کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


نقاط ضعف و قوت دو صنعت مهم انبوه‌سازی و گروه خودرویی

13 مه 2018
کد خبر : 976753



کورش شمس، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه بهگزین (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)، خبرهای منتشر شده پیرامون دو گروه خودرویی و انبوه‌سازی را مهمترین دلیل تحرک این صنایع در بازار اعلام کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون به‌نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه در خصوص افزایش تقاضا در دو صنعت خودرویی و انبوه سازی در هفته های اخیر گفت: شرکت های این گروه در دو الی سه سال اخیر شاهد افت قابل توجهی در قیمت سهام بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گروه خودرو در زمستان سال ۹۴ شاهد رشد چند برابری قیمت سهام بود، اظهار داشت: از آن سال به بعد این گروه شاهد اصلاح قیمت سهام است و جذابیت آنها در هفته های اخیر به دلیل افت بیش از حد قیمت سهام است.

وی با اشاره به خبرهای مثبت مطرح شده در گروه خودرو که باعث تحرک در قیمت سهام و رشد تقاضا شده، افزود: خبرهایی مثل افزایش نرخ محصولات در سودآوری این گروه تاثیر گذار است.

کوروش شمس با بیان اینکه صنعت خودرو در گروه صنایع ارزبر قرار دارد، افزود: در حالی افزایش نرخ ارز برای این گروه اتفاق منفی است که دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت نیز جزو خبرهای مثبتی است که سهام را در بازار متاثر کرده است.

این کارشناس با اشاره به برخی مشکلات صنعت خودرو گفت: در صنعت خودرو بحث هزینه های بالا و دریافت تسهیلات با بهره های بالا از یک سو و به روز نبودن تکنولوژی ها از سوی دیگر را می توان نقاط ضعف اعلام کرد. این در حالی است که انحصاری بودن تولید محصول در این گروه از امتیازهای این صنعت است.

این سبدگردان بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در کنار همه این عوامل، مهمترین عامل اقبال بازار سرمایه به گروه خودرو، کاهش قیمت سهام در دو سال گذشته و رسیدن قیمت ها به کف است، گفت: گروه انبوه سازی نیز دقیقا به همین دلیل با تقاضا مواجه شده اند.

مدیرعامل شرکت سبد گردان پاداش سرمایه همچنین گفت: صنایع ساختمانی نیز به دلیل ارزان شدن سهام در دو الی سه سال گذشته ، اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند. قیمت سهام این گروه در این مدت حدود یک دوم حتی یک سوم قیمت واقعی شده و نرخ سهام به کمتر از ارزش واقعی رسیده است. به همین دلیل این گروه نیز در بازار شاهد افزایش تقاضا است تا قیمت سهم به ارزش واقعی برسد.

وی با تاکید بر اینکه خبرهای پیرامون این صنعت در تحریک تقاضا تاثیر گذار بوده است، گفت: خبرهایی مثل افزایش وام مسکن و احتمال کاهش سود تسهیلات خرید مسکن نیز از دلایلی است که باعث اقبال این گروه شده است.

شمس با اشاره به خبر دریافت مالیات از خانه های خالی گفت: این موضوع چند سالی است که مطرح می شود اما هنوز اجرایی نشده است . البته اجرای چنین طرحی ممکن است باعث افزایش عرضه و رونق بازار مسکن شود اما لزوما همه شرکت های صنعت ساختمان که در بازار سرمایه حضور دارند صاحبان مسکن های خالی از سکنه نیستند . به نظر من این خبرها فقط تا حدودی باعث تحرک در این گروه شده است اما دلیل واقعی افزایش تقاضا در گروه انبوه سازی کاهش بیش از اندازه قیمت سهام است .

این کارشناس در ادامه افزود: ارزش واقعی سهام این گروه در حال حاضر بالاتر از قیمت سهام است. همچنین قیمت سهام شرکت های صنعت انبوه سازی باید رشد کنند تا قیمت سهام با ارزش واقعی آن هماهنگ شود.

شمس معتقد است خبرهایی که پیرامون این گروه مطرح شده در افزایش تقاضای سهام شرکت های این صنعت تاثیر گذار است اما در سودآوری این صنایع تاثیر گذار نیست. چراکه در صنعت خودرویی به دلیل هزینه های بالا و در صنعت ساختمان نیز با توجه به رکود بازار مسکن نمی توان انتظار سودهای قابل توجه داشت.