کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


نقد‌شوندگی و شفافیت؛ مهم‌ترین آثار کوتاه‌‌سازی دوره توقف نمادها

10 اکتبر 2017
کد خبر : 974616



سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران: از آنجا که نقد‌شوندگی و شفافیت، از بزرگترین مزیت‌های بازار سرمایه است و این ویژگی‌ها رابطه ای تنگاتنگ با اعتماد سرمایه‌گذاران دارد، لذا با ابلاغ دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها امید می‌رود ریسک‌های موجود در این زمینه نیز کاهش و اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش یابد.
اشاره: 
دوره طولانی توقف نمادها همواره از مهمترین انتقادات فعالان بازار بوده است. این موضوع دشواری‌های زیادی برای سهامداران و مدیران صندوق‌ها ایجاد کرده و باعث کاهش نقدشوندگی و گردش سرمایه و شفافیت در بازار شده بود.  همچنین این مساله گاه موجب ایجاد شائبه درباره سوء استفاده از اطلاعات نهانی می‌شد. ضمن اینکه مدت طولانی توقف نماد، در کنار کمبود ابزارهای مالی مدیریت ریسک، یکی از مهمترین افتراق‌های بازار سرمایه ایران و بازارهای توسعه‌یافته بوده است. در همین رابطه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) با سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت و گو کرده است .

شفافیت، افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، تسریع در گردش معاملات و افزایش نقدشوندگی از مهمترین آثار کوتاه‌ سازی دوره توقف نمادها خواهد بود.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با استقبال از ابلاغیه جدید سازمان بورس در خصوص بازگشایی و توقف نمادها گفت: توقف طولانی مدت برخی نمادهای معاملاتی در درجه اول جریمه سهامدار خرد بود؛ البته برای دیگر سرمایه‌گذاران و مدیران پرتفوها نیز مشکل‌ساز شده بود؛ چرا که در صورت نیاز مالی مجبور می‌شدند سهام خوب خود را معامله کنند و در نهایت پرتفوی آنها با مشکل مواجه می‌شد.

3

سعید اسلامی بیدگلی افزود : هدف اصلی دستورالعمل جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، تلاش برای رفع این موانع است؛ ضمن اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران را در این بازار تقویت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر به اعتماد سرمایه گذاران در بازار سرمایه خللی وارد شود ، قطعاً ریسک این بازار بالا می‌رود. بنابراین نباید با توقف طولانی مدت نمادها ، سهامداران مدت ها در انتظار می ماندند تا ببینند چه اتفاقی برای سرمایه آنان رخ می‌دهد.

دبیرکل کانون نهاد های سرمایه گذاری اظهار داشت: از آنجا که نقد‌شوندگی و شفافیت، از بزرگترین مزیت های بازار سرمایه است و این ویژگی ها رابطه ای تنگاتنگ با اعتماد سرمایه گذاران دارد، لذا با ابلاغ دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها امید می رود ریسک های موجود در این زمینه نیز کاهش و اعتماد سرمایه گذاران افزایش یابد.

اسلامی بیدگلی افزود: البته طولانی شدن زمان تغییرات مطلوب در قوانین و دستورالعمل ‌ها خودش مانند طولانی شدن زمان توقف از مشکلات بازارهای مالی ایران است.

 وی در عین حال تاکید کرد: باید دقت کنیم که این دستورالعمل و به‌طور کلی همه دستورالعمل‌ها نیاز به پایش و بازنگری دائمی دارند تا هم ایرادات آن برطرف شود و هم با توجه به تغییر شرایط بازار تغییرات لازم در رویه‌ها صورت بگیرد.