کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


نشانه‌ های رونق بازار سرمایه قابل مشاهده است

24 اکتبر 2016
کد خبر : 971965



شاخص بورس تهران در هفته‌ منتهی به مهرماه، بیش از ۵۰۰ واحد (معادل ۰٫۶۵ درصد) رشد کرد و با قدرت کانال ۷۸ هزار واحدی را فتح کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، امیررضا حسنی، مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق شرایط فعلی بازار سرمایه کشور را ترسیم و عنوان کرد: هفته‌ای که گذشت، هفته سراسر سبزی برای شاخص ‌های بورسی و فرابورسی بود. از میان صنایع ۳۷ گانه بورسی در هفته گذشته، شاخص ۲۷ صنعت با رشد مواجه شد و تنها ۹ صنعت سرخ ‌پوش بودند.

وی با بیان اینکه از میان گروه ‌های حاضر در بازار سرمایه، گروه استخراج زغال ‌سنگ با رشد بیش از ۲۰ درصدی، بیشترین سود را برای سهامداران خود به ارمغان آورد، گفت: گروه ‌های استخراج کانه‌ های فلزی، محصولات غذایی و استخراج سایر معادن رتبه‌ های بعدی سود ده‌ ترین گروه ‌های بورسی را به خود اختصاص دادند و شاخص گروه ‌های کاشی و سرامیک، قند و شکر و ماشین ‌آلات و تجهیزات، با افت ناچیز، بیشرین زیان هفتگی را تجربه کردند.

مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان با بیان اینکه در هفته منتهی به مهر ماه شاخص بورس با رشد ۲٫۱ درصدی مواجه شد و رشد شاخص‌ها در مهرماه بخش عمده‌ای از نزول ‌ها در سال ۹۵ را جبران کرد، گفت: کارنامه بورس تهران در نخستین ماه از پاییز، با رشد ۱/ ۲ درصدی شاخص کل بسته شد تا بازار سهام برای دومین بار در سال جاری، سایر بازارهای رقیب (ارز، سکه و بازار پول) را پشت سر بگذارد.

مثبت شدن خالص داد و ستد حقیقی ها برای اولین‌ بار در سال جاری
به گفته امیررضا حسنی نکته مهم در جریان معاملات ماه گذشته، مثبت شدن خالص داد و ستد حقیقی ها برای اولین‌ بار در سال جاری بود و مشارکت این معامله‌گران در بازار سهام نسبت به ماه ‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرد.

مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان با اشاره به این نکته که بررسی عملکرد بازیگران بازار سهام در نخستین ماه از فصل پاییز نشان می‌دهد که در این ماه مشارکت معامله ‌گران حقیقی در بورس تهران نسبت به ماه ‌های پیش، رشد مناسبی را تجربه کرده است، بیان کرد: در فروردین ماه سال جاری مشارکت حقیقی ها در بورس تهران حدود ۶۸ درصد بود،اما میزان مشارکت آنها کاهش یافت تا جایی که در شهریور ماه این  مشارکت به ۵۵ درصد رسید و طی داد و ستد مهر ماه، مشارکت این فعالین بازار سرمایه به ۶۴ درصد بازگشت.

وی دلیل مشارکت حقیقی ها در بازار سرمایه را افزایش اعتبارات کارگزاری ‌ها پس از اتمام سال مالی، خوش ‌بینی معامله‌گران به آینده وضعیت اقتصادی کشور و سود آوری شرکت ‌های بورسی دانست و گفت: بررسی‌ ها نشان می‌دهد در جریان معاملات مهر ماه حدود ۵۵ میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی سهامداران خرد وارد بازار شده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ماه گذشته، در مجموع بیش از ۱۷ میلیارد و ۱۷۷ میلیون سهم و حق تقدم در معاملات خرد، به ارزش بیش از ۳۳ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال حدود یک میلیون و ۲۷۱ هزار دفعه داد و ستد شد. متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه در این مدت به ترتیب ۹۵۴ میلیون سهم و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده است که نسبت به شهریورماه به ترتیب رشد چشمگیر ۷۰ و۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این تغییرات نشانه‌های جدی خروج از رکود معاملاتی طی مهرماه سال ۹۵ را نشان می‌دهد و نشانه‌ های رونق بازار سرمایه قابل مشاهده است و این موضوع همان‌ طور که اشاره شد می ‌تواند به دلیل اتمام سال مالی اکثر کارگزاری ‌ها و تزریق دوباره اعتبارات این نهاد ‌ها به بازار و همچنین خوش ‌بینی ‌ها از آینده وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن شرکت ‌های فعال در بورس تهران باشد.

امیررضا حسنی افزود: فعالیت معامله ‌گران حقیقی طی مهر ماه با افزایش چشمگیری مواجه شد. در همین راستا پس از افت بسیار محسوس حجم و ارزش معاملات در آخرین ماه تابستان سال جاری، بهبود چشمگیر این دو مولفه از همان روزهای ابتدایی مهرماه خود نمایی می‌کرد تا جایی که در اولین هفته از ماه گذشته میانگین روزانه ارزش معاملات خرد از مرز ۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

گزارش‌های ۶ ماهه، مهمترین محرک بورس در هفته‌ گذشته

مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان گزارش های مالی ۶ ماهه را مهمترین دلیل تحرک بورس دانست و گفت: در هفته گذشته شاهد انتشار دسته‌ جمعی صورت ‌های مالی شش ماهه شرکت ‌های بورسی و فرابورسی روی سامانه «کدال» بودیم.

وی افزود: علاوه بر انتشار عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه، آخرین پیش ‌بینی شرکت ‌ها نیز بر‌اساس عملکرد نیمه نخست سال روی سایت کدال قرار گرفت. بر این اساس از ۱۷۹ شرکتی که آخرین پیش ‌بینی‌ ها را منتشر کرده‌اند، در مجموع شاهد رشد ۲ درصد سود آوری نسبت به عملکرد سه‌ ماهه شرکت ‌ها هستیم.

وی ادامه داد: تعدیل مثبت شرکت ‌های بزرگ به رشد سود آوری مجموعه کمک کرده است. ۶۴ شرکت (معادل ۳۶ درصد از شرکت‌ها) با تعدیل مثبت سود هر سهم را به بازار انعکاس داده‌اند و از سوی دیگر ۳۹ شرکت (معادل ۲۲ درصد از تعداد کل شرکت ‌ها) پیش ‌بینی سود خود را برای سال مالی جاری کاهش داد‌ه‌اند.

امیررضا حسنی خاطر نشان کرد: بدون احتساب زیانی که برخی از شرکت‌ ها در نیمه نخست سال شناسایی کرده‌اند، در مجموع ۴۱ درصد از کل پیش‌بینی سود، در نیمه نخست سال محقق شده است. در این میان تنها ۳۰ شرکت (معادل ۱۷ درصد از تعداد کل شرکت ‌های مورد بررسی) به بیش از ۵۰ درصد پیش ‌بینی‌ های خود در نیمه نخست سال رسیده‌اند.

در پایان مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان خاطر نشان کرد: برای توضیح رشد فعلی می‌توان دلایلی را عنوان کرد که در این میان به نظر می‌رسد نقش گزارش‌ های ۶ ماهه شرکت ‌های بورسی محسوس ‌تر است و به نظر می‌رسد که این گزارش ‌ها برای امیدوار کردن فعالان بازار کافی بوده‌اند.

وی افزود:  شاخص بورس روز به روز به آخرین سقف خود (محدوده ۷۹ تا ۸۱ هزار واحد) نزدیک می‌شود و با توجه به شرایط بازار، اگر چه خبری از نزول قابل توجه قیمت ‌ها نخواهد بود، اما بازار سرمایه برای عبور از سطح فعلی به محرک ‌های قدرتمند تر دیگری نیز نیاز دارد.