کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


مهم‌ترین تصمیم دولت یازدهم هدایت بنگاه‌های بزرگ مالی به بهره بردن از بازارسرمایه به جای بازارپول

05 فوریه 2017
کد خبر : 972723



در دولت یازدهم تصمیماتی برای حوزه بازار پول و سرمایه گرفته شد که تفاوت‌هایی نسبت به دوره پیش از خود دارد، از جمله مهمترین تصمیم در دولت جدید تشویق و هدایت بنگاه‌های بزرگ مالی به بهره بردن از بازارسرمایه به جای هجوم به بازارپول است و همچنین تشویق هلدینگ‌ها به تشکیل سرمایه از طریق بازارسرمایه است.

به گزارش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به نقل از خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین، کوروش پرویزیان (رییس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی) تصریح کرد: اکنون حدود ۹۰ درصد تامین مالی برای بنگاه های مالی از طریق بازار پول انجام می شود که این موضوع باید با توجه به سیاست های دولت از بازار پول به سمت بازار سرمایه تغییر داده شود.

به اعتقاد این مقام مسئول تغییرات در بازار پول و سرمایه در دوره اخیر انجام شده تا تامین مالی به بازار سرمایه ارجاع داده شود و بازار پول تبدیل به بازاری کوتاه مدت شود.

وی با اشاره به تغییرات در حوزه سیاست های نظارتی در بازار پول و سرمایه بیان کرد: مهمترین تغییراتی که در این حوزه داشته ایم اساسنامه یکسان و الگوی واحد برای بانک ها بود که توسط بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد و بانکها موظف به پذیرش آن شدند.

رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی گزارش ذخایر قانونی و تغییرات اعمال شده در سرفصل های حسابهای بانکی را یکی از مهمترین سیاست های نظارتی بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه نظام بانکی و سرمایه ای دانست.

به گفته پرویزیان ، پس از سیاست های نظارتی، موضوع استانداردهای گزارش گری مالی مورد توجه قرار گرفت به این معنا که حرکت از استانداردهای گزارش گری ملی به سمت استانداردهای گزارش گری بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این نشست مسعود گل شیرازی عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به طرح مساله ای در موضوع اوراق بدهی دولت و جبران کمبود نقدینگی آن از طریق بازار سرمایه پرداخت.

وی با نگاهی بر ارزش و حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین فرابورس از سال ۹۲ تا اکنون اظهار داشت: آمارها نشان می دهد ارزش معاملات در فرابورس طی این سالها از رشد برخوردار بوده است. همچنین در بورس تهران نیز ارزش معاملات رشد ۸۰۰ درصدی را نشان می دهد البته در افزایش این ارزش معاملات بازار اوراق بدهی نقش چشمگیری داشته است.

گفتنی است، در این نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن امیری معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و و اوراق بهادار، مسعود گل شیرازی مسئول عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، کوروش پرویزیان رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوص و همچنین امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران و حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس تهران و جمعی از کارشناسان، فعالان و خبرنگاران بازار سرمایه برگزار شد.