کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


مهم‌ترین مسأله پیش روی بازار ابهام است

09 سپتامبر 2018
کد خبر : 977936



علیرضا تاج‌بر، عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل کارگزاری بانک ملت: P/E برآوردی بازار را بین ۳ تا ۴ است. به‌نظر می‌رسد با یک جابه‌جایی در گروه‌ها، بازار به سمت سهم‌های بزرگ و صادرات‌محور می‌رود و شش‌ماهه دوم سال هم شرایط مثبتی را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) علیرضا تاج‌بر اظهار داشت: بعد از افزایش نرخ ارز و دلار که از سال گذشته شروع شد، شاهد بازدهی بازارهای ارز و سکه – هر کدام بالاتر از ۱۰۰ درصد – بودیم. همچنین یک بازدهی کوچک هم در بازار مسکن داشتیم و این روند بازدهی و موج افزایش قیمت ها ، سه چهار ماه است که به سمت بازار سرمایه آمده است .

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم معرفی درست بازار سرمایه به جامعه، این بازار آخرین بخش از اقتصاد بود که با اقبال مواجه شده و هنوز هم بسیار  با ارزش واقعی خود فاصله دارد، افزود: شروع این اقبال و افزایش قیمت ها با شرکت های دلارمحور و صادراتی و شرکت هایی بود که نرخ فروششان به نوعی با دلار بستگی داشته و بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران کرده است.

تاج بر در عین حال توضیح داد: الان ابهامی که در رابطه با نرخ خوراک و مواد اولیه  وجود دارد، باعث شده  است که این روند تا حدودی اصلاح و با یک ایست مواجه شود. لذا اقبال اولیه در سهم هایی که سرمایه گذاران در آن با سود مواجه بودند، به سمت شرکت های کوچک سوق پیدا کرده است.

عضو هیأت مدیره و مدیرعامل کارگزاری بانک ملت در تبیین دلایل این اتفاق گفت: به هر حال بخشی از این شرکت ها وابسته به تورم اند و اهرم بالا و حاشیه سودشان طوری است که سودآوری آنها با تورم جاری در کشور به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

تاج بر در پاسخ به سوالی درخصوص لیدرهای احتمالی بازار هم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد لیدر بازار همین شرکت هایی هستند که صادرات محورند و با قیمت های جهانی وابستگی دارند. منتهی نکته مهمی که باید به آن توجه شود، ابهاماتی است که در حال حاضر  وجود دارد.

وی نرخ تسعیر دلار، نرخ فروش مواد اولیه، نرخ خوراک و نرخ فروش محصولات داخلی را از جمله ابهاماتی دانست که بازار با آن مواجه است و افزود: البته مقدار فروش هم در اینجا بسیار مهم خواهد بود .

عضو هیأت مدیره کارگزاری بانک ملت توضیح داد: به این ترتیب، به سرمایه گذاری که می خواهد فعالیت خود را در بورس ادامه دهد ، شدیدا  توصیه می شود که به تحلیل سناریو با توجه به این عوامل توجه داشته باشد و سود خالص و EPS  هر سهم را با توجه به آن بسنجد و موارد بدبینانه را در نظر بگیرد.

به گفته تاج بر، در بدبینانه ترین حالت یعنی با نرخ تسعیر ارز سامانه نیما و نرخ خوراک بالا و مقدار فروش پایین هم خیلی از سهم های این گروه (صادرات محور) توجیه خرید دارند و تا آخر سال بازدهی مناسبی برای آن پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: از طرفی گروه های دیگری هم هستند که باید به ارزش جایگزینی  آنها توجه شود؛ گروه هایی که در ترازنامه شان یک موجودی دلاری وجود دارد و بازار آرام آرام به سمت اینها هم خواهد آمد.

تاج بر با ذکر مثال هایی در این رابطه توضیح داد: برای مثال ممکن است تجدید ارزیابی دارایی های بانکی ها یا تراز ارزی مثبت دلار در قیمت ذاتی آنها اثر مثبت داشته باشد. یا شرکت های دیگری که تشکیلات و خط تولیدی دارند، در اینها بر حسب ارزش جایگزین، بازار به تدریج حرکت می کند و  به قیمت های بالاتری خواهد رسید.

عضو هیأت مدیره و مدیرعامل کارگزاری بانک ملت در خصوص ارزیابی خود از وضعیت بازار سرمایه در شش ماهه دوم سال هم گفت: الان مهمترین مساله پیش روی بازار “ابهام” است  و اگر سرمایه گذاران به تحلیل سناریویی که در سایت های تحلیلی مختلف انجام شده و همچنین تحلیل های حساسیت شرکت ها توجه داشته باشند، با  P/E  برآوردی بازار که بین ۳ تا ۴ است به نظر می رسد یک جابجایی در گروه ها صورت می گیرد و مجددا بازار به سمت سهم های بزرگ و صادرات محور خواهد رفت ؛ به این ترتیب، شش ماهه دوم سال هم شرایط مثبتی را برای بازار سرمایه انتظار خواهیم داشت .