کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


میزگرد جذب سرمایه‌گذار خارجی در بورس، موانع و راهکارها برگزار شد

07 آوریل 2018
کد خبر : 976517



میزگرد پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با موضوع جذب سرمایه‌گذار خارجی در بورس، موانع و راهکارها برگزار شد. در این میزگرد که بهادر بیژنی، جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل، رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه ، رضا سلطان‌زاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران، شهریار شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران) و محمد نوربخش مدیر سرمایه گذاری خارجی شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد مبین حضور داشتند، به موضوع بین المللی شدن بورس تهران اشاره شد. حضور ایران در آیسکو و همکاری های مشترک با نهادهای ناظر معتبر دنیا از دیگر مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از سنا، موضوع حضور خارجی ها در اقتصاد ایران همواره مورد توجه دولتمردان و همچنین بخش خصوصی کشور بوده است. با این حال بعد از کش و قوس های فراوان طی سال های تنگ تر شدن حلقه تحریم ها، از اواخر سال ۹۴ و همزمان با اجرایی شدن برجام این موضوع جدی تر از گذشته مطرح شد. تکاپوی تمام بخش های اقتصادی کشور بعد از برجام تا حدی توانست جذابیت ایران برای سرمایه گذاری را نزد خارجی ها افزایش دهد. آمارها نیز گواه این گفته است که حضور خارجی ها طی این مدت ملموس تر از گذشته در اقتصاد و به خصوص بازار سرمایه بوده است.

همچنین در بخش دیگر معضلات حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران مورد بررسی قرار گرفت که در این خصوص به تعامل هر چه بیشتر بورس تهران و بانک مرکزی تاکید شد. در پایان نیز راهکارهایی از سوی شرکت کنندگان مطرح شد که از سوی نماینده سازمان بورس با استقبال همراه شد.

 

 

بین المللی شدن راهکار جذب سرمایه گذار خارجی

در ابتدای این میزگرد بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل گزارشی از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه بین المللی شدن و جذب سرمایه گذار خارجی ارائه داد. وی در ابتدا با اشاره به تدوین برنامه بین المللی شدن در سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: یکی از فعالیت هایی که طی یک سال گذشته در سازمان صورت گرفته است، تدوین برنامه بین المللی شدن بازار سرمایه است.

بیژنی در ادامه افزود: این برنامه با همکاری دوستانی که هم در حوزه فاینانس و هم در حوزه بورس فعالیت داشته تنظیم شده است. یکی از نکات بسیار مهم در این برنامه، وجود یک رهیافت فعالانه به جای یک رهیافت عکس العملی است.

وی در توضیح موارد فوق گفت: به عنوان مثال اگر احساس کنیم که باید با نهاد ناظری ارتباط داشته باشیم، بهتر است خودمان به سراغ آن ها برویم. منتظر نباشیم آن ها ارتباط را برقرار کنند. یا اگر فکر می کنیم بعضی از بازیگران بازار سرمایه، مورد نظر و جزو اهداف ما هستند، خودمان فعالانه برویم، به جای این که منتظر بمانیم آن ها سراغ ما بیایند. به نحوی تلاش شد که دید مارکتینگ را توسعه دهیم.

 

هموار سازی بروکراسی اداری برای خارجی ها

شهریار شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران) دیگر شرکت کننده این میزگرد با تایید اظهارات ربیعی گفت: فعالیتی که سازمان بورس در حوزه بین الملل انجام می دهد واقعا قابل ستایش است و همانطور که اشاره شد تیم قوی در سازمان این کار را جلو می برد. با این وجود برای ورود سرمایه گذار خارجی به ساده ترین موارد عملیاتی در بازار سرمایه، توجهی نمی شود.

 وی در ادامه بیان کرد: قوانین سرمایه گذاری خارجی برای چند دهه پیش است و نیاز به بروز رسانی دارد. بحث تعاملات با بانک مرکزی مطرح شد. ساده ترین اتفاقی که در حوزه سرمایه گذار خارجی باید بیفتد، ایجاد فرم های واحد است. این موضوع ناراحت کننده است، که هنوز یک فرم فارسی تایید شده برای سرمایه گذار خارجی نداریم.

شهمیری در توضیح این چالش بیان کرد: تصور کنید پس از پشت سرگذاشتن یک سری مراحل بسیار دشوار، یک قرارداد با سرمایه گذار خارجی امضا شود، در این مقطع، موضوع فرم مطرح می شود. برای حل این مشکل بهترین راه حل تاسیس موسسه ای با کارایی مترجم معتمد است.

وی پیشنهاد داد: همانطور که حسابرس و افراد معتمد در سازمان بورس حضور دارد، موسسه ای به عنوان مترجم معتمد انتخاب کنیم. در این صورت اگر کشورهای خارجی بخواهند از یک ایرانی مدرک بگیرند، چند دارالترجمه مورد وثوق دارند.

 مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا در ادامه و در خصوص مسائل بانکی در زمینه سرمایه گذاری خارجی بیان کرد: بسیاری از چالش ها در زمینه سرمایه گذاری خارجی با همان تعداد بانکی که ذکر شد حل شده است و بحث سود سهام شرکت ها جدا از بحث مشکلاتی که دارد یکی از موانع جدی پیش رو است.

وی همچنین ادامه داد: عرضه های سازمان خصوصی سازی شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است. اما شرایط برای آن ها فراهم نیست و باید با سازمان خصوصی سازی نقد معامله کند. البته خرید نقدی بهتر از قسط است اما همین شرایط نیز برای آن ها فراهم نمی شود. ما فرصت بزرگی در بحث سرمایه گذاری در کشور داریم که خیلی راحت از دست می دهیم و شاید عدم تعامل بانک مرکزی در آن بسیار مشخص است.

شهمیری در ادامه با اشاره به جذابیت بازار بدهی ایران بیان کرد: ما برای معرفی بازار سرمایه به سرمایه گذار خارجی وقت زیادی صرف می کنیم، اما زمانی که اسناد خزانه یا اوراق مشارکت دولتی معرفی می شود، این مدت زمان به حداقل می رسد. با توجه به نرخ جذاب اوراق در ایران و نقدشوندگی مناسب آن تقاضا برای خرید زیاد است ، اما روند نقد کردن آن تقریبا میسر است.

وی در ادامه بیان کرد: مسیر پول سرمایه گذار خارجی در هاله ای از ابهام قرار دارد. در ابتدا باید پول از طریق صرافی یک بانک وارد حساب یک کارگزار شود و اسناد خزانه اسلامی خریداری شود. با توجه به اینکه زمان سررسید این اوراق کاملا مشخص است، این نقدینگی می تواند برگردد یا مجددا سرمایه گذاری شود.

همکاری بیشتر شرکت ها با سازمان بورس

در پایان این میزگرد بهادر بیژنی در جمع بندی با تشکر از مطالب بیان شده ، به عنوان نماینده سازمان بورس خواستار ارائه پیشنهادات مکتوب به سازمان در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی شد. وی بیان کرد: نگرانی هایی که عنوان شد نشان دهنده اهمیتی است که برای کشور و بازار مالی و بازار سرمایه قائل هستید. بی شک شرایط کشور به این صورت نمی ماند و من آینده خوبی را برای بازار سرمایه کشور پیش بینی می کنم.

وی در ادامه گفت: ما جلسات بسیار زیادی با طیف های مختلف فعالان بازار سرمایه از کشورهای مختلف داشته ایم و خیلی از ملیت ها اعتقاد داشتند که بازار سرمایه ایران آینده دار است و معتقدند تنوع صنایع ما بسیار خاص و جذاب است. وقتی بازار سرمایه ما را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند نکاتی را در بازار سرمایه ما یادآور می شدند که آن ها را به سمت خود جذب می کرد.

بیژنی همچنین بیان کرد:  در سازمان بورس عزم جدی برای حل مشکلات یاد شده وجود دارد. سازمان بورس برای سرمایه گذار خارجی اهمیت قایل است. اگر موضوعی در هیات مدیره مطرح می شود که به سرمایه گذاری خارجی مرتبط است، همه حساس هستند و توجه ها جلب می شود و دقت بیش تری می شود که حقوق فعال خارجی حفظ شود.

وی در ادامه گفت: مستحضرید که مجوز دو شرکت رتبه بندی صادر شده است و فعالیت آنها آغاز شده است. نکته ای هم که در کنار تمام انتقاداتی که وارد است، باید گفت این است که جایگاه بین المللی ما نسبت به سه سال گذشته واقعا متفاوت است . هنوز با هدف نهایی فاصله داریم اما حداقل به جایی رسیدیم که با نهادهای ناظر معتبر دنیا در تماس هستیم و برای حل مشکلات کمک می گیریم.

جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین بیان کرد: برخی ضعف ها وجود دارد اما به نظر می رسد با ارائه پیشنهادات شما به سازمان بورس در خصوص تعامل با بانک مرکزی و روند پرداخت سود و چالش های دیگر موجود، به راه حل های خوب و منطقی در هیأت مدیره سازمان بورس برسیم. برای سازمان بورس حضور بدون دردسر یک سرمایه گذار خارجی بسیار جذاب است اما در برخی موارد بین کارگزاران ما اختلافات زیادی وجود دارد.

وی در پایان بیان کرد: همانطور که گفتم من واقعا به آینده بازار سرمایه خوشبین هستم. چالش های بسیار زیادی وجود دارد اما توانایی افرادی که در این کار نقش داشتند بالا رفته و انسان های بسیار موفقی هستند. فعالیت بعضی از کارگزاری ها و تأمین سرمایه های ما در سطح بین المللی برای بازار سرمایه افتخار است. امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر بازار سرمایه ای را درست کنیم که در شان ایران است و از جهت سرمایه گذاری خارجی آینده خوبی را برای کشور ترسیم کنیم.