کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


نوزدهمین نشست صبحانه کاری

نوزدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه امروز با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران ارشد بازار سرمایه، مسئولین شرکت های سرمایه گذاری و ارکان بازار سرمایه و سایر فعالین بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نوزدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با محوریت «نقش شورای عالی بورس در هدایت سیاستهای بازار سرمایه برگزار »شد.

آقای صالح آبادی با اشاره به ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار گفت: در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی ، حفظ و توسعه بازار شفاف و منصفانه کالای اوراق بهادار ، شورا و سازمان با وظایفی که برایشان به شرح زیر است تشکیل می‌شوند.

۱) ایجاد بازار شفاف و پویا ؛ قانون می‌گوید: شورا و سازمان جزء ارکان هستند.

مواد دیگر قانون وظایف این ارکان را می‌گوید.

۲) تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های بازار سرمایه (هم خط‌مشی‌های سازمان و هم بازار سرمایه) ؛ طبیعتاً شورا نباید وظیفه‌ی اجرایی داشته باشد.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه شوراها همه جا باید سیاست‌های کلان را تدوین کنند اظهار کرد: ابزارهای ملی جدید را شورا باید تصویب کند/ نظارت عالی بر حسن اجرای قانون/ اعطای مجوزهای مهم مثل بورس‌ها، سپرده‌گذاری‌، تأمین سرمایه و . . .

وی افزود: بازوی اصلی اجرایی شورا ، سازمان بورس است. براساس ماده ۷ قانون تدوین دستورالعمل‌های اجرایی قانون (در چارچوب سیاست‌های شورا)+ صدور مجوزهای کانون‌ها، پیگیری تخلفات، جرائم/ رسیدگی به تخلفات (هیأت‌ داوری، دبیرخانه در بورس است)

صالح آبادی گفت: توسعه شفافیت در بازار اولیه و ثانویه/ حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران/پیشنهاد ابزارهای مختلف تصویب کارمزدها، توسعه زیرساختمان بازار سرمایه، نظارت بر نهادها و . . . از وظایف سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان و شورا در مجموع هدف و وظیفه‌شان توسعه بازار سرمایه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه زیر ساختمان اصولی بازار سرمایه به گونه‌ای است که بازار سرمایه بتواند به مشتریان خدمات خوب ارائه دهد گفت: نظارت و توسعه نظام تأمین مالی نقش مهم سازمان و شورا است.

وی گفت : همدلی خیلی خوبی بین سازمان، اعضاء و شورا وجود داشته است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جایگاه بازار سرمایه بهتر خواهد شد و هر موفقیتی که در بازار سرمایه به‌وجود می‌آید حاصل کمک تمامی مجموعه‌ها و ارکان است.

حسین عبده، عضو شورای عالی بورس اظهار کرد :

شورا و سازمان بورس لایه‌های مشترکی از نظارت در بازار هستند و در پیش‌نویس قانون بازار قرار نبود این دو لایه باشند، بعداً شورا اضافه شد.

وی گفت : مقام ناظر باید یک حرف را در بازار بزند.

بازار در سال‌ها اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است. همه‌ی ما وظیفه‌ی حمایت از بازار را داریم.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد : باید از سرمایه آمده به بازار حمایت کنیم و هنوز هم جا برای توسعه دارد. کلید حمایت از بازار تحلیل است. باید نهادهای مالی بازار را در دست بگیرند چون بودجه دارند و در شرایط هیجانی، می‌توانند خودشان را کنترل کنند.

بازار ما هم‌چنان بر تحلیل مبتنی نیست، بر خبر مبتنی است. مخصوصاً وقتی بازار نزولی است. به دنبال خبر بد هستند و وقتی خبر پیدا شود، جعل می‌کنند.

حسین عبده خاطرنشان کرد: ما در شرایط تورم رکودی هستیم. دولت به شدت تورم را کنترل کرده است. در حوزه‌ی برون رفت از تورم ، بازار سرمایه بسیار کمک‌کننده است. تأمین مالی از طریق بازار سرمایه باید انجام شود. ما باید بتوانیم آن‌ها را به بازار اولیه سوق دهیم این بازار سال‌های طولانی جای پیشرفت دارد.

میرصانعی ، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: در راستای موضوع بحث، نقش شورا سیاست‌گذاری بدون ورود به حوزه اجرا است اما این وقتی مؤثر است که بتوان سیاست‌های درست با توجه به شرایط بازار را تدوین کرد. باید یک ارتباط سیستماتیک برقرار شود. نمایندگان بخش خصوصی، تشکل‌های خود انتظام باید وارد شوند.

روح اله میرصانعی افزود: در سیاست‌گذاری باید نقش این تشکل‌ها را جدی بگیریم. از اختیارات و مسئولیت‌هایی که دست نهاد ناظر است به تشکل‌های خود انتظام د اده شود تا این تشکل‌ها قوی شوند و بودجه مالی‌شان زیاد شود. در خصوص کارایی و شفافیت بازار در بورس‌های کالایی توجه کنیم که توجهی شاید بیش‌تر از بازار اوراق را می‌طلبد.

داریوش پاک‌بین ، عضو شورای عالی بورس گفت: تمام تلاش شورا این بوده که بازار آرامی داشته باشیم.

وی اظهار کرد : محیط سبک و کار زمانی رونق می‌یابد که NGOهای فعال داشته باشیم. آقای صالح‌آبادی خیلی زحمت کشیدند اما کسب و کار ما فقط بازار اوراق نیست.

پاک بین گفت : اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مشکل دارد.

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی این چنینی محدودیت‌ها را کنار بذاریم، بتوانیم حرف‌مان را بزنیم و حق مردم را مطالبه کنیم.

پاک بین ادامه داد:شورا باید وظایفش را به سازمان بدهد و سازمان به کانون‌ها اجازه نظارت بدهد.

حسین خرازی، مدیر عامل کارگزاری بانک گفت: آینده قانون بازار اوراق بهادار سال ۸۴ وظایف شورا را مشخص کرده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه شورای بورس و قانون قبلی جدا بود. در قانون جدید دبیر شورا همان دبیر سازمان است. به نظرم اگر این دو جدا باشند بهتر است.

خرازی افزود: اگر شورا دبیر مستقلی داشته باشد مؤثرتر است. فعالان بازار می‌خواهند با شورا بهتر در ارتباط باشند باید بین ارتباط، ارتباط سیستماتیک بهتری باشد شاید در این زمینه شورا باید سایت مجزایی داشته باشد.

مدیر عامل کارگزاری بانک گفت: از فعالان بازار سرمایه باید نظرخواهی شود. خلاصه نظرات به جلسات فنی شورا باید منتقل شود. برنامه‌های شورا باید به اطلاع عموم برسد. نمی‌دانیم عملکرد شورا چگونه است. کمیته فعلی هر هفته جلسه دارد ولی ما نمی‌دانیم چه می‌کنند. بعد از ۸ سال اجرای قانون باید کمیته‌ی علمی تشکیل شود تا قانون بازنگری شود .

مصطفی حقیقی مهمانداری ، عضو شورای عالی بورس گفت: یک فاصله زیادی از بین اجرا و مجریان با سیاست‌گذاران و دستگاه ناظر وجود داشت و هنوز این فاصله احساس می‌شود. همیشه این گلایه را کارگزاران و کانون‌ها از سازمان داشتند که در اتاق‌های دربسته می‌نشبند مقررات تدوین می‌کنند و برای یک گروه اجرایی در این بازار ابلاغ می‌کنند و الزام می‌کنند.

حقیقی مهمانداری افزود: از این طرف سازمان هم یک نگرش خاصی به بدنه داشتند که این پادزهر را یک مقدار زیادی بیش‌تر کرد در این‌جا کانون‌ها نقش مؤثری داشتند ولی باید ادغان داشته باشند آن‌که هنوز اختیارات لازم و توانایی‌های لازم را ندارند. بنابراین فردی که به عنوان نماینده کانون‌ها در شورا باید حضور داشته باشد باید این نقشه مهره اتصال را داشته باشند.

سنگینیان، مدیرعامل تأمین‌ سرمایه امین گفت: انتظارات فعالان بازار از شورا بیش‌تر از ظرفیت‌هایی است که در قانون ذکر شده است.

وی افزود: وظایف شورا در قانون در دو سه دسته کلی می‌باشد، بحث سیاست‌های توسعه‌ای و نظارت عالی بر بازار و یک سری وظایف تلفیقی که عمدتاً رابطه بازار سرمایه و هیأت وزیر خواهد بود، در شورای قبلی اختیارات قانونی بیش‌تری وجود داشت، شورا می‌توانست آیین‌نامه و دستور عمل را به تصویب برساند و از این نظر شورای عالی بورس جدید این قدرت را ندارد و از نظر قانونی اختیارات کم‌تری دارد نسبت به شورای بورس قبلی، یک بخش هم وظایف اجرایی است، دادن مجوزها به نهادهایی که در قانون ذکر شده است، بحث سرمایه‌گذاری خارجی و در نهایت شورای بورس به عنوان مجمع سازمان شناخته می‌شود.

سنگینیان اظهار کرد: اگر دنبال خواسته‌های بازار هستیم این ساختار پاسخ‌گو نیست و نیازمند ساختار قوی‌تر و جدید هستیم.

وی ادامه داد: گزارش ۲۰۱۳ SEC عمدتاً وظایف نظارتی در این گزارش همان چیزی است که می‌دانیم و SEC فراتر از این است که وارد بحث‌های عملکرد و قوه اجرای توسط بورس‌ها شود.