی) صورت گیرد.

اسلامی در پایان این نشست، برنامه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران را برشمرد: بهبود فعالیت‌ها و حرکت در جهت ماموریت‌های کانون، برنامه‌های توسعه دانش کارکنان نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه،‌ ارتقای سطح سواد مالی در جامعه، تلاش در جهت ارتقای کیفیت زندگی کارکنان شرکت‌های عضو، آشنایی جامعه مالی و سرمایه‌گذاری با سازمان‌های نوع سوم، فرهنگ‌سازی به‌منظور ارتقای سطح شفافیت، همکاری با نهادهای سیاست‌گذاری جهت ارتقای سطح کارایی بازار سرمایه.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری همچنین در ادامه این نشست گفت: کانون پیشنهادها و برنامه های راهبردی جهت ارتقا و توسعه کهریزک درنظر دارد که از جمله این پیشنهادها می‌توان به ایجاد صندوق برای این مجموعه و یا تخصیص بیمه عمر اشاره کرد. همچنین اسلامی بیدگلی در پایان از زحمات مسئولان، بانیان و دست اندرکاران این مرکز قدردانی کرد.

مدیران، فعالان بازار سرمایه و اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران - آسایشگاه خیریه کهریزک - آبان‌ماه 96

نشست مدیران و فعالان بازار سرمایه با مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک - آبان‌ماه 96